Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor Norge
hardware-tekster

Vi anmelder endelig MSI RTX 2080 Gaming X Trio

Den nye generasjonen grafikkort er endelig her.

  • Tekst: Kim Olsen (Oversatt av Daniel Andersen)

Alle har ventet i spenning på Nvidias neste generasjon med grafikkort. Alle ble slått i bakken da Ray Tracing ble avslørt som det neste nye, og alle gledet seg å se enda hurtigere RAM på selve kortene. Og nettopp derfor ble vi like fort nedslått da vi ikke fikk den enorme ytelsesforbederingen man håpet på, og det på grunn av programvaren. Men la oss starte med selve kortet, og så kommer vi tilbake til teknologien og programvaren bak Nvidias nye kreasjon.

La oss bare si det med det samme, MSI Gaming X Trio lover en hel del, men holder det også.

MSI RTX 2080 Gaming X Trio

Hva er et RTX-kort egentlig?

Kortet er utstyrt med en massiv bakplate i metall, og tre store kjølere. Disse holder kortet meget kaldt, omkring 40 grader i vårt oppsett. Selv ved en ekstrem belastning kom det aldri over 71 grader - det er med andre ord stort potensiale for overklokking.
Det er vedlagt en avstivningsbøyle, og denne anbefaler vi sterkt at brukes ettersom kortet veier over halvannet kilo.

Selv om kjølingen er fantastisk, bråker den ikke i det hele tatt. Kortet var faktisk så stille at kabinettviftene overdøvet kortet mesteparten av tiden, og vi kunne selv se at under hard påkjenning viste den kun 30dB. Vi kunne presse den opp i 50dB ved å manuelt justere viftehastigheten noe som igjen viser potensialet dette kortet har for kjøling.

Vi må rett og slett ta av oss hatten for kjølingen på generelt grunnlag, men der Nvidias egne kort kjører med høyere klokkefrekvens, er det åpenbart at MSI og andre kortprodusenter kompenserer for dette ved å heve overklokkingspotensialet vesentlig. Memory Bus er på kun 256-bit, hvor 1080TI ligger på 352 bit.

MSI RTX 2080 Gaming X Trio

Det er en rekke merkelige endringer om vi tar en titt på spesifikasjonene. Memory Clock-hastigheten er en del lavere, over 30% lavere enn ved både GTX1080 og 1080TI. Memory Speed er til gjengjeld økt med 40% til 14GBps. Der er vesentlig færre kjerner på 2080-kortet enn på 1080TI, men fortsatt 400 flere enn på et GTX1080. Det har også vært snakket mye om strømkravene, men hvis vi holder oss i MSI sitt økosystem, så er stigningen tross alt kun på 4% mellom 1080TI og RTX2080.

Til gjengjeld har kortet USB-C tilkobling, og det betyr at kortet i teorien allerede kan håndtere båndbredde på 40Gbit/s i motsetning til Display-port som kun klarer 32,40Gbit/s, men som nylig har fått en oppdatering som tar Gbit/S opp til 40. Det er en viktig oppgradering for å kunne håndtere både 4K-oppløsning, høy bildehastighet og full fargegjengivelse på samme tid, for vi er faktisk i en tid hvor teknologien er der, men grensesnittene som skal overføre signalene er rett og slett for trege.

Kjerner og Ray Tracing

Turing-arkitekturen er ikke kun Ray Tracing-delen manifestert i RTX-plattformen. Men la oss ta for oss den delen først.

Ray Tracing er en total, sanntidssimulering av lys, og det påstås at den gir samme kvalitet i lysbruk, og dermed også refleksjoner og skygger, som i en kinofilm. Dessverre finnes det fortsatt ikke noen spill som støtter dette. Vi vet at Shadow of the Tomb Raider får en oppdatering - på et tidspunkt - at Battlefield V også har Ray Tracing, dog ikke om det er med en oppdatering eller om det er der fra starten av, og i starten av neste år kommer Metro Exodus, som også har Ray Tracing, og der er det samme historie. Altså tre titler på et halvt år, hvor det loves Ray Tracing, temmelig tynt når det er "den nye greia".

RTX-kortene bør derfor kanskje sees på som et mellomledd, eller rettere sagt et sidesteg enn et direkte steg videre innen grafikkortteknologien. Ikke fordi at Nvidia er dårlige - det har bare ikke den software-støtten som trengs for at dette blir et produkt for den gjengse mannen i gata.

Det handler også om AI, eller mer nøyaktig så sier markedsføringsmaterialet at Turing-plattformens dedikerte Tensor-kjerner, som egentlig er beregnet til kunstig intelligens, gir skarpere bilder - det er riktignok ikke forklart nærmere hvordan dette fungerer, eller fremvist klare eksempler som med Ray Tracing - hvor det er små hjemmelagde videoer og stillbilder.

MSI RTX 2080 Gaming X Trio

Turing åpner også opp for programmerbare shaders, som skulle være mer effektivt, og hjelpe til med å kjøre alle spill på "maxed-out settings" med "incredibly high frame rates".

Så kort oppsummert - vi har fortsatt Cuda-kjerner til grafikk, dedikerte RT-kjerner til lys, og Tensor-kjerner som reelt "bare" støtter RT-kjernene, men også assisterer grafikkortet med øvrige funksjoner, og som hjelper med å rense det bildet som sluttbrukeren ser, da RT-kjernene reelt sett ikke kan klare å simulere det lyset per bilde som er nødvendig for å skape et helt klart bilde, og det faller derfor på Tensor-kjernene å optimalisere bildet slik at brukeren ikke oppdager at det er oppstått bildestøy i prosessen. Summa summarum - Ray Tracing er ikke ferdigstilt. Tensor-kjernen er i utgangspunktet å betrakte som en kraftig Cuda-kjerne, men rettet mot mindre komplekse oppgaver som dog krever høyere regnekapasitet, og er så vidt vi forstår en videreutvikling av Nvidias Volta-arktitektur, som er best kjent fra Titan V-kortet. I tillegg har Tensor-kjernen den fordelen at den er programmerbar, og brukes også til Deep Learning Super Sampling, DLSS, som er en avansert form for å late som om at man har laget et høyoppløselig bilde, som man presenterer brukeren, uten at man faktisk har gjengitt det.

Hele RTX-arkitekturen er ekstremt kompleks, og dette er bare en liten titt på overflaten, ellers ville denne anmeldelsen tatt flere timer å lese. Alt sammen er meget fint, men programvare-delen åpner ikke for at vi for alvor kan se det i praksis riktig enda.

DirectX12, G-sync og HDR støttes naturligvis også sammen med 4K-oppløsning og ikke minst VR. Med RTX-serien går man nå vekk fra det tradisjonelle SLI-oppsettet med flere kort, det nye er NV Link som Nvidia tidligere har brukt til Quadro-serien sin. Fordelen er at man kan bruke flere "brostykker" av gangen, og kommuniserer uten om en sentral styreenhet. Det er i tillegg en teoretisk båndbredde på vanvittige 300 GByte/s

Benchmark og tall

Før vi ser på noen morsomme tall er det på sin plass med noen advarsler.

Alt er utført med driver 411.53 på en Acer X27, 27" 4K IPS 144Hz-skjerm. Den har såpass fyldig fargegjengivelse at vi sprengte den maksimale båndbredden på Display-porten, og måtte begrense fargene til Adobe 4:2:2. Det kan muligvis påvirke resultatet en del at skjermen er så krevende. Til vår store overraskelse gjorde det absolutt ingen forskjell om vi kjørte i 144Hz eller 60Hz - på det punktet virker det som Turing-arkitekturen har vesentlig mer under panseret enn man først trodde. For å ta det på bilspråket, så er antallet hestekrefter og toppfart kanskje ikke superimponerende, men der er en masse moment å jobbe med. DirectX 11 er brukt, da ikke alt støtter DirectX12 enda.

Kortet er ikke overklokket - på tross av at det er hva MSI legger opp til, og det skyldes ganske simpelt at det ikke er et kort vi har fått, men et presseeksemplar som må leveres tilbake til MSI etter testen, og videre til andre medier.

I tillegg valgte vi å bruke samme konfigurasjonen som da vi testet et MSI GTX1080TI, for at scoren kan sammenlignes direkte uten ekstra variabler. Ulempen er at det i mellomtiden er kommet nye titler som er langt mere CPU-krevende, og deres score vil derfor være noe handikappet, dette gjelder særlig for Assassin's Creed: Origins og Total War-spillene. Der kan man i tilfellet lese anmeldelsen vår av MSI Inifinite X, som har både GTX1080TI og en i7 8700 CPU.

MSI RTX 2080 Gaming X Trio

3D Benchmark - syntetiske testscores

Time Spy Extreme: 4222
Time Spy: 9143 - 18% over et GTX1080TI
Fire Strike Ultra: 6212 - 6% under et GTX1080TI
Fire Strike Extreme: 11591 - 3% over et GTX1080TI
Fire Strike: 17571 - 5% over et GTX1080TI

Ikke overraskende, så har RTX-plattformen ikke imponert i de eldre testformene, mens den trekker fra i Time Spy som er det de nyeste GTX-kortene også er testet med.

Interne tester

The Division
1080p
Medium: 198.2
High: 160.7
Ultra: 130.4

4K
Medium: 78,7
High: 69,2
Ultra: 57,6

Det er litt over hva man kan få med et GTX1080TI, men ettersom GTX1080TI har 3GB RAM mer, så veier det opp for at RTX-kortet har vesentlig mer båndbredde, og RTX-plattformen reelt sett ikke kan bruke sine fine nye Tensor- og RT-kjerner til noe.

Assassin's Creed: Origins
1080p
Medium: 85
High: 83
Ultra: 73

4K
Medium: 67
High: 60
Ultra: 52

60fps i 4K på High med en CPU som reelt sett er for gammel må anses for å være riktig så bra.

Total War: Warhammer
1080p
Medium: 187,9
High: 125,8
Ultra: 101,3

4K
Medium: 97,5
High: 82.5
Ultra: 58,6

Scoren ligger lavere enn GTX1080TI, som med sine ekstra RAM klarer å presse +10fps mer ut av spillet.

Total War: Warhammer II
1080p
Medium: 169,9
High: 126,6
Ultra: 97,1

4K
Medium: 65,8
High: 51,3
Ultra: 41,7

Spillet er rett og slett avhengig av en kraftig CPU, og scoren er deretter.

Middle-earth: Shadow of War
1080p
Medium: 167
High: 144
Ultra: 123

4K
Medium:
 89
High: 68
Ultra: 58

På nær Ultra ligger vi altså nesten på 60fps. Det er vår klare oppfattelse at en kraftigere CPU hadde gitt scoren det siste ekstra knuffet.

MSI RTX 2080 Gaming X Trio

Ytterligere tester

Men hva med det mer generelle bildet? Vi tok en lang rekke titler, og spilte spillet direkte fra installasjonen uten å gjøre noe med innstillingene. Det vil si at noen av spillene i utgangspunktet er i 4K på High, og enkelte på Ultra. Noen spill som Grand Theft Auto V er reelt sett umulige å kjøre i Ultra/Very High, selv med den nyeste generasjonen grafikkort.

Dishonored 2: +100fps, +110 en del av tiden på Ultra
The Witcher 3: Wild Hunt: 59-77fps på Ultra
Grand Theft Auto V: 79-92fps på High
Fallout 4: 75-95fps på Ultra
Mafia III: 54-60fps på Ultra
Hitman: 63-85fps på Ultra
Doom: 116-131fps Ultra
Project Cars 2: 93-105fps på Ultra
Wolfenstein II: The New Colossus: 105-135fps på Ultra

Og så er det store spørsmålet, skal man oppgradere?

Et MSi TX 1080TI Gaming X koster rundt 7500 kroner i skrivende stund. Et MSI RTX2080 Gaming X TRIO står til rundt 9000 kroner.
Så for 1500 kroner mer får man altså Ray Tracing og den nyeste teknologien. Omvendt får man for 1500 kroner mindre en marginalt bedre ytelse i visse titler, men må regne med at det må byttes ut om et års tid.
Det er også en 2080TI på markedet, som vi ikke fått kloa i enda, men det koster også tett på 50% mer.

Vårt råd er derfor følgende: Har du et GTX1080TI så trenger du ikke oppgradere. Vent til Ray Tracing er fullt implementert, og se så om en oppgradering er verdt pengene. Har du noe som helst under et GTX1080, og gjerne vil spille flytende 4K - så bør man virkelig vurdere et RTX-kort, men akkurat nå mener vi at du vil være bedre tjent med å spare pengene litt til. Hvis vi antar at Ray Tracing blir fantastisk, så går kortene en lys fremtid i møte, og vi håper at det ikke påvirker bildehastigheten altfor mye.

Nvidia har for alvor satt potensielle kjøpere i et dilemma, og vi er også i tvil. Når det er sagt, så er MSI sin behandling av RTX-plattformen dog virkelig imponerende på både støy- og kjølefronten, men uklarheten omkring Ray Tracing som er RTX-plattformens primære salgstriks i kampen om forbrukernes penger, gjør at der er intet mindre enn en meget stor joker i skrivende stund.

MSI RTX 2080 Gaming X Trio
08 Gamereactor Norge
8 / 10
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene