Norsk
Gamereactor
anmeldelser
World to the West

World to the West

Teslagrad-skaperene tilfører mer historie og sjarm i sitt nyeste spill, men glemmer samtidig å finpusse grunnleggende elementer...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ
HQ

Rain Games sitt forrige spill, Teslagrad, tok inspirasjon fra mange populære klassikere, men klarte i tillegg å tilføre noe særegent som gjorde at spillet er meget godt likt av folk verden over. Bergenserne følger den samme oppskriften med World to the West, men prøver seg denne gangen på å tilføre mer historie og sjarm.

Sammenligningen med de klassiske Zelda-spillene er nemlig ikke til å komme utenom. Her handler det i stor grad om å utforske en verden ved å bruke hjelpemidler man får underveis. Måten World to the West skiller seg ut på er å la oss spille som fire ulike figurer, hver med sin egen personlighet og ferdigheter. På dette området overrasket de meg meget positivt. Knaus, Lord Clonington, Lumina og Miss Teri oppfører seg alle forskjellig. Vesle Knaus er en uskyldig liten gutt som bare ønsker å hjelpe, Lord Clonington er så høy på seg selv at Johnny Bravo blir beskjeden i forhold, Lumina er en målrettet jente som bare ønsker å fullføre oppdraget sitt, mens Miss Teri er en eventyrlysten dame som er ute etter penger og spenning. Hver av disse personlighetene reflekteres ypperlig i de humoristiske kommentarene deres. Det er flere ganger jeg har måtte le høyt av de karismatiske replikkene til Lord Clonington og Knaus sin ekstreme naivitet. På dette området har Rain Games virkelig lyktes.

World to the WestWorld to the WestWorld to the WestWorld to the West
Dette er en annonse:

Gameplaymessig er spillet enkelt nok. Hver figur har ulike ferdigheter de må bruke for å komme seg videre i verden. Knaus er en dyktig liten graver, så han kan grave tunneler for å unngå fiender og krype gjennom små hull. Lord Clonington er rake motsetningen. Han kan løpe inn i eller slå fiender og objekter for å komme seg videre. Lumina kan teleportere seg gjennom gjerder eller stup, samtidig som hun kan skade fiender med strømstaven sin. Miss Teri bruker på sin side skjerfet sitt for alt det er verd. Dette lar henne komme seg til områder som er markert med spesielle fester, eller til å ta kontroll over fiender. De fleste av disse egenskapene må alle brukes for å løse gåtene man kommer over, og det er en del tilfeller hvor jeg virkelig følte meg smart etter å ha forstått hva jeg måtte gjøre. Problemet er bare at denne følelsen raskt forsvinner siden det blir en god del gjentakelser.

Man kan nemlig ikke veksle mellom de ulike figurene når man vil, men må i stedet komme seg til et lagringspunkt. Der kan man så veksle tilbake til en annen figur. En litt dum ting er bare at man da starter fra det lagringspunktet den figuren hadde kommet seg til, og derfor ofte må reise gjennom akkurat de samme områdene igjen. For all del, siden figuren har andre egenskaper tar man ofte andre veier, men disse er som regel like ved eller ganske like veiene du tok forrige gang. Når områdene i tillegg er ganske tomme blir det hele raskt meget repeterende.

World to the WestWorld to the WestWorld to the WestWorld to the West

Kampsystemet må også ta på seg noe av skylden for dette. Selv om to av figurene kan slå godt fra seg har både de og fienden et veldig snevert angrepsrepertoar, noe som gjør at kampene man havner i bare handler om å trykke på angrepsknappen uten noen form for strategi. Dette er veldig synd siden gåteløsingene faktisk ikke er så verst. Selv om de fleste områdene er ganske øde er det nemlig litt artig å innse hvilken figur som kan komme seg til gjemte skatter og lignende. På dette området føles spillet nesten litt metroidvania-aktig siden man ofte går forbi et område med en annen figur, og dermed husker det til man tar kontroll over figuren som faktisk kan komme seg til nye steder. Nå skal det sies at selve belønningen sjelden er stor, og for det aller meste bare er et ekstra liv eller den nærmest ubrukelige spillvalutaen. Uansett føles det alltid godt å faktisk finne løsningen på ting.

Dette er en annonse:
World to the WestWorld to the WestWorld to the WestWorld to the West

Selve presentasjonen fortjener virkelige mye honnør. Figurene du møter på er alle sjarmerende å se på, og har et slags eventyraktig preg over seg. Det samme gjelder musikken. Jeg har tatt meg selv i å nynne med på noen av melodiene i spillet, og kunne nesten tenkt meg å høre på hele lydsporet. Da håper jeg dog de har fikset litt på sangene, for de er ganske korte. Dette fører til at de ofte vil gå i loop om du ikke klarer å løse en gåte, eller befinner deg i det samme området over lenger tid. Slikt får nynningen min til å høres litt mer gretten ut etter hvert for å si det slik (flashback til Crazy Frog! Argh!).

En siste hake med spillet er at jeg har opplevd flere tilfeller hvor jeg rett og slett har falt gjennom verdenen med å gjøre det som egentlig ikke er uventede ting, samtidig som jeg kom over en bug som gjorde at jeg ikke kunne komme videre i historien. Slikt er kjedelig når man må starte helt på nytt etter den del timer med spilling. Pluss på noen skrivefeil, så har du et produkt som mangler en del finpuss.

World to the West har uten tvil uansett en del likheter med The Legend of Zelda: A Link to the Past. Figurene i spillet er utrolig sjarmerende, og humor traff virkelig blink for undertegnede flere ganger. Med referanser til annen populærkultur og raske replikker er det en rekke sekvenser jeg vil huske i lang tid. Det er derfor så synd at verdenen føles som isolerte puzzle-rom hvor de fleste områdene ikke er verd å utforske utenom gåteløsningen. Dette blir bare enda tydeligere siden man må gå gjennom de samme områdene opptil fire ganger siden hver figur må komme seg til de ulike lagringspunktene i verdenen for å komme seg videre. Kanskje hadde et engasjerende kampsystem hjulpet til med å tilføre litt avveksling, men når det nærmest føles som en plikt vil du nok ende opp med å prøve å unngå dem mot slutten. Alt i alt byr World to the West på et fantastisk univers som bare mangler en del finpussing og variasjon for å virkelig markere seg på verdenskartet.

World to the West
World to the WestWorld to the West
HQ
06 Gamereactor Norge
6 / 10
+
Fortreffelige figurer Mye humor Gåteløsningen
-
Kjedelige områder Veldig ensformig Uengasjerende kamper Tekniske svakheter
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

0
World to the WestScore

World to the West

ANMELDELSE. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Teslagrad-skaperene tilfører mer historie og sjarm i sitt nyeste spill, men glemmer samtidig å finpusse grunnleggende elementer...

1
Dato spikret for World to the West

Dato spikret for World to the West

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Den norske spillutvikleren Rain Games har allerede imponert oss med deres Teslagrad fra slutten av 2013, og snart er de klare med et nytt eventyr. Det heter World to the...

0
Teslagrad-studioet annonserer nytt spill

Teslagrad-studioet annonserer nytt spill

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Satt til det samme universet som Rain Games' gode puzzle-plattformspill Teslagrad, vil det nylig annonserte World to the West fortsette med eventyr og følelsen av...



Loading next content