WRC 4

WRC 4

Evolution Studios er igjen på banen med en ny oppdatering i deres glimrende WRC-serie. Henrik har tatt på hjelm og kjeledress og skrenset seg gjennom rallybaner over hele verden.

Engelske Evolution Studios har i løpet av ganske få år høstet mye tung anerkjennelse for deres arbeid. Selv om utvikleren bare har WRC-serien til PlayStation 2 stående på CV’en, har det vært nok til at de nå har opparbeidet seg et rykte som en av klodens beste racingspill-utviklere. Hvis du synes dette er lovlig store ord, så la meg minne om at Evolution nylig har inngått en eksklusivitetsavtale med Sony, som var redd for at Evolutions ekspertise og dyktighet skulle havne i "feil hender". Dermed har Sony sikret seg at Evolution og deres partner bigBIG, kun utvikler spill til PSP, PS2 og den kommende PlayStation 3. Det skulle ikke forundre meg om vi også ser en PS3-launchtitel fra Evolution.

Her på Gamereactor har vi god forståelse for Sonys nervøsitet, for Evolution kan greiene sine. Det første WRC spillet var en hesblesende og jevnt over god opplevelse, som bød på blodtrimma underholdning bakket opp av den offisielle WRC lisensen. Toeren og treeren leverte det oppfølgere pleier å gjøre: Penere grafikk og litt ekstra features her og der. Fireren slippes mindre enn ett år etter treeren, hvilket alltid er god grunn til litt sunn skepsis. WRC4 er penere, har flere spillmodier og har online-støtte, men bare den ivrigste rallyfansen vil få valuta for pengene, hvis de allerede har den forrige WRC-utgivelsen i spillhylla.

Hvis WRC4 gir et korrekt virtuelt bilde av denne motorsporten, så er virkelig rallykjøring kun forbeholdt de mest sinnsyke fartsdjevlene. Du kjører i verdens mest ugjestmilde miljøer og på mange forskjellige typer underlag. Om du kjører på en krevende grusvei i en liten mexicansk by eller i Sveriges billedskjønne snølandskap, står du overfor akkurat den samme utfordringen: Følg den riktige ruten. Velkommen til et motorisert orienteringsløp. Kartleseren din spytter ut alle mulige retningsangivelser, mens du gjør ditt beste for å unnvike steiner, telefonstolper, trær og busker - og gjør hva du kan for at holde kjerra på veien. Selv om spillet er en smule arkadepreget, er ikke WRC for alle og enhver. Det blir stilt store krav til reaksjonsevnene dine og ikke minst konsentrasjon, men det er nettopp derfor spillet fikk denne anmelderen til å sitte klistret til skjermen i timevis. Du vil konstant føle deg utfordret, og når du endelig tror du har spillet under kontroll, så blir du fløyet rundt til den andre siden av kloden, får en ny bil og må venne deg til et helt annet underlag og miljø.

Siden WRC4 er en lisenstittel, er alle sjåfører, biler og rallyløp fra 2004-sesongen med i spillet. Det betyr, at Peugeot 307 og Subaru Impreza WRC2004 er med i stallen, mens du samtidig kan delta i de nye rallyløpene i Mexico og Japan. WRC4 byr på flere interessante moduser. I tillegg til den omfattende Championship modusen, er det et vell av treningsbaner, kjøreprøver og challenges å velge mellom, så du kan finjustere ferdighetene dine på de forskjellige underlagene og bryne deg med alt fra én-mot-én- og testløp, til restriktive rallyløp, hvor du eksempelvis starter med en vraket bil og bare har mulighet til å reparere noen utvalgte deler. WRC4 kan dessuten spilles online, hvor motstandere vil bli representert som "spøkelsesbiler".

Som sagt er seriens grafikk nylakkert og blankpolert. Dette har etterhvert blitt en gedigen klisjè, men vær så snill å være litt overbærende med meg: WRC4 har kommet seg ett skritt eller to nærmere fotorealismen. Bilene er detaljerte og pene, men det er landskapene som stjeler oppmerksomheten. Miljøene er intet mindre enn imponerende. De flotte landskapene leverer i harmoni med en nesten feilfri grafikkmotor og vanvittig betagende replays, som bare Gran Turismo 4 kan ha noe håp om å slå på formatet. I tillegg kommer det optimerte skadesystemet, som både gjør seg tilkjenne grafisk og i bilens nedsatte yteevne.

WRC4 er upåklagelig vakkert, gir masse avvekslende underholdning og i tillegg fungerer den litt arkadepregede styringsstrukturen egentlig fint, siden det er mer enn nok av utfordringer å velte seg i. Colin McRae og WRC skildrer begge rallysporten på glimrende måter og det kan være vanskelig å velge, men siden Evolution har den offisielle lisensen, som de igjen har forvaltet ypperlig, så heller denne anmelderen tross alt mest mot sistnevnte.

WRC 4WRC 4WRC 4WRC 4
8 / 10
+