Yakuza

Yakuza

Segas påkostede mafiaeventyr byr både på voldsromantikk og et billig Japan-besøk. Frode har slått inn nesebein og hengt på skumle barer i ett av Tokyos harde bystrøk.

Actioneventyr er en sjanger hvor det slippes mange titler og felles for de aller fleste er at de er helt ok. Ikke verdt å juble høyt og lenge for, men altfor bra til at de fortjener å bli forbigått i stillhet. Dette gjør at mange av dem blir møtt med skuldertrekk av anmeldere, og nettopp på grunn av det, forsvinner i mengden. Bak denne grå massen av spilltitler finnes det imidlertid en rekke gode spilløyeblikk som mange går glipp av.

Yakuza tilhører, som du sikkert har skjønt, den ovennevnte gruppen. Det er ingenting som gjør at spillet burde suges inn i glemselens land, men jeg klarer heller ikke komme opp med veldig mange motargumenter. Som tittelen avslører er Yakuza satt i dagens moderne Japan, og den lite trivelige mafiaen med samme navn styrer forbryterverdenen med jernhånd. Du er Kazuma Kiryu og en skikkelig tøffing, og tar på seg skylden for noe dritt en kompis har stelt i stand. Det er tydelig at i kriminelle miljø er dette ganske vanlig, spesielt med tanke på at dusinvis av spill har akkurat det samme utgangspunktet. Uansett - finn bedre kompiser Kazuma.

Etter lang tid i fengsel er det ut på gaten igjen, men siden du har mistet all ære står du på bar bakke. Denne typen spill er i stor grad avhengig av god historie for å sikre fremdrift og at interessen holdes oppe. Her treffer Yakuza litt utenfor blinken, og selv om historien kan virke spennende nok underveis, blir det hele fryktelig forvirrende etter hvert, og tidvis er man fristet til å gi opp livet som Yakuza-tøffing.

Et annet meget viktig basiselement i denne sjangeren er kampsystemet. Du kommer neppe til å bli blåst ut av sofaen av revolusjonerende kamp-scener, men det er en rekke høydepunkt hvor man kan romantisere over overdreven voldsbruk og slåssteknikker man stort sett bare har sett i filmer fra samme region. Selv om en rekke av slåsskampene visuelt sett er ganske imponerende, går man overraskende fort lei, og utviklerne har gjort lite for sikre dybde og man føler ytterst sjelden et genuint ønske om å oppsøke neste kamp. Mange spill i denne sjangeren bruker også et stort og oppfinnsomt våpenarsenal for å sørge for litt variasjon, men i Yakuza er nesten all slåssing basert på god gammeldags nevekamp. Tidvis går det likevel hardt for seg og den godeste Kazuma har definitivt plukket opp noen triks i fengselet, og disse benytter han for alt de er verdt.

Yakuza høres kanskje ikke veldig originalt ut, og er du på jakt etter en GTA-klon har du definitivt kommet feil. Det blir fremdeles noe uforløst over spillet, og det som med få enkle grep kunne vært et friskt pust i en sterkt trafikkert sjanger ender opp som - tja, et skuldertrekk. Du får definitivt mange timer med underholdning, men det skulle jo egentlig bare mangle. I mylderet av spill som kommer denne høsten blir jeg svært overrasket om Yakuza kommer til å bli husket lenge. Har man en stor fascinasjon for actioneventyr og den japanske Yakuzaen kan det selvsagt være at dette er en innertier. Jeg er derimot usikker på om jeg ville brukt
sparepengene mine på det.

Yakuza
Yakuza