Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
forspill
Batman: Arkham Asylum

Batman: Arkham Asylum

Rocksteady Studios tar oss med på en reise inn i det aller helligst: Arkham Asylum. Legendarisk oppholdssted for verdens verste kriminelle psykopater. Samt vår egen redaktør.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Arkham Asylum ble faktisk opprettet for snart hundre år siden av den amerikanske skrekkforfatteren H. P. Lovecraft, mest kjent for sine verker om Cthulhu og digre utenomjordiske monstre som lurer i skyggene av menneskenes sivilisasjon.

Men de siste årene har sinnsykehuset vært et fast innslag i Batman-seriene, og et beryktet oppholdssted for kriminelle som til stadig rømmer. Mer fengel og oppbevaringssted enn det vi forbinder med psykiatriske anstalter her i Norge, i hvert fall.

Det er nemlig det første som slår meg, idet jeg rusler mine første skritt i Batmans trange lærdrakt nedover Arkham Asylums korridorer. Dette er et fengsel som får selv Guantanamo Bay til å bleke. Mørkt med digre betong- og murvegger, tykke rør og piper overalt, røyk og gitter. Det er ikke mye som minner om et sykehus, de ansatte bærer digre haglgevær, og jeg grøsser litt på ryggen idet jeg eskorterer Jokeren videre.

På vei mot cella hans møter vi et digert beist i lenker som skal fraktes til en ny celle. Jokeren vitser og ler, det er tydelig at det er ugler i mosen, og Batman frykter at Jokeren har latt seg fange frivillig. Og når han nærmer seg cella si skjer selvsagt det uungåelige: Jokeren rømmer, cellene åpner, og noen få sekunder senere er hele fengselet involvert i en krig mellom de innsatte og de ansatte.

Dette er en annonse:

Heldigivs er Batman der, og jeg begynner å denge løs på nærmeste innsatte pasient. Det er tydelig at kostholdet i Arkham Asylum er bra, det består mest sannsynlig av en stor dose hestesteroider også, for alle skurkene jeg denger opp er digre bolere. Kampsystemet er smidig og glatt, jeg har ikke helt direkte kontroll på hvem jeg denger, men å blokke angrep for så å sette inn egne slag fungerer utmerket, og kanskje enda viktigere: det ser fett ut. Batman fanger armer og bein og deler ut deng mens han holder fast i den parerte kroppsdelen. Dette ser mer ut som en slåsskamp skal se ut, ikke som den fjollete dansen mange tredjepersons actionspill ender opp som der man står og lager en usynlig mur foran seg med blokkeknappen.

Batarangen har han fått med seg, et våpen som brukes til å skade fiender på avstand, samt bli kvitt irriterende hoppegebiss som Jokeren har strødd rundt om kring.

Idet jeg kjemper meg videre innover i Arkham Asylum, redder en vakt, fikser en gasslekkasje, og så videre, slår det meg at den mørke settingen minner meg mer om The Chronicles of Riddick enn Batman. Omgivelsene kunne like gjerne vært en romstasjon, eller en undervannsby, det er nesten så jeg begynner å lure på om Rocksteady var i full gang med et standard actionspill som de senere bare har puttet Batman-lisensen på og tilpasset til Batman-universet.

Det spiller ikke så stor rolle, men jeg mangler liksom litt av Batman-følelsen idet jeg denger løs på nok en gruppe mentalpasienter i kroppen til bolere, og slenger meg opp på en avsats med hjelp av krokpistolen til Batman. Krokpistolen kan kun festes på spesielle avsatser, som markeres på skjermen, og sjansen er stor for at spillet vil være ganske låst med hensyn til hvor man egentlig kan gå. Etter å ha nytt friheten i spill som Prototype og Infamous føles det veldig hemmende å ikke kunne hoppe og klatre opp hvor som helst, Batman er langt fra så smidig som Mercer og Cole.

Dette er en annonse:

Det er ikke bare denging i Arkham Asylum, Batman har et eget detektivsyn, som i praksis bare er et filter som brukes til å fremheve gjenstander man kan åpne eller slenge seg til med gripekroken. Jeg møter også på et åsted, der jeg i god C.S.I.-stil må analysere bevis jeg finner og spore opp en skurk ved å følge spor av Whisky i luftmolekylene. En morsom variasjon som jeg håper det blir mer av ut i spillet.

Etter en time på asylet kan jeg underskrive på at dette ikke er noe trivelig sted å være. Men jeg føler også at det lille jeg har sett på asylet så langt kanskje mangler litt tilhørighet med den sortkledde ridderens univers, omgivelsene er svært standard for et spill i sjangeren, likeså med fiendene. Bortsett fra de fabelaktige fargerike superskurkene, som det ser ut til å være mange av.

Batman: Arkham Asylum tegner til å bli et solid spill med god atmosfære, og jeg kan ikke annet enn å innrømme at jeg gleder meg til å utforske asylet enda mer. Hvis spillet treffer en god balanse mellom utforsking og kamp, kan dette bli en av høstens store actioneventyr.

Batman: Arkham Asylum
Batman: Arkham Asylum
Batman: Arkham Asylum
Batman: Arkham Asylum
Batman: Arkham Asylum
Batman: Arkham Asylum
Batman: Arkham Asylum
Batman: Arkham Asylum
Batman: Arkham Asylum
Batman: Arkham Asylum

Relaterte tekster

Batman: Arkham AsylumScore

Batman: Arkham Asylum

ANMELDELSE. Skrevet av Jon Cato Lorentzen

Jokeren tar over Arkham Asylum sammen med en armé av superskurker. Klarer Batman å rydde opp? Jon Cato har omtalen!



Loading next content