Det nye spillet Yoshi Touch & Go er rett og slett, touch and go. Når jeg satt meg ned med dette spillet lurte jeg litt på hva jeg hadde i vente, og om det var noe jeg kom til å like. Jeg må si at jeg ble positivt overrasket. Så hva handler dette litt merkelige spillet om? Ikke så veldig, veldig mye egentlig. En ensom stork flyr med hast gjennom skyene. I nebbet har den en meget spesiell pakke - nemlig to små tvillinger som er på vei til sine foreldre. Idet storken flyr over Yoshi’s Island skjer det noe forferdelig. En mørk sky kommer flygende i full fart mot storken, og i all forvirringen mister den de to tvillingene som faller ned mot bakken.
Spillet starter med at Baby Mario daler nedover festet til tre ballonger, og din oppgave er jo så klart å redde Mario. For, som de fleste skjønner, hvis Baby Mario dør blir det aldri noen stor tykk Mario. Det er mye morsomt du kan gjøre for å hjelpe Baby Mario ned. For eksempel ved å tegne linjer av skyer med pennen på den trykkfølsome skjermen for å holde han unna fiender, og samtidig samle noen mynter. Når du kommer ned til bakken står Yoshi og venter på å fange opp Baby Mario. Fargen på Yoshi’en som plukker deg opp varierer etter hvor mange poeng du har samlet på vei ned, og avgjør hvor rask han er, eller hvor mange egg den kan bære med seg. Når du har kommet ned så begynner det tradisjonelle høyrescrollende 2D eventyret. Karakterene og grafikken er i den samme kjente Yoshi`s Island stilen - hyggelig og sjarmerende, og absolutt ingenting å utsette noe på.
Nå er det sånn at man kun spiller på den trykkfølsomme skjermen, på den øvre skjermen kan du se mynter og fiender, men siden man ikke kommer seg opp dit må du kaste egg på myntene og fiendene der oppe. Moro moro, men ikke så morsomt når du har kastet bort all ammunisjonen din... Hvis du vil spare på eggene så kan du tegne sirkler rundt fruktene, myntene og fiendene og dra de bort til Yoshi som fanger de opp. Nå høres dette kanskje veldig simpelt og enkelt ut, men jeg skal trygt love deg at det er det slettes ikke.
Tegn skyer over kløftene, men husk at de er bare der for en liten stund og forsvinner etter hvert. Det kommer også enkelte vindpust som blåser bort skyene, så det må du ta med i beregningene. Av og til tegner man også for mange skyer, og da er det ikke alltid sikkert at man kommer seg dit man vil. Da kan du enkelt blåse i mic’en så forsvinner skyene uten problemer.
Jeg synes dette var et meget morsomt spill, men litt synd at det bare er det samme hele tiden. Det er selvsagt mulig at det bare var meg som var elendig i dette spillet, men det var uansett moro så lenge det varte!