Viewtiful Joe

Viewtiful Joe

Av Capcoms mye omtalte 5 nye titler for Nintendos Gamecube så er nå nummer 2, Viewtiful Joe, snart ute i butikkene.

Av Capcoms mye omtalte 5 nye titler for Nintendos Gamecube så er nå nummer 2, Viewtiful Joe, snart ute i butikkene. Tittelen i seg selv er en herlig japanisering av engelsk, og herfra går det bare oppover. Som tittelen på spillet prøver å gi uttrykk for, så er hele poenget i spillet ikke bare å spille det, men å spille det "Viewtifully". Hvis du skjønner det bedre på denne måten, se for deg Jules i Pulp Fiction, "when you do it, you do it cool".

Når vi så først møter Joe er han på kino sammen med kjæresten og ser favorittfilmen sin for n'te gang. Men noe går galt og Captain Blue, som er helten i filmen taper slaget, kisen som banker han opp strekker hånden ut av lerretet og snapper opp dama til Joe. Hva?! Nå blir det bråk. Du tar opp remmene til Captain Blue, og som superhelten Joe med kreftene til Blue så kjører vi igang. Storyen kan virke som den reneste "Last Action Hero" fram til nå, men det spiller i og for seg heller ikke så stor rolle fordi som man etterhvert vil oppdage er det proppet så fullt med god humor at man rett og slett ikke kan motstå. Å hoppe over story-sekvensene mellom hvert brett eller hver boss er simpelten ikke et valg du kan ta. De må sees! Et eksempel på ting som vil få deg å rulle i sofaen er da man kommer fram til flaggermus-bossen. Ikke bare grynter og snøfter han verre mens han prøver å snakke, men etter en setning han er spesielt fornøyd med ler han så mye at han glemmer å flakse med vingene og går ned og ut av kameraet i ett par sekunder får han får igang vingene igjen. Heh.

Det hele spilles som hvilken som helst annen scrollende 2D slåsser fra fordums konsoll-generasjoner. Spill som Double Dragon og Battletoads var jo engang slike favoritter. Forskjellen og der dette spillet virkelig gir deg verdi tilbake for å ha slukt lønnings-slippen din, er spesial knappene. Disse vil du etterhvert få tilgang på etter å ha banket gjørma ut av Captain Blue. Den første knappen, Slow, skrur ned hastigheten i spillverdenen, tenk deg en slags bullet-time. Knapp to er tilsvarende, Mach speed, men i stedet for å senke farten på spillet så øker den farten. Knapp tre, Zoom in, zoomer inn på Joe og gir deg tilgang til en hel rekke spesial-angrep i denne modusen med lette tastetrykk. Det høres kanskje ikke så revolusjonerende og flott ut, men det geniale ligger i hvordan utviklerne har laget brettene og fiendene rundt disse 3 måtene å bevege seg på. Man blir nødt til å tenke litt. F.eks er det helikopter-fiender og plattformer som holdes oppe av rotorer i spillet. Disse kan du få til å falle ned til bakken ved å bruke Slow. Ok, det er ikke så realistisk, men det er nesten logisk. Et eksempel på kombinert bruk er et sted der man havner oppå en buss som er på vei mot en dyp avgrunn, men med nok fart kan man få bussen til å hoppe over, så man bruker Slow for å øke turtallet til motoren på bussen og med det høye turtallet så slenger man in Mach speed og flyr lett over hindringen.

Et annet nevneverdig punkt er bossene. Disse spilles for det meste helt annerledes enn resten av brettet man akkurat har vært igjennom. Personlig så syntes jeg nesten bossene var hakket for vanskelige. Selv når man spiller på den letteste vanskelighetsgraden så er disse harde å komme seg gjennom. Bossene er det 6 av i hele spillet. Høres lite ut, men det tar lang tid å ta hver og en av dem. Slåssingen foregår inne på et lukket område og man må lære seg mønsteret som bossen angriper med og finne de få og små sekundene med svakheter i dette mønsteret. Her er det virkelig viktig å mestre Slow, Mach speed og Zoom in fra a-å, for til forskjell fra brettene som man kan klumse seg igjennom så er det som sagt "no mercy" å finne her.

Så har jeg kommet til det punktet som gjør at mange ikke kommer til å engang se på coveret til dette spillet. Grafikken. Utviklerne hos Capcom har gitt spillet en amerikansk tegneserie-aktig visuell side. All bakgrunnsgrafikken i spillet er kanskje ikke håndtegnet, men det ser sånn ut, med tjukke svarte streker rundt alt, og fargeleggingen er veldig tegneserie-aktig. Så flott som utførelsen er så føles alt helt riktig i forhold til atmosfæren det avgir. Men tro for all del ikke at det er "Mario-farger" selv om jeg sier stilen er tegneserie-aktig. Det føles mer som en tegneserie som Hellboy, med mye mørke og der svart er en veldig viktig del. For å stå til bakgrunnenes stil er alle spillfigurene cel-shadede - ikke noe vondt å si om det. Litt om lyden også. Musikken i spillet bemerker seg ikke spesielt, den er grei nok, og for det meste kan det bli litt masete. Dette gjelder også til en viss grad "stemme-samplene" som resirkuleres, men så er det jo såpass mye bra humor med her også, så man kan ikke si at det er dårlig når man neste ikke får puste av latter.

Som jeg kom inn på da jeg fortalte litt om bossene, så er dette spillet for det meste rimelig vanskelig, og det krever fingerferdighet på spillkontrollen som kanskje bare Ikaruga og P.N.03 har krevd på GC'en tidligere. Vanskelig er det iallefall, men blir man god nok så får man deretter glede av spillet også. Og det til de grader. For å gi mer variasjon finnes det mange vanlige ekstra-moves man kan kjøpe seg i "butikken" mellom brettene. Her er det selvfølgelig liv, continues og sånt snacks også. Av greier det går an å unlocke så kan jeg nevne flere vanskelighetsgrader og spill-figurer. Så spillet apellerer til gjenspilling! For all del. 6 episoder er ikke bare 6 episoder, men 6 episoder MANGE ganger.

"What's Joe like Yolanda?" "He's cool!"

9 / 10
+