Norsk
Gamereactor
forspill
Bullet Witch

Bullet Witch

Mindless killing eller killing mindless. Ja, takk begge deler, og helst ved hjelp av verdens største gevær, tonnevis med magi i en nydelig postapokalyptisk terrorverden!

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Kvinnelige spillkarakterer mangler det ikke på. De er ofte fronttunge, noen er hjelpeløse, andre er tøffere enn toget, noen er gode i volleyball i undikken, mens andre er eventyrere i ekte Indiana Jones-stil. The Bullet Witch, eller Alicia som hun egentlig heter, er sikkert ikke god i volleyball, men hun kler seg lett og bærer rundt på det største geværet i spillhistorien. Stereotypt, ja, men liker vi det - selvsagt!

Når vi nærmer oss 2007 burde vi kanskje ha kommet lenger i spillbransjen, og ingen er mer enige i det enn vi i Gamereactor. Likevel er det noe med jenter som bærer rundt på gigantiske våpen, og vi vet det er politisk ukorrekt, men vi lar det stå til. Bullet Witch er et av de Xbox 360-spillene vi gleder oss veldig til neste år. Fra første gang vi så det første skjermbildet var vi fryktelig nysgjerrig, og når spillet dumpet ned i postkassen hele fire måneder før lansering, var vi ikke sen å be. Nå skal det drepes zombiedemoner-et-eller-annet-fra-helvete over en lav sko.

Det skal riktignok sies, det er skummelt å få store forventninger til et spill som er laget av en utvikler som varierer voldsomt i kvalitet. Japanske Cavia Inc. har laget spill i eksisterende serier som Naruto og Dragonball, men står også bak meget undervurderte Drakengard. På planen for 2007 har de Bullet Witch, Cry On og et spill som foreløpig bærer den megetsigende tittelen "PS3 Action-RPG". Det eneste vi kan være sikker på når det gjelder Cavia, er at det blir japansk i stilen - veldig japansk.

Bullet Witch utspiller seg i nær fremtid. Rundt 2013 for å være nøyaktig, og mye har skjedd siden vi spiste ribbe, pinnekjøtt og gjorde oss klar for feiringen av overgangen til 2007. En rekke kriger har desimert jordens befolkning, påfulgt av sykdom og annen faenskap, og det er i det hele tatt ytterst få mennesker igjen på jorden. De få som fremdeles er i live lever i et samfunn som har gått fullstendig i oppløsning, og zombiemonstre har tatt over kontrollen. Høres det velkjent ut? Ja, utvilsomt og postapokalyptiske scenarier har en tendens til å bli like, og gjennom spillet går tankene ofte til John Carpenters geniale klassiker Escape from New York.

Dette er en annonse:

Hovedperson Alicia er heks, knalltøff og den siste som kan redde en nesten allerede ødelagt verden. Utstyrt med tidenes største gevær kaster hun seg ut i kampen mot zombier og annet grums fra de dypeste avgrunner, og verdenen hun kjemper i er litt som Gears of War møter Resident Evil. Ikke like lekkert som Gears of War, og ikke like intenst som Resident Evil, men kombinasjonen fungerer bra nok. Ved første øyekast ser Bullet Witch veldig japansk ut. Det minner om en post-apokalyptisk utgave av NinetyNine Nights, men spillteknisk har det mye mer å fare med.

Alicia er som sagt utstyrt med et hovedvåpen, men som alle heltinner med respekt for seg selv, har hun også inngående kjennskap til magi, en en rekke av triksene hennes er så spektakulære at man blir sittende å måpe. Hennes gun-rod er ikke bare et våpen, og man kan skifte mellom maskingevær, hagle, sniper og en lett granatkaster. Siktemekanismen trenger fremdeles litt finjustering, men dette satser vi på at Cavia fikser frem mot lansering. Hennes dødelige multi-gevær sammen med et stort arsenal av spells gjør Alicia til en djevel å treffe i mørke bakgater, og fiender som kommer i hennes vei kan kverkes på et utall forskjellige måter. Fysikkmotoren gjør både bygninger og skapninger rundt deg til nyttige objekter. Du kan lett knuse fiender under bygninger du har skutt i fillebiter, men du kan også spidde flere fiender på samme tid med spydene du kan sende ut ved hjelp av magi. Det gjelder bare å sikte ordentlig og passe på vinklene. Litt som en makaber og ekstrem utgave av bowling med andre ord.

En av de tøffeste offensive spells Alicia benytter seg av er Willpower. Med denne egenskapen kan hun kaste objekter rundt seg med stor kraft, og det er fantastisk underholdende å slenge en hel liten bilparkering i retning ventende monstre. Hun har også en Sacrifice-spell som redder mennesker fra den sikre død, og en lightning-bolt som sparker seriøs rompe. Utvilsomt det aller råeste er Tornado. Alt i din vei blir sugd opp i en gigantisk virvelvind, og med spillets glimrende fysikkmotor er resultatet masseødeleggelse. Du kan lene deg tilbake og se effekten av tornadoen, og ikke minst alt som faller ned igjen, og koste på deg et stort smil. Totalt antall spells har vi foreløpig ikke oversikt over, men kontrollsystemet har lagt opp til 4 sider á 3 spells, altså 12.

Bullet Witch har ørsmå rollespillelementer, selv om man ikke høster erfaringspoeng på tradisjonell måte. Mellom hvert nivå blir man belønnet med skillpoeng, og disse kan brukes til å oppgradere liv og magi, våpenarsenalet, videreutvikle og åpne nye spells. Disse oppgraderingene er utrolig effektive, og det er nesten synd man bare får gjøre det mellom hvert av de lange nivåene.

Dette er en annonse:

Fiende-AI i Bullet Witch er ikke all verden, men motstanderne er tross alt zombie-style, så det er vel egentlig ikke så mye annet å forvente. De finner imidlertid cover, dukker og reagerer faktisk på at sidemannen får 15,5 kilo bly i panna. Noen av semi-bossene blir ofte litt overtydelige. Stemmen som følger deg gjennom hele spillet sier f. eks.: "They seem invincible, but they must have a weak spot" når du skal slåss mot de første kjempene. Ja, det vil jeg tro i og med at kjempen har et svært pulserende hjerte på utsiden av kroppen! Kom igjen, vi er ikke helt hjernedøde. Gjør det litt vanskeligere enn som så.

Miljøene i spillet er utrolig varierte. Handlingen utspiller seg i alt fra forsteder, i sentrumsgater, parker, i kloakken, i skogen, på en flyplass og det er intet annet enn superkult å slåss mot en flygende demon fra taket til Boing 747 3.000 meter over bakken. Eller som den mannlige heltesoldaten så pent sier det: "Alicia, no more shooting at 10.000 feet".

Bullet Witch ser utrolig lovende ut, og i motsetning til NinetyNine Nights virker det faktisk som det bæres av en oppegående historie. I den utgaven vi har spilt gjennom virker det som om spellsanimasjoner ikke er helt ferdigpolerte, og noen av de stakkarslige overlevende sliter seriøst med retningssansen. Dette er imidlertid ikke viktig for progresjonen i spillet, men det ser dumt ut når folk står og løper mot en vegg, og dette er forhåpentligvis blant de tekniske tingene som lukes ut frem mot lansering.

På mange måter havner Bullet Witch i en kategori Gun fra Activision endte opp i fjor. Hvis du vil finne ting å utsette eller klage på, vil du ikke ha problemer med det. Det er mange småting som kunne vært gjort annerledes, og noen sekvenser virker ikke helt gjennomtenkte. Er du derimot klar for et morsomt spill, med tonnevis av våpen og action, og et knippe råkule spells, har du mange timer moro foran deg. Klar for moro eller være grinebiter? Når det gjelder Bullet Witch velger jeg det første.

Bullet Witch
Bullet Witch
Bullet Witch
Bullet Witch
Bullet Witch
Bullet Witch
Bullet Witch
Bullet Witch
Bullet Witch
Bullet Witch
Bullet Witch
Bullet Witch
Bullet Witch
Bullet Witch
Bullet Witch
Bullet Witch
Bullet Witch
Bullet Witch
Bullet Witch
Bullet Witch
Bullet Witch
Bullet Witch

Relaterte tekster

Bullet Witch

Bullet Witch

FORSPILL. Skrevet av Frode Haugen

Frode har kjørt gjennom en tidlig versjon av Cavias kommende actionspill til Xbox 360. Klikk deg inn og se hva han synes så langt!



Loading next content