Norsk
Gamereactor
forspill
All Points Bulletin

All Points Bulletin

All Points Bulletin er som et Grand Theft Auto i større format, og byr på både ville biljakter og gjengoppgjør. Adrian har slengt seg inn i nettrollespillet fra Real Time Worlds for å prøve seg i den gigantiske byen San Paro...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det å lage nettspill ut fra kjente serier og konsepter er ingen original idé, men den er til gjengjeld veldig god. Det er nesten ingenting som får lettlurt ungdom til å springe til butikkene som et nettspill basert på noe de virkelig er glad i. Det er egentlig litt juks fra utviklerne sin side, fordi publikum som regel har et så sterkt forhold til kildematerialet at spillet derfor ikke trenger å prestere i like stor grad. Dette ser vi godt i måten nettspill ofte er repeterende og ensformige, men vi bruker dem i månedsvis likevel. Det høres nesten ut som kritikk, men det kan jeg forsikre dere om at det ikke er. Jeg elsker nettspill uavhengig av hvilke svakheter sjangeren har, og får gåsehud når jeg ser titler som Star Wars: The Old Republic, Star Trek: Online og All Points Bulletin.

Sistnevnte er, som dere kanskje vet, det kommende nettrollespillet fra Realtime Worlds. Navnet har ingenting med inspirasjonsopphavet å gjøre, men jeg tror ikke jeg overrasker noen når jeg sier at de like gjerne kunne kalt det Grand Theft Auto: Online. Det er David Jones som leder utviklingen, og ettersom han er mannen bak det originale Grand Theft auto så er det vel liten tvil om hvorfor All Points Bulletin føles så kjent ut.

All Points Bulletin foregår i den turbulente byen San Paro. Det er en lovløs by hvor kriminelle gjenger løper rundt nærmest fritt. Du kan velge å være en av de kriminelle eller en 'Enforcer', gjengene som kjemper sammen med politiet mot de lovløse. San Paro er stor og pen. Dere kan tenke dere et nettspill satt til en storby fanget midt i mellom Liberty City og Las Vegas. All Points Bulletin spilles som et tredjepersons skytespill med et kampsystem som er frenetisk, intenst og veldig uforutsigbart. Ikke på en dårlig måte, vel å merke. Kamper kan starte i en åpen gate og ende opp i et varehus, og det tar ikke lange tiden før man flytter seg inn i nærmeste kjøretøy med en vill biljakt på samvittigheten.

Jeg fikk en solid dose med All Points Bulletin i London, og det ga mersmak. Spillet er delt inn i ulike områder; i det sosiale distriktet er brukerne trygge og kan henge, sosialisere eller gjøre aktiviteter som å komponere ringetoner, designe klær og biler, lage logoer til gjengen sin eller fikse på utseende sitt. Det er mye å gjøre, og det er mulig å tjene penger på å lage ting og selge dem på markedet. Det går også an å selge ting for Real-Time World Points, som man kan bruke til å kjøpe spilletid. Et annet sosialt aspekt med All Points Bulletin er støtte for stemmechat. Hvis man har mikrofon kan man prate i spillet slik at spillerne rundt deg kan høre det i tillegg til spillere på laget ditt. Man vil også kunne justere på stemmen med lydfonter.

Dette er en annonse:

I de andre distriktene er det nesten åpen krig. Det er her du kan gjøre oppdrag og krige mot andre spillere. Jeg spilte Enforcer, og var i en liten gjeng på tre. Vi tok på oss et oppdrag der vi skulle hente og levere en gjenstand. Underveis kom det plutselig en annen bil og kjørte rett inn i oss, som vi oppdager at er en gjeng med kriminelle spillere som hadde fått i oppdrag å stoppe oss. Oppdragssystemet i All Points Bulletin er veldig dynamisk på denne måten, i og med at spillerne blir satt opp mot hverandre i stedet for å bruke dumme, datastyrte figurer.

Kampsystemet var helt fantastisk deilig for en vant traver i klikk-og-vent systemet som brukes i mange andre nettspill. Alt foregår i sanntid, og man ender opp med å springe fra dekk til dekk og skyte vilt. Jeg hoppet frem og fyrte av et par skudd mot en fiendtlig spiller. Han reagerte ved å springe bak en søyle, hvorpå jeg kastet en håndgranat bort for å fullføre jobben. Det må nevnes at det ikke er mulig å føre noen krig i stor skala i All Points Bulletin. Kampsystemet er nemlig lagt opp slik at maks åtte personer kan slåss mot åtte fiender samtidig. Kampene mellom andre spillere består altså i hovedsak av konsentrerte gjengoppgjør.

Det er nytteløst å legge skjul på at All Points Bulletin føles og spilles som Grand Theft Auto. For fans av serien kommer All Points Bulletin til å føles helt naturlig, men sammenlignet med GTA-serien er nok spillet litt 'dummet' ned med enklere kjøring og kampsystem, men det er det nok ikke mange som kommer til å irritere seg over.

All Points Bulletin kommer ut en gang i løpet av året, og vil etter alt å dømme tilltrekke seg en del kjøpere som er på jakt etter en annerledes nettspillopplevelse. Hvis du synes Grand Theft Auto IVs flerspillerde var for liten er det ingenting som står i veien for at All Points Bulletin vil fascinere deg.

Dette er en annonse:
All Points Bulletin
All Points Bulletin
All Points Bulletin
All Points Bulletin
All Points Bulletin
All Points Bulletin
All Points Bulletin
All Points Bulletin
All Points Bulletin
All Points Bulletin
All Points Bulletin

Relaterte tekster



Loading next content