Wolfenstein: Youngblood

Wolfenstein-serien er tilbake med en alternativ utgave av 80-tallet. Serien byr på to hovedpersoner, men beviser samtidig at "jo flere jo bedre" ikke alltid stemmer.

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonser

Dersom du hadde fortalt meg for et par år siden at de nye Wolfenstein-spillene har noe å by på for den som elsker god historiefortelling i spill, hadde jeg ristet på hodet i vantro. Men etter å ha satt meg ned med både Wolfenstein: The New Order og Wolfenstein II: The New Colossus da sistnevnte ble lansert for to år siden har jeg vært hektet. Jeg elsker Machine Games sin tolkning av en alternativ verdenshistorie der nazistene vant takket være mystisk og avansert teknologi, verdenstolkningen man får av denne alternative historien og historien som fortelles om B.J. Blazkowiczs evige kamp mot ondskapens akse. Ikke minst imponerte Wolfenstein II med sin uhyggelige tolkning av nazioffiseren Frau Engel, spillets hovedfiende.

B.J.s kamp mot nazistene tar aldri slutt, men denne gangen må mannen tre til side til fordel for sitt avkom. I Wolfenstein: Youngblood er det nemlig tvillingsøstrene Soph og Jess Blazkowicz som får tre frem i rampelyset.

Wolfenstein: Youngblood

Året er 1980, og søstrene Blazkowicz er som tenåringssøstre flest: kranglete og litt sosialt sære med sin interne humor, men fortsatt alltid der for hverandre. Normale kan de riktignok ikke sies å være, men hva kan man forvente når foreldrene er blant verdens fremste nazistmotstandere? Det stille og rolige livet på bondelandet blir imidlertid brått snudd på hodet når Grace (nå sjef for FBI) besøker Blazkowicz-familien og informerer om at B.J. har blitt sporløst borte i Paris. Sammen med Graces datter Addie reiser Soph og Jess i hemmelighet til nazi-okkuperte Paris, fast bestemte på å redde sin far og samtidig teste ut treningen sin i aksjon. At ingen av dem noen gang har drept en nazist før er bare en liten smådetalj, men dette går nok bra!

Under årets E3-messe nevnte representanten fra Machine Games minst et dusin ganger at Wolfenstein: Youngblood lar deg «kill all the nazis» i fleng og på variert vis. Årsaken til at man valgte å fokusere på dette, skyldes kanskje at dette også er spillets største salgsargument. Her er det nemlig flust av nazister å få has på, og utfordringene står i kø. Derimot er det verre stilt med historiefortellingen og den narrative siden av spillet, som var i toppsjiktet i forrige spill. Historien er der og er ikke direkte dårlig, men den spiller helt klart andrefiolin denne gangen. Den skarpe samfunnskommentaren om det alternative nazist-Europa mangler den skarpe finessen man husker fra de forrige spillene. Det skal litt til å overta rollen etter den uhyggelige og minneverdige frau Engel, men selv om man tar hensyn til dette er hovedskurken så platt og generisk at det aldri tjener som noe mer enn fyllmateriale. Nå har Machine Games riktignok kalt spillet for en spin-off, men selv da forventet jeg en viss bedre narrativ kvalitet enn dette.

Wolfenstein: Youngblood

Det spillet derimot mestrer er den alternative tolkningen av 80-tallet. Her er det alternative varianter av kunst, arkademaskiner, teknologi, film og musikk overalt, og resultatet er både fabelaktig og lattervekkende. Det meste kan man finne rundtomkring i Paris, og det er vel verdt å ta seg et ekstra minutt for å finne en kassett, en floppydiskett eller et videocover. Kassettene låser opp musikk man kan høre på, og jeg håper virkelig dette blir tilgjengelig på strømmetjenester på et tidspunkt, for her er det fryktelig mye bra og kreativ synthwave og elektronikapop hvor vår egen verdens 80-tallspop får en tysk Kraftwerk-lignende følelse over seg. Videokassettene man finner gir også en god latter (særlig hvis man kan tysk), og man kan finne filmomslag som tydelig henspiller på det tyske herredømme i form av skrekkfilmer som «Der Französische Koch» (Den franske kokk) og «Der Golem».

Wolfenstein: Youngblood
Wolfenstein: Youngblood