Norsk
Gamereactor
forspill
Assassin's Creed: Syndicate

Assassin's Creed: Syndicate

Mens alle var opptatt på E3-messen sendte vi en representant til Stockholm for å prøvespille Assassin's Creed: Syndicate. Her er inntrykkene...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det er mange som begynte å bli lei av Assassin's Creed. Det er kanskje ikke overraskende ettersom Ubisoft faktisk har gitt ut 14 spill i serien på åtte år. De store spørsmålene er derfor som følger. Kan Assassin's Creed: Syndicate sparke litt nytt liv i Assassin's Creed? Er London under Dronning Victorias regjeringstid midt i den industrielle revolusjonen i 1868, nok til å få deg interessert i Assassin's Creed igjen?

Assassin's Creed: Syndicate

Det korte svaret er faktisk ja. For første gang på lang tid føles dette ut som et nytt spill og ikke bare en ny by. Til tross for at de tidligere spillene i serien har strukket seg over hundrevis av år, er de nemlig veldig like utover hvordan omgivelsene ser ut. Spillmekanikkene har vært de samme, og våpnene vi har hatt tilgang på har vært like hele veien. Her snakker vi sverd, kastekniver, armbrøst og "hidden blades".

Resultatet av dette har vært at sverdkampene har vært veldig like fra spill til spill gjennom årene, bare med noen små justeringer. Det er derfor det er så deilig at Assassin's Creed: Syndicate omsider endrer det. Du kan ikke lenger vandre rundt med store to-hånds sverd på ryggen, midt i en stor by. I stedet må du bruke nevene eller våpen som er små nok til å kunne skjules, og for første gang får vi bruke pistoler som det ikke tar en uke å lade om. Det hjelper også at alle i samfunnet snakker britisk, til fordel for engelsk med gebrokken uttale.

Dette er en annonse:
Assassin's Creed: Syndicate

Den største forskjellen fra tidligere er likevel hvor mye raskere alt føles. At spillet skal føles hurtig og smidig har vært høyt på prioriteringslisten hos Ubisoft Quebec, og jeg takker dem for det. Å ta seg gjennom London er mye enklere enn det var middelalderens Jerusalem, renessansens Firenze eller i Paris i midten av deres revolusjon. Hovedårsaken er den Batman-lignende gripehaken tvillingene Frye har til rådighet.

I stedet for å klatre opp på hustakene kan man nå heise seg opp ditt på et blunk, og man kan også sette opp "zip lines" for å ferdes raskt og enkelt fra tak til tak. Samtidig går det også raskere å komme seg rundt nede på bakken, ettersom gatene er bredere og fulle av hestevogner. Vi fikk riktig nok kjøre rundt i Roma også, i Assassin's Creed: Brotherhood, men hesten Ezio brukte var mye tregere enn de engelske hingstene.

Assassin's Creed: Syndicate
Dette er en annonse:

Fokuset på smidighet og tempo finner man også igjen i nærkampene. Tvillingene Frye er mye råere og mer brutal enn de forrige leiemorderne, noe som passer med det mørke bildet av London som portretteres i spillet. Kampsystemet er også jevnere og søsknene Frye er hurtigere enn både Ezio, Altair og Arno til sammen. Dessuten har man nye verktøy til disposisjon, som er i tråd med hva man kunne forventet av de mer kriminelt anlagte innbyggerne i viktorianske London. Knokejern og diverse slagvåpen er fine variasjoner av de utallige sverdene fra tidligere i serien, men den største nyvinningen, som er kommet på banen takket være den industrielle revolusjonen, er selvfølgelig revolveren. Borte er de gamle kruttpistolene med noen få skudd. Nå kan du raskt meie ned en haug med Tempelriddere uten store anstrengelser.

Assassin's Creed: Syndicate

Det kunne blitt vanskeligere å kontrollere når ting beveger seg raskere, men heldigvis er den relativt uendrede spillkontrollen fra tidligere fortsatt veldig god - til tross for de nye funksjonene. Mekanikken med å klatre enten opp eller ned ved å holde inne riktig knapp er med videre fra Assassin's Creed: Unity, noe som kommer godt med når jeg skal krysse deler av London i høy fart. Byen har nemlig spillseriens høyeste bygninger, så det er fint at jeg ikke trenger å frykte et fall som ville betydd den sikre død. Kampsystemet er fortsatt det samme, og det er egentlig like greit.

Assassin's Creed: Syndicate

Det har blitt vist frem en god del om hvordan spillet fungerer, og vi vet allerede hvordan man spiller Assassin's Creed fra de tidligere spillene i serien. Vi har imidlertid ikke hørt så mye om selve handlingen, ikke annet enn at vi følger tvillingene Evie og Jacob og deres forsøk på å ta over Londons underverden for å redde den undertrykte arbeiderklassen. Det har ikke blitt vist frem noen sekvenser fra hva som skjer i nåtiden, så vi vet ikke hva Abstergo har planlagt.

Assassin's Creed: Syndicate

Under vår runde med spillet fikk vi følge Jacob da han skulle ta over tempelridderen Bloody Marys gjeng. Vi forlot vår egen gjengs (The Rooks) bar og "lånte" en drosje for å komme oss til Bloody Marys område. Spillet markerer tydelig at man er i snikemodus, og det setter stemningen der vi forsøkte ikke å bli oppdaget. Etter noen zip-line-turer mellom husene og et par basketak med gjengmedlemmer tilknyttet Bloody Mary dukket hun omsider opp. I kjent stil la hun på røm, og vi måtte følge etter.

Assassin's Creed: Syndicate

Deretter fulgte en drosjejakt gjennom Londons gater hvor både gatelykter og hester måtte vike. Da jakten til slutt var over, befant vi oss på et torg hvor Bloody Mary gjorde seg klar et oppgjør. Til forskjell fra tidligere i serien var ikke Jacob alene, men fikk støtte fra The Rooks. Etter at gatekampen var ferdig fikk vi se et kort klipp der tvillingene kunngjør at det er de som styrer i byen.

Assassin's Creed: Syndicate

Alt i alt var inntrykkene fra spillet positive, men alpha-versjonen vi testet hadde ikke samme grafikkvalitet som i Assassin's Creed: Unity på Playstation 4 og Xbox One. Forhåpentligvis er dette noe utviklerne skal fikse innen det slippes 23. oktober.

Assassin's Creed: Syndicate

Det virker som om Assassin's Creed: Syndicate faktisk kan gi serien den vitamininnsprøytningen den trenger for fortsatt å være interessant. Både gamle fans som har begynt å gå lei og nye spillere burde kunne ha noe å se frem til når det er klart for lansering denne høsten.

Relaterte tekster

Assassin's Creed: SyndicateScore

Assassin's Creed: Syndicate

ANMELDELSE. Skrevet av Terje Mardon Kello

Etter fjorårets Unity hadde Ubisoft mer å bevise enn noen gang i den største serien sin. Heldigvis gikk de grundig til verks da de rettet blikket mot London på 1870-tallet...

Assassin's Creed blir TV-serie

Assassin's Creed blir TV-serie

NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

I fjor kunne Ubisoftsjefen Yves Guillemot fortelle at de var i forhandlinger med Netflix om å lage en serie av et av spillene deres. Nå kan vi kanskje ha fått vite...

Assassin's Creed-filmen slaktes

Assassin's Creed-filmen slaktes

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Det har vært store forventninger knyttet til Ubisofts egenproduserte film basert på Assassin's Creed, særlig ettersom den kan skilte med stjerner som Michael Fassbender,...



Loading next content