Norsk
Gamereactor
forspill
Assassin's Creed III

Assassin's Creed III

Vi har prøvespilt Assassin's Creed III, og spillet svarer til våre villeste forventninger...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Vi fikk tre timer. Tre timer til å hoppe fra det ene valgfrie oppdraget til det andre, og på den måten få oppleve så mange som mulig av alle nyhetene i Assassin's Creed III.

Tallet tre blir en aldri så liten gjenganger under spillingen. Jeg bestemmer meg for å oppleve skogen, byen og båtlivet. Det har vært mye fokus på både jakt og sjøslag, så jeg vil naturlig nok vite mer om hvordan disse nye elementene passer inn i Ubisoft Montreals lekegrind.

Assassin's Creed III

Etter å ha startet i Connors bolig i Homestead, bærer det rett ut i skogen. Vel oppe i trærne legger jeg fort merke til den gode flyten i Connors bevegelser. Selv om jeg hopper fra gren til gren er det alltid enkelt å se hvilken retning jeg bør velge. Ved å holde skulderknappen inne beveger jeg meg mer forsiktig, og det hindrer Connor i å foreta uønskede hopp som følge av dårlig balanse.

Nede på bakken møter vi et fullt fungerende økosystem, her representert av en sulten ulveflokk på jakt etter mat. Dette utløser min første quick time-sekvens, og i én flytende bevegelse nedlegges alle de firbeinte - noe som kunne blitt vrient med det vanlig kampsystemet. Til vanlig er ulvene et daglig skue utenfor Connors bolig, men vi vet ennå ikke om dette vil oppleves dynamisk eller om det blir en irriterende kamp hver gang man har vært en tur hjemme.

Noen kilometer lenger sør finner vi Boston, og her får vi en bestemt følelse av at det er to typer kamper som vil bli gjeldende - snikmord fra avstander og nærkamper av typen én mot mange. De fleste av oss har allerede sett videoer av angrep med kastepil knyttet til et tau, og selv om det nye kontrolloppsettet føles litt fremmed er dette angrepet den soleklare favoritten under dagens gjennomspilling. Jeg sikter inn på en fiende, kaster pilen i ryggen hans og rykker til. Dermed er han ute av regnestykket. Dette kan også gjøres fra høyden av et tre, og ved å hoppe ned med tauet i hånden heiser man fienden opp blant grenene.

Assassin's Creed III

Ved å holde høyre skulderknapp inne får man opp menyen med våpen og utstyr. Her kan man lagre hva man vil til de fire retningene på D-paden, i tillegg til én på de vanlige knappene. En rask titt på listen viser pistol, pil og bue, kastepiler med tau og gift, snubletråder, snarer, lokkemat, penger og en hestefløyte (sistnevnte får hesten din til å dukke opp fra intet). Det er litt av en liste, og hvis man legger til to knyttnever, skjulte kniver og en splitter ny tomahawk kan vi slå fast at Connor har et variert arsenal til hjelp.

Jeg runder av denne omgangen med flere oppdrag i Bostons gater. De militære styrkene øversvømmer gatene, og vanlige snikmord kan se ut til å by på problemer - det skal vise seg å gjelde for all kriminell aktivitet. Blir du oppdaget vil militæret være på plass i løpet av svært kort tid, og de nøler ikke med å fyre løs.

Det vil ta litt tid å bli kjent med det nye kampsystemet, men det lover svært godt. Når jeg møter mange fiender samtidig, er det deilig å se hvor langt serien har kommet siden det mangelfulle og grunne kampsystemet i eneren. Dette er jo en ren fryd.

Hvert våpen vil ha sitt eget sett med angrep, motangrep og dødelige avleveringer. Motangrepene er stykket opp med et halvt sekunds saktefilm hvor spilleren kan planlegge neste trekk. Man kan også velge å ta ut to fiender samtidig, eller for eksempel ta fiendens muskett og bruke den mot ham.

Assassin's Creed III

Muskettene krydrer kampene samtidig som de utgjør en reell trussel mot din ellers så udødelige snikmorder. I kamper som foregår i utkanten av byen vil hele tropper stille seg opp på rekke for å skyte, og da gjelder det å bruke en fiende som skjold (slapp av, dette er en egen kombo). På gateplan i Boston nytter det heller ikke å rulle for å unngå kulene, og hvis du prøver deg på et taupilangrep fra et hustak må du forvente å få fjeset fullt av bly. Fiendene er ikke bare bedre væpnet, de er også mer pågående enn noen gang.

Det å gli forbi fotgjengere eller forflytte seg via hustakene gjør at Assassin's Creed III føles kjent igjen. Det er den samme oppskriften. For å riste av forfølgere må jeg se etter smug og bakgårder, men her kan Connor også hoppe inn et vindu og løpe gjennom stua til en intetanende innbygger før han forlater boligen på den andre siden. Sistnevnte er en filmatisk sekvens som gir god flyt til flukten.

Til tross for at Boston flyter over av grisemøkk og annen dyreavføring, føles det som et levende og rikt bymiljø. Travle gater tar oss gjennom slummen og ned til kaiområdet. Pengeinnkrevere plager butikkeierne, gebrokken engelsk fra hele verden møtes på markedene og tiggerne sitter langs husveggene mens de rike spaserer rundt. På denne måten klarer utviklerne å lage et godt bilde av en by som fortsatt lider av voksesmerter.

Assassin's Creed III

Denne problematikken går også igjen i Animus. Hvis man kikker innom databasen mens man passerer en viktig bygning, blir man møtt av en direkte skrivemåte som er tydelig preget av mangel på tradisjoner og historie. Det er mer ekte.

Du kan angripe pengeinnkrevere, ta på deg fraktoppdrag eller spore opp samleobjekter. Uansett, det mest interessante i Assassin's Creed III kommer i form av elementer vi ikke har sett tidligere i serien. Tre timer med spilling selvfølgelig ikke nok til å si noe om hvordan historien eller Connors rolle, men appetitten min skjerpes betraktelig av nyhetene.

En av de friskeste nyheten er sjøslagene. Jeg har vært hypet på dette siden E3, og det var betryggende å se hvor godt det fungerer. Jeg hadde tid til ett oppdrag, og det første jeg merker et visst arkadepreg. Likevel har sjøslagene såpass mange interessante mekanikker at det føles dypere enn som så. Skuta styres like mye av vind og bølger som av din kontroll. Du blir også nødt til å lære deg enkle grunnprinsipper for seilbruk - fullt seil for fart, halvt for å bremse, stoppe eller snu for å unngå innkommende kanonkuler - i tillegg til å mestre det å gli avgårde på bølgene for å ikke møte de verste dønningene.

Assassin's Creed III

I min tid på sjøen må jeg håndtere tre hovedoppgaver: Beskytte en fregatt mot plyndrere, navigere mellom skjær og sprenge fiendtlige skip ved å detonere nærliggende miner, og til slutt beseire et fort langs kysten ved å ødelegge dets tre forsvarstårn.

Den siste oppgaven viser seg å være en storslagen kamp. Fortets kanonsalver slår ned i havet foran oss, og jeg må bruke mine kunnskaper om seil for å stoppe i tide. Deretter er det bare å planlegge slik at vi kan heve seilene og skyte fart innenfor skuddlinjen til kanonene.

Deretter må skipet snus ettersom vi har kanonene på siden, og deretter skyte på fortet mens vi seiler forbi. Skuddene må beregnes litt i forkant av målet, for det tar litt tid fra man gir ordren til kanonkulene treffer land. Det er intenst nok til at jeg neste er andpusten ved oppdragets slutt.

Foreløpig har vi bare rørt ved overflaten av hva Assassin's Creed III har å by på. En rask titt på oppdragsmenyen viser 18 valgfrie utfordringer på den lille tiden vi har tilbragt i Amerika. Det gjenstår fortsatt å finne ut om Ubisoft har lagt ned like mye arbeid i historien og oppdragene som de har i spillmekanikkene. I så fall kan vi vente oss en skikkelig hefitg revolusjon.

Assassin's Creed III
Assassin's Creed IIIAssassin's Creed IIIAssassin's Creed III
HQ

Relaterte tekster

Assassin's Creed IIIScore

Assassin's Creed III

ANMELDELSE. Skrevet av Robin Høyland

Kan Assassin's Creed III revolusjonere Ubisofts etablerte spillserie? Vi har krysset Atlanteren for å finne svaret...



Loading next content


Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.