Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
forspill
Bulletstorm

Bulletstorm

Det spares verken på brask eller bram når Epic inviterer på besøk i deres ikke fryktelig ydmyke studio - midt i intet av USA. Hils på Epics helt nye tittel Bulletstorm som har satt seg målet å vise fingeren til alle kommende skytespill og raske med seg krona som mest brutale spill noensinne. Velkommen til det besudlede paradiset Stygia.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Nå har vi ventet lenge på godt nytt fra Epic Games, og den som venter på noe godt venter stort sett ikke forgjeves. Og det gjelder i alle fall i dette tilfellet. Etter en rask introduksjon og en liten påminnelse om at dette ikke handler om Gears of War 3 snurrer gutta hos Epic film, og vi vier vår fulle oppmerksomhet til det nye vidunderbarnet Bulletstorm.

Bulletstorm tok sine første spede steg allerede i 2007 da Adrian Chmielarz, kreativ direktør hos People Can Fly kastet ut idéen til Epics folk. På det tidspunket virket spillet alt for langt ute til å noen gang komme til å nå hyllene, men tre år senere har folka hos Epic og People Can Fly bestemt seg for at nå er verden moden for Bulletsorm.

Allerede under introduksjonen skjønner vi at utviklerne mener alvor. De har nemlig fått med seg historieguru Rick Remender, som jobber med den velkjente tegneserien Punisher, hos ingen andre enn Marvel. Med Remender med på laget presenterer en smilende Adrian Chmielarz Bulletstorm-universet.

Vi befinner oss i det 26. århundre og verden består ikke lengre av automobiler og store kjøpesentre. Universet er menneskets lekeplass og romskip er like vanlig som biler.

Dette er en annonse:
Bulletstorm

Du spiller en usedvanlig kjekk leiesoldat med det maskuline navnet Grayson "Gray" Hunt. Sett bort i fra Grays vedlikeholdsarbeid av hans barske todagersskjegg jobber han som leder for den Confederate-drevne morderklubben Dead Echo. Gray jobber for den øverste av ledere, General Serrano, hvis oppgave er å styre universet med jernhånd. Dead Echo har som oppdrag å ta for seg alle pestproblemer, og vi hopper inn i Grays støvler midt i et likvideringsoppdrag. For å gjøre en lang historie kort er ikke ting som man trodde i utgangspunktet, og resultatet er at Gray trosser ordre.

Etter dette går det rett vest. Gray begår mytteri og går fra å være på toppen av matkjeden til å bli den mest ettersøkte mannen i universet. Serrano er forståelig nok en smule sint og sender hele hæren etter vår venn. Gray svarer med å bli rompirat, akkompagnert av sin beste venn Ichi Sato. Ichi presenteres som den logiske av de to, og er et motelement til Grays galskap.

Ti år senere møter vi de to vennene igjen, og de har nettopp kommet hjem fra et pirattokt og ønsker å slappe av i et av universets gjemte hjørner. Det går derimot ikke helt som planlagt, og på veien møter vårt tomannsromskip General Serranos prisbelønte krigsskip Ulysses. Til Ichis forferdelse angriper Gray, og prologen ender i et hav imponerende eksplosjoner og spesialeffekter, etter våre venner har kræsjet inn i Ulysses' kontrollrom og begge skipene styrter i bakken.

Dette er en annonse:

Kreativ direktør Adrian Chmilarz har satt stemninga for resten av dagen, og rommet holder pusten mens de venter på fortsettelsen.

Bulletstorm

Det viser seg at skipene ender opp på en planet ved navn Stygia. Men for all del, det er ingen grunn til å trekke sammenligninger med det urnorske ordet "stygg", for denne planeten er alt annet enn det. Det er nå vi virkelig får se hvor mye utviklerne har tynt den beryktede Unreal 3-motoren. Planeten er overvokst av frodig vegetasjon, som virkelig er så pent å se på at hadde det ikke vært for fot- og svettelukten fra de slitne spilljournalistene, hadde jeg trodd jeg kunne puste frisk, grønn luft. Skyggeleggingen og lyset som er to av hovedoppgraderingene vi først ser er intet annet enn slående. Sola står ned mellom skyene og glimter i vannet, vinduene og de små steinene på bakken. Det åpenbare detaljarbeidet som er lagt inn er helt og holdent et av de så langt mest imponerende trekkene til Bulletstorm.

Planeten preges av slående storslått arkitektur med gulldekte bygninger og åpenbar luksus. Men den er tilsynelatende helt forlatt, og vegetasjonen som har tatt over dette fremtidens Dubai forteller oss akkurat dette. Produsent Tanya Jessen forklarer entusiastisk at dette er en planet fylt av mysterier, og historien har flere lag.

- På den ene siden har vi historien om Gray og hans fall fra storhet, men på den andre siden har vi planetens egne mysterier og hemmeligheter, som er en helt egen historie i seg selv, forklarer Jessen.

Bulletstorm

Historien om Gray virker triviell så snart vi har landet på Stygia. Hvorfor er planeten forlatt, og er det noen som helst grunn til at menneskene som en gang bodde her skulle ønske å forlate noe så vakkert? Utviklerne holder tett om hva og hvorfor men sier at den flerlagede historien er et av spillets ess i ermet.

Det viser seg etter hvert at planeten er ikke helt blottet for mennesker, men de har tilsynelatende ikke noe behov for å vedlikeholde sin en gang storslåtte planet. De som er igjen på planeten er ville mennesker, som har mistet alle spor av moral og medmenneskelighet. Alle du kommer i kontakt med har kun ett mål for øyet og det er å se Gray død. Merkelig nok har de Confederation-våpen som er meget videreutviklet, og dette trengs egentlig ikke sies men: her lukter det konspirasjon! I tillegg til villmennene som vandrer rundt virker det som selve planeten også er ute etter å ta deg. Alt fra ville planter til gigantiske magnetstormer kommer din vei. Det er duket for masse skyting og grusomme mengder vold.

Sjefdesigner hos Epic Games, Cliff Bleszinski, understreker at Bulletstorm er et forrykende actionspill selv om det også prøver å fortelle en historie. Med disse ordene tar han over roret og forteller oss om den såkalte "Circle of Awesome". Kort sagt handler det om at du gjør noe kult som fører til nye kule greier, og som dermed kan brukes til å gjøre enda kulere ting. Det var virkelig slik han forklarte det.

Bulletstorm videreutvikler nemlig konseptet med Skill Shots fra Unreal 3. Her handler det om å virkelig henrette fienden din på den mest brutale/morsomme/ydmykende måten som lar seg gjøre. Og dette skal perfeksjoneres. Med et arsenal uten sidestykke skal du leke med fienden din mens de mest imponerende måtene å drepe motstanderen på belønnes med høy poengsum som gir deg muligheten til å oppgradere både Gray og hans uendelige arsenal.

Når en slik teknikk implementeres er det viktig at du har et vell av ufyselig kule våpen til disposisjon. Våpenet vi fikk se var legemliggjørelsen av kult. Det fikk det ufarlige navnet Flail Gun og er i realiteten akkurat like kult som det høres ut. Det er en håndholdt kanon som skyter ut to granater som henger sammen i en kjetting. Med dette kan du koble fiender sammen, binde dem til mannevonde planter, låse fast armer og ben, og stort sett bare leke deg med alle rundt deg. Det er et våpen som i Bulletstorm kommer til å bli en signatur, som motorsaggeværet i Gears of War-serien.

Bulletstorm

Selve kjernen av spillet er det utviklerne kaller et kreativt kaos. Grunnelementene er sparket og pisken Gray har med seg. Produsent Jessen forklarer at sparket er implementert istedenfor en nærkampdel.

- Når man sparker noen på slagmarken er det ydmykende. Vi vil at spillerne skal leke seg med motstanderne og gjøre alt for å henrette dem på kulest mulig måte, forklarer Bleszinski, og fortsetter:

- Noen ganger kan nærkamp bli veldig statisk. Du slår en fyr mens han bare står på stedet hvil og grynter. Vi vil ha en følelse av en pause hvor du ser effekten av sparket, forteller han.

I tillegg til sparket har vi pisken til Gray som kan dra fiender til deg, slå dem bort og kaste dem i alle tenkelige retninger. Sparket og pisken skal fungere som verktøy til å sette opp kule drap. Spilleren skal deretter bruke miljøet rundt seg som lekeplass. Vi blant annet se at hvis du sparka en fyr inn i en stor kaktus fikk du en Skill Shot som het "Bad Touch", og er verdt 50 poeng. Utviklerne understreker at poengene i spillet skal ikke bare være tomme tall, men faktisk gi spilleren noe igjen. Oppgraderingssystemet skal ikke fungere slik som i generiske rollespill hvor du får +5 styrke, +5 utholdenhet, og så videre. Poenget er å gi spilleren en fysisk oppgradering hvor du umiddelbart ser effekten.

Et lite stykke ut i demoen fikk vi se hvordan man kunne bruke sparket og pisken til å utføre grunnleggende drap, men også hvordan vi kunne spe på med geværbruk for å få maksimalt med poeng. Blant annet kunne man sparke en av motstanderne i skrittet for så å fullføre drapet ved å skyte ham i hodet når han knelte. Det fikk passende nok navnet Mercy, og tildelte spilleren 100 poeng. I løpet av demoen fikk vi se utrolig mange kreative måter å drepe fiender på, og det ser tilsynelatende ut som mulighetene er endeløse. Spesielt når Bleszinski som en av bidragsyterne til stadighet ble overrasket over måtene spilltesterne drepte folka på.

Det er vanskelig å ikke smile når vi ser hvor mange utrolig vellagde måter man kan sette opp drapene på. Det er en regelrett himmel full av avsagde lemmer og dammer av blod, og for å toppe av det hele er det en plante som spiser opp fyren du nettopp drepte. Bleszinski forklarer på sin sedvanlige måte at spilleren skal tenke "Fuck yeah!" i stedet for "Oh fuck!"når en horde mannevonde motstandere kommer løpende. Det handler med andre ord om å ha det gøy.

Når man blir lei av å se folk dø kan man ta en pause ved å utforske planeten. For å bryte opp spillet har kreativ direktør Chmilarz lagt inn små stoppere som skal tilfredsstille de mer eventyrlystne spillerne. For de som vil løse mysteriene planeten skjuler er utforsking nøkkelordet. Det er ingen forklarende lyddagbøker i Bulletstorm. Det du kan se er små indikasjoner i omgivelsene på hva som har skjedd med planeten, og hvorfor det skjedde. Belszinski sverger til denne måten å fortelle historier på ved å rett og slett la spilleren se seg rundt og sette sammen puslespillet selv.

Mens vi løper gjennom den frodige skogen og leter etter nye villmenn å slakte er det kun én ting som skurrer. Chmilarz forklarte at Bulletstorm skal være en tittel som bruker mye mye humor, men de macho one-linerne Gray lirer av seg er intet annet en forkastelige. Det er den ene halvtørre, pinlige spøken etter den andre. Man ser et mønster med Gray ganske fort, og jeg lurer litt på hvor lett det blir å identifisere seg med noen som omtrent er like menneskelig og morsom som en brødboks. Utviklerne er raske med å understreke at dette er langt fra den ferdige versjonen, og vi kan bare håpe at Bulletstorm har mer glimt i øyet når det treffer hyllene.

Chmilarz, som også jobbet med Painkiller, er kjent for sine "blockbuster-øyeblikk". Storslagne bosskamper, eksploderende planeter og blodige mord er stikkord vi får servert, og med Chmilarz bak spakene virker det troverdig.

Vi får se en bosskamp mot slutten av demoen hvor vi ser Gray henrette noe som bare kan beskrives som et enorm snørrklump. La meg billedgjøre dette for dere, og husk at det er Unreal 3-motoren det er snakk om her: Denne klysa har noe som ser ut som verkende grønne byller langs undersiden som Gray en etter en blåser i filler med gevær og granater. Mot slutten av kampen sprenges hele klysa og vi blir badet i slim. Førstepersonsvinklingen er ganske effektiv i dette tilfellet, siden det er så ufattelig realistisk når skjermen sprayes og Gray gjør det han kan best, nemlig grynter maskulint og rister på hodet.

Bulletstorm

Chmilarz avslutter med å snakke om hvor lei han er av at utviklere nå til dags ikke bruker nok farge og lys, og der er det nok flere som kan si seg enig i. Det er deilig å se en planet som Stygia. Den er overvokst av frodig skog og planteliv, og har et utrolig behagelig lys som gir mye til det realistiske elementet.

Bulletstorm har potensial til å kastrere andre førstepersonstitler, med det kreative kaoset, de syke måtene å drepe folk på og de utrolig detaljorienterte omgivelsene. Det er ingenting å si på grafikken - den er sikleverdig. Historien har flere lag, og selv om vår overkompenserende hovedperson kan bli vanskelig å svelge, har planeten Stygia mer enn nok å tilby. Skytingen er det ingenting å utsette på. Det er action i bøttevis, og mer enn nok blod. Det blir spennende å se hvor mange måter man kan henrette folka på, og nøyaktig hvor mange nye våpen det blir.

Mens sola går ned på den frodige planeten og vår helt Gray forsøker å unngå å slukes av en kjøttetende plante vurderer jeg permanent relokasjon til Stygia i 2011.

Bulletstorm
Bulletstorm
Bulletstorm
Bulletstorm
Bulletstorm
Bulletstorm

Relaterte tekster

BulletstormScore

Bulletstorm

ANMELDELSE. Skrevet av Jonas Elfving - GRSE

Spillet som beskrives som "the worst game ever" av bakstreverske mediekanaler, er faktisk ganske bra. Vi har herjet Bulletstorm...

7
Er en Bulletstorm-remaster på vei?

Er en Bulletstorm-remaster på vei?

NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Etter Microsoft sin E3-konferanse fikk vi en minnepenn med markedsføringsmateriale for en rekke spill på. Til vår overraskelse inneholdte den også en fil kalt...



Loading next content