Norsk
Gamereactor
anmeldelser
World of Warcraft

World of Warcraft

Blizzard serverer endelig deres enorme online-verden, og Mikael Sundberg forteller alt om det fortryllende universet!

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonser

Jeg har brukt mer tid i Azeroth enn i noe annet spillunivers. Jeg er gått fra aldri å ha spillt et eneste rollespill til å være en garvet online rollespiller, som kaster om seg med uttrykk som "DPS", "aggro" og "ganka" i en alminnelig samtale. Det tok meg kun en halv time å finne ut av hvordan spillet egentlig fungerte, men her, nesten et år senere, har jeg fortsatt ikke fått nok av det. Det er kort sagt ikke annet at gjøre enn å overgi seg: Blizzard er nå min nye gud.

Men det er også det som er meningen med hele spillet. Blizzard har skapt alt på en elegant enkel måte, så det er så lett som overhodet mulig å komme igang. Du behøver ikke vite hvor ting er eller hvor du skal gå hen. Jeg startet i Teldrassil, alvenes lille samlingsplass og det tok omkring ti timer før jeg så min første dverg, som for øvrig var en fyr som hadde forvillet seg hele veien ut til oss. Men da jeg med hjelp fra en del andre karakterer endelig lykkes med å beseire den lokale storskurken, ble jeg sendt videre til Darkshore og den store verden. Det var så mye å utforske i dette nye stedet, at det skulle flere dagers intens spilling til før jeg var klar til å bevege meg mot menneskenes utpost Menethil. Og slik fortsetter spillet og min fasinasjon for det, hver gang jeg oppdager et nytt område jeg ennå ikke har utforsket.

Det er nettopp de enorme miljøene og mengden av muligheter som imponerer. Samtidig kommer man også hurtig rundt i verdenen og den føles aldri tom eller innholdsløs. Og enhver innbygger har en funksjon og noen mål de prøver å oppnå. Du kan reise hvor du vil. Over fjellet, gjennom daler og over havet. Friheten er total. Når man så endelig ender i en kamp, så er systemet helt annerledes og velfungerende i forhold til den foreldede typen man finner i for eksempel Final Fantasy XI. I kampene skjer angrepene automatisk, men disse kjedes sammen med de skillsene og den karakterklasse du har valgt - og disse skal utnyttes optimalt, spesielt hvis du møter en annen spiller. Man kan også finjustere sine skills og sin klasse, så selv om det kun er ni forskjellige å velge mellom, er det i realiteten langt flere muligheter. Derfor rommer spillet også muligheten for en dypere taktikk, til tross for at vi i grunnen bare snakker om tall. Dyktige spillere med innsikt i systemet vinner oftere, akkurat slik som det bør være. Skulle det skje at du blir beseiret i kamp, så er det faktisk ikke noe stort problem. Det er bare å hoppe tilbake å gjennopplive seg selv. Og nettopp det er en både god og rimelig løsning, som er med på å gjøre spillet attraktivt for nybegynnere.

Ikke helt uventet er konfrontasjonen mellom alliansen og horden en stor del av spillet. Vi snakker jo tross alt om Warcraft. I øyeblikket er det desverre ikke så mye organisert materiale å gå i strupen på. De første oppgavene fører handlingen en smule videre og forteller hva som har skjedd siden The Frozen Throne. De store slagmarkene og systemet som gir deg muligheten til å reise en hel hær og føre den ut i verden, er ikke helt på plass ennå. Derimot arrangeres det titt og ofte spontane felttog mot fiendens territorier, noe som resulterer i både ødelagte byer og en masse action. Også her har Blizzard tenkt seg om. Du er, som nybegynner, sikret mot å bli angrepet. Med mindre du slår først, naturligvis.

Men tross alle forenklinger og strømligninger av selve konseptet, kreves det stadig mye før man blir vant til et liv i Azeroth. World of Warcraft er ikke et spill man setter seg ned og spiller i en halvtime, og det gjelder selv om du rekker å slå et troll ihjel og gjennomføre et par oppdrag. Nei, det blir først helt konge når du blir en del av en gruppe som begir seg ned i noen av spillets enorme katakomber i flere timer i strekk. Det finnes masser av velkoreograferte scener, store utfordringer og naturligvis visheten om at hvis vi ikke klarer det nå, så kommer vi til å måtte gjøre det hele en gang til.

Visuelt har World of Warcraft sin helt egne stil. I stedet for de livløse plastikkdokkene man finner i Everquest og Final Fantasy, er designet stilsikkert og aldri påtatt, Det er rikt på farger, men aldri i nærheten av å være overdrevet. Jeg har måttet passere broen ved Stormwind på veien til Ironforge over hundred ganger, og jeg er stadig like bergtatt når jeg går forbi. Spillet har faktisk kun noen få brister, men noen er uunngåelige for sjangeren. Først og fremst er spillet ikke helt ferdig. Viktige deler slik som slagmarkene og hele systemet for å føre en hær og når to spillere går opp i mot hverandre, mangler stadig. En annen og enda viktigere del er opplevelsen. I likhet med så mange andre online rollespil, er World of Warcraft kun godt hvis du spiller det sammen med likesinnede - dog er spillet i det store og hele et strålende eventyr, og er man en seriøs rollespiller, så er det ingen vei utenom.
Jeg har, etter mer enn 500 timers spilling, stadig ikke fått tid til å teste Hordens side av spillet og jeg har heller ikke sett hele spillverdenen ennå. Derfor er det nok ingen overdrivelse å si at World of Warcraft faktisk holder i en evighet.

World of Warcraft
World of Warcraft
World of Warcraft
World of Warcraft
World of Warcraft
World of Warcraft
World of Warcraft
World of Warcraft
World of Warcraft
World of Warcraft
World of Warcraft
World of Warcraft
World of Warcraft
World of Warcraft
World of Warcraft
World of Warcraft
World of Warcraft
World of Warcraft
09 Gamereactor Norge
9 / 10
+
Enkelt, fengende og enormt stort spill. Mange timer underholdning i vente.
-
Opplevelsen er ikke bedre enn de spillerne du går på eventyr sammen med. Blizzard mangler stadig muligheten for storkriger.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Medlemsanmeldelser

  • bullshit
    jeg syntes at dette spillet er bra forde at det er morsomt, har bra chinematic seens og som sagt det er morsomt. det er en spenden historie om du... 9/10
  • Gunmonkey
    Kunne skrevet utrolig mye om dette spillet, men det eneste jeg har og si er at det var bedre før! Jeg spiller det fremdeles daglig, sammen med... 7/10
  • Gamezfan
    Denne anmeldelsen dekker det World of Warcraft jeg spilte, altså hovedspillet + The Burning Crusade + Wrath of the Lich King World of Warcraft er... 10/10
  • Ole93XD
    Da World of Warcraft kom i butikkene, hadde plutselig alle det... eller nesten hvertfall. Husker fortsatt at jeg kjøpte WoW en dag vi skulle i dåp... 9/10
  • Music og Gameiac
    World Of Warcraft World of Warcraft Var Blizzard's storsatsing i 2005 og nå har spillet rundt 10 millioner spillere over hele verden. Etter at du... 10/10
  • Venture
    World Of Warcraft - Blizzard Entertainment World of warcraf ( wow ) er et verdens kjent MMORPG spill som er både hatet og elsket. Det er tre spille... 6/10
  • PhoenixFlames92
    World of Warcraft er verdens mest spilte MMORPG med flere millioner spillere verden over. Med ekspansjonene The Burning Crusade og Wrath of The Lich... 8/10

Relaterte tekster

World of WarcraftScore

World of Warcraft

ANMELDELSE. Skrevet av Mikael Sundberg

Blizzard serverer endelig deres enorme online-verden, og Mikael Sundberg forteller alt om det fortryllende universet!

Farvel, World of Warcraft

Farvel, World of Warcraft

ARTIKKEL. Skrevet av Anders Aarhus

Anders reflekterer over sine minner med World of Warcraft, et spill han har spilt halve livet sitt, men som han nå ser seg ferdig med.



Loading next content


Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.