Norsk
Gamereactor
forspill
Auto Assault

Auto Assault

Svidd gummi og to hjul i svingen, javel - men har AA ballast og podus til å tåle månedsvis med intens spilling, slik et skikkelig MMORPG bør?

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Auto Assault er en slags blanding av filmene om Mad Max, den post-apokalyptiske rollespillklassikeren Fallout, og World of Warcraft. I et nøtteskall går spillet ut på å frese rundt i et futuristisk kamp-kjøretøy mens du sprenger alt du ser i filler. Dette i selskap med et par tusen andre likesinnede. Det som virkelig skiller Auto Assault fra røkla av massive onlinespill, er bruken av realistisk fysikk ved hjelp av den velrennomerte Havok-motoren. Dette innebærer ikke bare at biler sladder, skrenser, krenger og bremser på høyst realistisk sett, men også at det du kjører over eller skyter på adlyder fysikkens lover: fotgjengere slenges gatelangs, hus kollapser, tårn og telefonstolper velter overende og så videre. Absolutt alt kan sprenges og ødelegges, fra autovern i betong til hus og plankeskur. Det gnistrer og spraker, flammene slikker - Auto Assault har mye å tilby de destruktive.

HQ

- Auto Assault handler først og fremst om "blowing shit up", sier NetDevils lead designer Ryan Seabury. - Tilfredsstillelsen som kommer fra å skyte ting i filler og se på de eksplosjonene er definitivt en viktig del av spillet. Derfor har vi lagt opp til et rasende raskt og underholdende gameplay med høyt tempo og flotte eksplosjoner. Når ting sprenges, forblir det faktisk også sprengt - i alle fall i to til fem minutter, før hus, hytter, bensinstasjoner og så videre respawner til glede for neste spiller.

Auto Assaults crafting-system er noe av det mest avanserte vi har sett i noe massivt onlinespill. Her kan du forbedre et uttall forskjellige verdier ved alle gjenstander. Man skal selvfølgelig bygge det ultimate kampkjøretøy, og da må man også bygge karosseri, hjuloppheng, motor, eksosanlegg og så videre. Det er fullt mulig å forske seg frem til en overlegen måte å lage en bestemt del på, og det er ingen fast oppskrift for hvordan et kjøretøy skal lages eller se ut. Med andre ord vil kjøretøy, våpen og deler laget av spillere være de beste som finnes i spillet, og du kan også "style" kjerra for å gi den individuelt preg. Flammelakkering, spoilere og greier som gløder i spreke farge står til din rådighet. Siden mange kan synes det er vanskelig å identifisere seg med en bil, blir det lagt stor vekt på at spillerne kan bestemme akkurat hvordan bilen skal se ut. I mange onlinespill er det slik at man, spesielt på høyere levels, har nødt til å ha et bestemt våpen eller en bestemt rustning. Resultatet er at alle har det samme utstyret. Siden utstyret bestemmer utseendet, fører det også til at de fleste av høyt nivå seg veldig like ut. Dette har NetDevil forsøkt å unngå, for det første ved at utstyret ikke egentlig bestemmer utseendet - to biler trenger ikke å se like ut selv om de har samme motor. I tillegg har du alle de kosmetiske faktorene, som lakkering, senking og så videre for å skille deg ut ytterligere. Det er også mange typer biler å velge mellom, fra bobler, buggyer og pickup'er til tankser og trailere.

Auto Assault har selvfølgelig en bakgrunnshistorie: i den nære fremtid invaderer aliens jorda. Innbitte kamper følger, hvor menneskene utvikler hardføre og krigerske cyborger, mens de utenomjordiske svarer med å bombardere jorda med muterende gift-guffe. Menneskene svarer med atombomber; litt dumt, siden bombene gjør jorda tilnærmet ubeboelig. De rike trekker seg tilbake til underjordiske tilfluktskamre, hvor de forskanser seg i flere hundre år mens Biomeks og aliens fortsetter å sloss på overflaten. Vanlige mennesker etterlatt på overflaten muterer, hvilket gir dem grønn hud, glødende øyne og mystiske egenskaper. Når tilfluktskamrene åpnes og menneskene vender tilbake til overflaten, finner de en radikalt forandret og særdeles lite vennligsinnet verden. På dette punktet begynner handlingen i Auto Assault.

Det er tre spillbare raser: Human, Biomek og Mutant. Hver av rasene begynner spillet i egne områder, og kan møtes for PvP i et felles område i midten. For hver rase finnes fire klasser, som best kan beskrives som: soldat (ildstyrke og panser), ingeniør (reparasjon, feller og miner), snik (stealth og fart) samt kommandør (pets og buffs).

Dette er en annonse:

Transport mellom byer og soner du har besøkt tidligere går veldig kjapt, og transport langs landeveien går også radig. Spillet har to modier: "i byen" og "på veien". Når du ankommer en by, blir kjøretøyet parkert og du kan vandre tobent omkring for å shoppe, crafte, chatte og ellers sosialisere med andre spillere. Utenfor byområdene er det ikke mulig å forlate bilen din - du er bilen, på samme måte som spillere er romskipet sitt i EVE Online. Du kan imidlertid eie en hel bråte kjøretøy, like mange som du har plass til i inventory, og bilene blir heller aldri permanent skadet. Blir du vraka, er det bare å ringe spillets utgave av Viking eller en mekaniker-venn, så er bilen på veien igjen i løpet av sekunder.

På veien er det først og fremst den innebygde stemmekommunikasjonen som gjelder, for da har man ikke tid til å taste. Spillere kan samarbeide ved å opprette "konvoyer", men nesten alt innhold i spillet skal kunne løses solo. Det skal på sikt også bli mulig å designe egne baner for kappløp mot venner og uvenner - det kan bli moro, men GameReactor har ikke sett denne finessen i bruk ennå. Å skaffe seg nytt utstyr, oppdrag, reparasjoner og så videre er også en enkel affære. Det er ingen straff for å bli "drept" utover at du må starte igjen fra nærmeste startpunkt. Med andre ord: kjapt og artig gameplay.

I den versjonen Gamereactor fikk se, var det en level 30 karakter som kjørte omkring i et level 10 område. Dette gav inntrykk av at det meste ble blåst i lufta ved et enkelt skudd - litt som å spille i "God-mode". Derfor fikk jeg heller ikke noe godt inntrykk av hvordan kampsystemet vil oppføre seg i kamper mot fiender på samme level. Likevel er det helt klart at utviklerne vil at ting skal gå fort unna: for eksempel får du XP-bodus jo fortere du dreper ting. Klarer du å ta livet av tre fiender samtidig, for eksempel i en eksplosjon, får du 30% XP-bonus. Denne bonusen bare fortsetter å bygge seg opp så lenge "Bonus-timeren" på et par sekunder ikke tikker ut mellom hvert drap. Målet synes å være å få spillerne inn i en blodtåke hvor skuddene sitter løst og tett. Dette skaper en frenetisk og rask spillestil, men så mye strategi og taktikkeri kan det ikke bli tid til. Akkurat hvordan dette vil gi utslag i PvP blir spennende å se: ville biljakter gjennom øde landskap og mutantlandsbyer vil definitivt gi en annerledes spillopplevelse enn vi er vant til fra andre onlinespill.

AA blir nok ingen WoW-dödare, men heller et underholdende alternativ for onlinespillere som ønsker seg skikkelig høyt tempo kombinert med tungt skyts. GameReactor gleder seg til å se mer av Auto Assault, ikke minst for å finne ut hva spillet har å by på i et langt perspektiv. Det får vi snart muligheten til, for europeisk beta er rett rundt hjørnet (trolig i gang når du leser dette), og spillet skal etter planen finnes i butikkene rundt juletider i år.

Dette er en annonse:
Auto Assault
Auto Assault
Auto Assault
Auto Assault
Auto Assault
Auto Assault
Auto Assault
Auto Assault
Auto Assault
Auto Assault
Auto Assault
Auto Assault
Auto Assault
Auto Assault
Auto Assault
Auto Assault

Relaterte tekster



Loading next content