Norsk
Gamereactor
forspill
Battlefield 4

Battlefield 4

I natt viste de svenske krigsherrene i Dice frem det første fra Battlefield 4. Som først i verden fikk vi se hvordan slagmarken vil se ut i del fire av suksesshistorien...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Vi kan høre fnising i salen. Total Eclipse of the Heart akkompagnerer Dice-logoen og begynnelsen av Battlefield-demoen. Men disse karene vet hva de gjør, og snart får vi se at vi har blitt narret. Bonnie Tyler fortsetter å gnåle, og vi får se tre soldater som befinner seg i en bil - bilen er under vann. En av soldatene er klemt fast i setet, og sprekkene i vinduene sprer seg stadig. I can't believe this is the song I'm gonna die to, fleiper soldaten panisk idet han gir hovedpersonen en pistol. Vi må skyte i stykker frontruta, forlate kameraten vår og forsøke å komme oss til overflaten. Vi hører et skudd, og så blir alt svart.

Dette er den første delen av omtrent 15 minutter med gameplay fra det etterlengtede Battlefield 4 som Dice og EA viser frem i den flotte Skandia-kinoen i Stockholm. Når den spillbare demoen (som ruller i sanntid på en PC) fortsetter, hopper vi et kvarter tilbake i tid for å se hva som skjedde i forkant av denne bilulykken. Oppdraget heter Fishing in Baku, og i navnet finner vi en ledetråd til scenariet: Azerbajdzjan. Dice-representanten på scenen starter spillingen, og 600 nysgjerrige journalister spisser både øyne og ører.

Battlefield 4

Vi befinner oss i en forlatt skole med våpen i hånd, snikende forbi noen lystige men solblekede barnetegninger på veggen. Vi kan ikke se noen lagkamerater. I hjørnet av skjermen ser jeg at oppdragsbeskrivelsen sier «Reach the Factory Roof», men det er omtrent alt jeg kan finne ut av. Etter å ha åpnet en dør veldig forsiktig blir vi angrepet, men det viser seg å være en kollega. Etter enda mer sniking finner vi fienden, og den første dødelige kulen blir delt ut når vi kikker ned gjennom bygningens takvindu. Lagkameraten skriker mot oss og krever dekkild mot skurkene på den andre siden av gaten. Kaoset på gaten er pent regissert, og dessverre må noen løshunder bøte med livet.

Dette er en annonse:

Dette er vårt mest dynakiske Battlefield noensinne, forteller spillregissør Stefan Strandberg til meg etter presentasjonen. Dere fikk bare se én av måtene man kan spille på i dag, men det finnes mange flere. Noen vil flanke, mens andre vil storme rett frem med de våpen man kan finne på bakken. Battlefield 4 er full av sånne «selvforfattede» historier.

Tilbake i demoen kommer troppen vår nærmere fabrikken, og omgivelsene åpner seg. Når teamet sliter litt med en industriheis, så dukker det opp et fiendtlig helikopter som sprayer oss med kuler. Nok en gang er det kaos som dominerer scenen. Foruten helikopterbly må vi også passe oss for den vaklende bygningen som er i ferd med å kollapse. Her får vi se Frostbite 3-motoren sin greie.

Battlefield 4

Senior development director Carl Almgren forteller mer om Frostbite 3. Calle nevner at han så en journalist som noterte «great graphics, too bad it's pre-rendered» under presentasjonen, men - som Almgren kan slå fast med et smil om munnen - forhåndslaget var det jo ikke. Så hvordan skal Frotsbite 3 gjøre Battlefield 4 suverent? På flere måter, ifølge Dice. De lover mer menneskelignende mennesker, noe som skal gjøres med mer detaljert hud og klær. Vi kan vente oss dynamisk miljølys, avanserte skyggeeffekter, svevende partikler og mye mer. Alt i spillverdenen skal dessuten påvirkes av vind og andre ytre faktorer.

Dette er en annonse:

De patenterte ødeleggelsene dukker også opp igjen, men Dice poengterer at den bare skal brukes der det er fornuftig. Som vi så i demoen så vil de også være mulig å spille videre i en etasje som kun består av ruiner.

Battlefield 4

Demonstrasjonen avsluttes med at Kina og Russland blir nevnt, og det er vel ingen tvil om at vi skal besøke disse områdene i det ferdige spillet. Så hva er dommen vår etter denne korte presentasjonen? Tja, vi blir utvilsomt kastet frem og tilbake gjennom actionsekvensene, og selv om det er imponerende å se på så går tankene mine til de mest regisserte øyeblikkene i blant annet Call of Duty.

Jeg mistet nesten tellingen på antall helikoptre som angrep, og de intense scenene som skal føre oss nærmere hovedpersonene (som når vi må amputere benet til en kamerat) formelig skrek «over the top». Det var også synd at vi ikke fikk se noe fra flerspilleren, men Karl-Magnus Troedsson hos Dice lover at det kommer snart.

Battlefield 4

Det er uansett vanvittig pent. Alt fra ødelagte gardiner som blafrer i vinden til våre lagkameraters ansiktsanimasjoner (som for eksempel «Omar» fra The Wire som er modell for en av figurene) oser av kvalitet, og selv om det er kjent Battlefield-stil så ligger det noe nytt og friskt over spillets utseende. Designet er heldigvis ikke bare brunt og grønt, og dette er noe art director Gustav Tilleby bekrefter etter presentasjonen. Nøkkelordene er tydeligvis innbydende, troverdig og dramatisk, og når det gjelder innbydende har Dice hentet inspirasjon fra et ganske uventet hold.

Vi fikk faktisk mye inspirasjon fra bilreklamer. Spillverdenen skulle være forlokkende, og ikke bare grå, forteller Tilleby når han viser frem en ny Powerpoint-side full av glossy bilder fra forskjellige reklamekampanjer.

Vi har hatt stor fokus på kontraster i designet, og Dice forteller hvordan de blandet lyst og mørkt, landsmiljøer med byområder og hvordan de med vilje guider spilleren gjennom klaustrofobiske brett (som undervannsscenen i begynnelsen), via innendørsbaner til et skogsområde og selvfølgelig til store slagmarker.

Battlefield 4

Tilleby nevner også verdien av storslåtte og minneverdige omgivelser, samt symbolske visuelle innslag som der vi må kappe benet av kompisen vår. Krig er ganske enkelt helvete. Både flammer og regnstormer brukes for å underbygge atmosfæren. Det er ikke noe nytt, men det er effektfullt.

For å oppsummere, så er det ikke lett å si så altfor mye basert på 15 minutter med gameplay, og vi sitter fortsatt med en del ubesvarte spørsmål. Dice har vekket appetitten vår for mer informasjon om flerspilleren, kjøretøyene, kartene og alt annet som vil utgjøre høstens krigføring.

Hele gameplay-videoen finner du nedenfor.

HQ

Relaterte tekster

Battlefield 4Score

Battlefield 4

ANMELDELSE. Skrevet av Oskar Nyström

Dice leverer den mest polerte og levende opplevelsen i serien så langt. Vi har testet slagmarken på både PC og Playstation 4. Her er dommen...

Alle Battlefield 4-utvidelsene er gratis

Alle Battlefield 4-utvidelsene er gratis

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Med utgivelsen av Battlefield 1 like rundt hjørnet har EA og Dice presentert et lukrativt tilbud for alle Battlefield 4-entusiaster. Frem til 19. september kan du nemlig...

Final Stand til Battlefield 4 er nå gratis

Final Stand til Battlefield 4 er nå gratis

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Det behøver ikke å være så dyrt å krige, i hvert fall ikke virtuelt, for nylig ble både Dragon's Teeth-utvidelsen til Battlefield 4 og Robbery-utvidelsen til Battlefield:...



Loading next content