Gamereactor Norge. Se de nyeste spilltrailerne, pluss ferske intervjuer fra de største spillmessene i verden. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Yakuza 3

Yakuza 3

Gangsteren Kazuma Kiryu har meldt flytting til ferieparadiset Okinawa for å drive et barnehjem, og Jon Cato slår følge.

Den kriminelt oversette Yakuza-serien får forhåpentligvis et solid løft her i landet når den nå tar steget over på Playstation 3. Spillserien debuterte i 2005 på Playstation 2, og ble en gigantisk suksess for Sega i Japan. I Vesten ble den ikke like godt mottatt, til tross for gode kritikker. De mange særjapanske elementene sammen med det tunge fokuset på en dramatisk historie skremte nok bort mange.

Men jeg krysser fingrene for at flere gir serien sjansen i Yakuza 3. Igjen møter vi gangsteren Kazuma Kiryu som nå har gått lei av mafialivet. Han har vendt ryggen til yakuza-intrigene i Tokyo og tatt med seg adoptivdatteren sin til Okinawa, Japans svar på Kanari-øyene. Her starter han opp et barnehjem og et nytt og bedre liv som lovlydig borger. Men politiske intriger i ferielandskapet fører snart til konflikter med lokale landeiere og mafia, og Kazuma må frem med knyttnevene igjen for å dele ut litt rettferdighet.

Ved å flytte handlingen til Okinawa og begynne på en ny historie, gjør Sega det mulig for nye spillere å hoppe inn i serien. Du trenger ikke ha spilt de forrige for å få glede ut av Yakuza 3, og vil du gjerne ha bakgrunnshistorien til Kazuma og flere av de andre du møter på, følger det med noen ganske omfattende filmer som oppsummerer all handlingen fra de to foregående spillene.

Mange har kalt Yakuza-spillene den åndelige oppfølgeren til Shenmue-serien, og jeg kan lett si meg enig i den sammenligningen. Som Kazuma Kiryu bruker du mye tid på å rusle rundt og utforske digre byområder. Og grafikken imponerer. Bybildet ser realistisk ut, helt ned til strømkabler, reklameskilter, vindusutstillinger i butikker og folkemengdene. Har du ikke råd til å reise til Japan er dette det nærmeste du kommer et besøk i spillsammenheng. Det er rett og slett en fryd å rusle rundt og utforske områdene og jeg blir aldri lei av å oppdage små detaljer som krydrer omgivelsene overalt.

Dessverre står ikke grafikken på lokalbefolkningen helt i stil med bakgrunnene. Der spill som Heavy Rain og Assassin's Creed har gjort en god jobb med å simulere den fysiske følelsen av å bevege seg i en folkemengde, har Sega kastet fysikken overbord. Det ser unektelig litt ufrivillig komisk ut når Kazuma løper gjennom folkemengder som faller ned som bowlingkøller, og jeg skulle ønske Sega hadde brukt litt mer tid på denne delen av spillet, slik at innlevelsen hadde blitt komplett.

Innimellom utforskingen blir det en god del slåsskamper. Jeg håper spillet ikke gir et riktig bilde av kriminaliteten i Japan, for Kazuma må finne seg i å møte frekke pøbler og ransmenn på annethvert gatehjørne. Mange er ute etter deng, og Kazuma deler gladelig ut.

Kampsystemet er ryggraden i Yakuza-spillene, og treeren bygger videre på de foregående spillenes solide mekanikker. Som vanlig slåss man alene mot flere motstandere, og det hele fungerer som en slags variant av Tekken. Ok, det har ikke de samme spektakulære bevegelsene som klassiske slåssespill, men det scorer høyt på brutalitet og føles mer beinhardt enn alt annet jeg har spilt av kampspill. Kazuma slår nemlig svært hardt fra seg, og spesielt de brutale spesialangrepene er nesten vonde å se på. Blodet spruter og smerteskrikene ljomer i høyttalerne, og samboeren må av og til holde en pute foran øynene fordi hun synes det blir for voldsomt. Men det bikker aldri over mot spekulativt og smakløst i mine øyne. Vi snakker tross alt om yakuza her: nådeløse og småskitne gangstere uten skrupler, og den brutale volden har et visst estetisk preg over seg.

Etter kampene får man også erfaringspoeng, som kan brukes til å kjøpe nye ferdigheter og spesialbevegelser. Systemet føles balansert og bra, og er variert nok til å holde på interessen. Jeg gleder meg faktisk hver gang jeg går inn i en ny kamp, og bare det i seg selv er en liten prestasjon fra Sega.

Yakuza 3 går ikke bare ut på å utforske og slåss. Spillet er krydret med en solid bunke minispill, alt fra golf og dart til poker og fisking. De fleste minispillene holder overraskende høy kvalitet, og de fungerer som fine avbrekk til hovedhistorien. Morsomt er det også at de fleste er integrert i hovedhistorien, noe som gjør spillet ekstra variert.

Historien fortjener forøvrig også å bli nevnt. Krimforfatteren Hase Seishu, som skrev historien til de to første spillene, er ikke lenger involvert, men jeg synes historien holder like høyt nivå som før. Som vanlig snakker vi om politiske intriger og karakterer som det ikke alltid er like enkelt å putte i båser. Yakuza 3 har overraskende mange dype og minneverdige figurer som man møter på, og utviklerne har brukt god tid til å utforme disse til realistiske og troverdige mennesker.

Yakuza 3 er det første spillet i serien til Playstation 3, og overgangen til nestegenerasjonskonsoll merkes først og fremst på grafikken. Spillet har dessverre et par etterslep fra forrige generasjon som forhindrer meg fra å henge spillet på nier-knaggen. Mest irriterende er kanskje at mye dialog foregår via tekstbokser, med påfølgende irriterende kvitrelyd. Det føles som et merkelig gufs fra fortiden, og står i sterk kontrast til de mange dramatiske samtalene som foregår med ekte innlest dialog. Men spillet føles også litt gammeldags på andre områder, animasjoner er ikke alltid helt på topp, og kameraføringen er litt kronglete. Spesielt innendørs.

Men dette er alt jeg har å komme med av surmaget kritikk. Yakuza 3 er noe så sjeldent som et realistisk japansk dramaspill med solide elementer fra både rollespill og slåssespill. En salig blanding av rollespill, actionspill, eventyrspill og sosial såpeopera. Det har dybde, sjarm, og mange minneverdige episoder og karakterer. Anbefales varmt til alle som vil ha et japansk spill som byr på noe annet enn androgyne ladyboys med hukommelsestap.

Yakuza 3
Yakuza 3
Yakuza 3