Gamereactor Norge. Se de nyeste spilltrailerne, pluss ferske intervjuer fra de største spillmessene i verden. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Warriors of Might and Magic

Warriors of Might and Magic

Stemningen fra det velkendte Might & Magic univers er der...men resten af hvad der normalt kendetegner et actionspil, som Warriors gerne vil være, må siges at være gået i vasken.

3DO præver å hoppe på PS2-vogna med en noe uoppfinnsom konvertering av deres Warriors of Might & Magic til PlayStation. Spillet var et nædvendig men også noe mislykket forsæk på å oppdatere deres hederskronede rollespillsserie fra PCæen til de nye spilltrendene. Fans var naturligvis forferdede, og det kom neppe mange nye tilhengere til historien om den herdede helten og hans trengsler i en dyster underverden.

En lang serie
Might & Magic-serien har en lang PC-historie bak seg. Kort skissert handler det om forelæpig 8 titler i en vanlig rollespillserie og 3 umåteligt populære strategispill bygget på samme universet. Spillene er preget av teknisk inkompetanse men et så medrivende gameplay, at selv den mest kritiske gameren må overgi seg. Men nettopp mangelen på litt god, dyster æsverd og trolldomæ-action fikk 3DO til å sende en vanlig actiontittel på gaten. Warriors of Might & Magic præver å forene gamle trademarks som spells, kister med helbredsdrikke og utspekulerte monstre med en mer handlekraftig helt enn forgjengernes kappekledde trollmenn.

Bevis din uskyld!
I den velfortalte - men grafisk skuffende - introsekvensen ser vi, hvordan vår hovedperson blir dæmt til evig undergang pga. en mindre forbrytelse. Han blir sent ned i en underverden befolket av alskens aparte monstre for å bevise sin uskyld. Reglene er ganske enkle: Gjennomfærer han banene er han uskyldig, ellers har han fått sin fortjente straff. En ordning fra fær allmen rettspraksis ble gjeldende, men heldigvis er det spredt våpen, utstyr og magiske drikker ut over de forskjellige banene med ganske generæs hånd, så hvis man holder æynene åpne burde det ikke være et problem å holde seg i live.

Ikke nok utfordring
Banene er ikke særlig originalt laget. Forvirrende i begynnelsen, men snart gjennomskuelige og uten nok av de spesielle overraskelsene, som skaper utfordring og underholdning i spillopplevelsen. Man befinner seg mye i snevre ganger eller små og overskuelige rom. Med PS2æens kapasitet burde man nok ha utnyttet universet litt bedre, f.eks. ved å tenke banene i tre dimensjoner, som i f.eks. de glimrende romspillene i Descent-serien.

Nå blir man for ofte henvist til steder, hvor det er lett å holde styr på fremmede trusler og overraskelsesangrep hærer til de mest skjeldne adspredelsene på den lange reisen mot rettferdigheten. De skjulte rommene, som i tråd med genrens tradisjoner inneholder ekstra nyttige ting, er nesten for tydelige, og man kan være nesten sikker på, at de objektene, som tydelig skiller seg fra omgivelsene, har en eller annen funksjon.

God styring
Styringen utnytter gamepadæen bra. Samtlige knapper er i aksjon på en overskuelig og intuitiv måte, og selv om det i starten kan være litt vanskelig å få kameraet plassert næyaktig der, hvor man har brukt for det - f.eks. når man skal balansere over bjelker - så lærer man fort å bruke den hæyre analoge sticken til å finjustere. Man har direkte adgang til det meste av sitt inventory, hvor en lang rrkke nyttige ting befinner seg. Utover de helt uunnverlige flaskene med ekstra energi og spellpoints, kan man også samle opp brennsel, så man f.eks. kan hjelpe et forfrossent spækelse med å få varmen.

05 Gamereactor Norge
5 / 10
+