Norsk
Gamereactor
anmeldelser
WRC 3

WRC 3

Italienske Milestone er tilbake med nok et verdensmesterskap i rally. Er lisensen nok til å ikke bli parkert? Vi har testet...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonser

Hvis rally er den mest utfordrende grenen innen motorsport, så må Rally-VM være forbeholdt de aller beste. Bil og fører blir virkelig satt på prøve gjennom tretten land - fra Sverige til Argentina. Det krever et helt team for å lykkes, og som fører må du kunne stole 100 prosent på kartleseren. Lynraske reflekser og evnen til å tenke fort er nøkkelfaktorer der man suser avsted langs trange veier, hele tiden i møte av en ny sving.

Én ting blir fort klart i WRC 3: Rally er vanvittig vanskelig. Dette er delvis på grunn av at etappene er basert på virkelige WRC-etapper. Den ene svingen etter den andre, og veier som så vidt er brede nok for bilen. Det er mer enn nok til å sette selv erfarne sjåfører på prøve.

I begynnelsen av WRC 3 hopper jeg inn i karrieremodusen Road to Glory. Som ny aktør i bransjen, må jeg sørge for å gjøre navnet mitt kjent i mesterskapet - gjennom 83 løp over 13 land, med biler fra ulike tidsaldre. Mellom etappene har man mulighet til å reparere bilene over nøyaktig én virtuell time, og i verkstedet har man også mulighet til å oppgradere bilene med nye deler.

WRC 3

WRC 3 er nærmest et mareritt for nybegynnere, ettersom spillet ikke tilbyr noen visuelle hjelpemidler som for eksempel et idealspor. Den eneste hjelpen man kan få er å spole tilbake noen sekunder, men det gjøres ikke ustraffet. Hvorfor utviklerne valgte å inkludere denne funksjonen, men samtidig utelukke andre er et uløst mysterium.

I stedet blir jeg nødt til å lytte til kartleserens kommandoer. Min venn i passasjersetet roper ut instruksjoner uten stans, og han ligger ofte en eller to skritt foran selve kjøringen. Bare informasjonen alene krever så mye konsentrasjon at jeg til slutt mister grepet på hva jeg skal, og ender opp med å svinge til venstre i stedet for høyre.

Øverst i skjermbildet kan man få hjelp av svingsymboler, men disse er heller ikke til så altfor mye hjelp. Fargen på en venstre 4-sving er nærmest umulig å skille fra fargen på en vestre 3-sving, og med tanke på at den neste svingen allerede er annonsert på skjermen må jeg kikke to ganger for å få vite hva jeg skal forberede meg på. Dette er like farlig som alle andre distraksjoner, for takket være en veldig nøyaktig skademodell er man heldig hvis man slipper unna med en bulk etter et feilskjær.

Selve kjørefysikken føles derimot overraskende upresis. Det å kjøre ned en støvete vei i Kenya føles nesten likt som å ratte rundt isete svinger i de svenske skogene. Man skulle også tro at det ville merkes om man krysset en elv i beskjedne 80 kilometer i timen, men det gjør heller ingen forskjell. Variasjonen mellom bilene er heldigvis bedre - biler med forhjulstrekk understyrer, bakhjulstrekk gjør det motsatte, og den beste balansen finnes selvfølgelig i biler med firehjulstrekk. Det å finne det perfekte balansepunktet på gassen ut av en sving, gir alltid en deilig mestringsfølelse når man lykkes.

WRC 3 leverer god lyd. Motorlydene er godt gjengitt, og det samme må sies om girveksling og bremsing. Alle som har opplevd et gruppe B-monster på nært hold kan skrive under på at det er bortimot umulig å gjengi motorlyden helt nøyaktig, men WRC 3s beste kvalitet er antageligvis nettopp dette feltet - selv lyden av å vrake bilen mot et tre er som musikk i ørene.

På den visuelle siden må WRC 3 se slått av konkurrentene. De har jobbet mye med etappene, men de er likevel ikke innbydende. I mangel av lys- og partikkeleffekter føles det livløst og kunstig. Den eneste pene detaljen er de isbelagte flekkene i de nordiske etappene - selv om de ikke måtte ha noen innvirkning på selve kjøringen.

WRC 3

Totalt sett er det vinteretappene som holder høyest visuell standard, men med over 80 etapper kunne jeg tenke meg å se litt støv blåse i ørkenvinden. Litt sprut fra vanndammene hadde heller ikke vært å forakte - bare ett eller annet som treffer frontruta. Rally er en brutal bilsport - nådeløs og skitten - og spillet burde ikke utelate slike detaljer.

Detaljarbeidet mangler også når det kommer til bilene. For eksempel forsvinner støtdemperne inn i det grå intet bak hjulene. Man kan lakkere bilen, men tilpasningsverktøyene er ikke i nærheten av nivået i spill som Forza Motorsport 4 og Need for Speed. Det er heller ikke mulig å se forskjell på en motordel fra en annen.

WRC 3

WRC 3 er en pose med blanda drops. Det leverer for mye realisme når det kommer til utfordrende etapper og overveldende instruksjoner fra kartleseren, men det sikter for lavt på kjørefysikk. Siden spillet kun tilbyr hjelp ved å la spilleren spole tilbake, kan det være fryktelig vanskelig for nybegynnere som ikke får de tipsene de trenger for å bli gode. Det gjennomgående lave visuelle nivået og mangelen på detaljene skuffer. Til tross for WRC-lisensen havner spillet likevel i skyggen av Colin McRae og Codemasters.

06 Gamereactor Norge
6 / 10
+
Realistiske etapper, utfordrende, og godt lydbilde.
-
Kjørefysikken skuffer, ingen hjelpemidler, generelt lavt nivå på det visuelle, og frustrerende for nybegynnere.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

WRC 3Score

WRC 3

ANMELDELSE. Skrevet av Gregor Assfalg - GR DE

Italienske Milestone er tilbake med nok et verdensmesterskap i rally. Er lisensen nok til å ikke bli parkert?

WRC 3

WRC 3

FORSPILL. Skrevet av Morten Bækkelund

Morten forlot 25 grader og strålende sol i Oslo, til fordel for et regnfylt Rally Acropolis i Hellas. Heldigvis foregikk prøvespillingen av WRC 3 innendørs...



Loading next content


Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.