Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
forspill
Call of Duty: World at War

Call of Duty: World at War

Da Infinity Ward flyttet den småslitne krigsserien inn i moderne tid, ble det en vitamininnsprøyting spillserien sårt trengte, og resultatet var et av de beste spillene i 2007. Nå tar utvikleren Treyarch serien tilbake til røttene igjen, dessverre.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Jeg var en av dem som jublet da Call of Duty-serien endelig tok steget ut av andre verdenskrig-myra, og satte spillet inn i nåtid med moderne våpen, slagmarker og en silkemyk grafikkmotor som bød på et av fjorårets mest intense actionspill. Så da Activision annonserte at Treyarch skulle tilbake til 40-tallet i femmeren, satt jeg igjen som et stort spørsmålstegn.

Jeg føler nemlig at jeg har drept flere tyskere i krigsspill enn de allierte gjorde gjennom hele krigen. La oss innse det, andre verdenskrig er oppbrukt. Vi har kjempet hvert eneste slag, sett hver eneste uniform og hvert eneste våpen. Det er en død hest som utviklerne fortsetter å piske fordi unge menn i dag har forvandlet en grusom og blodig krig til en heroisk kamp mellom det gode og det onde. Det er Star Wars i virkeligheten, liksom. Nazistene er imperiet og USA og England er opprørerne. Adolf Hitler er perfekt som keiseren, og Churchill er vel egentlig ikke akkurat Luke Skywalker, mer Admiral Ackbar kanskje.

Uansett, andre verdenskrig er ikke lenger en av historiens mest grusomme hendelser, det er redusert til en romantisk ramme som plasseres rundt en barnslig paintballkrig.

Idet Treyarch spiller gjennom et av nivåene i spillet mens jeg ser på, kan jeg ikke akkurat si at jeg er overveldet. Flammekastere og katanaer er kult, men ellers er alt som før. Grafikken minner mer om Call of Duty 3 enn fireren, og det hele virker rett og slett litt trist.
- Vi fant ut at det fortsatt var mye som ikke var utforsket i spill fra andre verdenskrig, sier produsenten mens blodtørstige suisidale japanere blir massakrert på skjermen. Det virker som det han mente å si var at Treyarch har studert Clint Eastwood-filmen Flags of our Fathers, for hele nivået vi får se minner mye om filmen til Clint.

Dette er en annonse:

- Call of Duty-serien har i tillegg blitt voksen, dette er mye mer et voksenspill enn de tidligere i serien, legger han til. Allikevel stusser jeg litt over at ingen soldater bruker tidsriktig rasistisk slang om japanerne, og at vi ikke får muligheten til å være japanere i spillet. Det er tydeligvis den amerikanske definisjonen av voksen vi snakker om, der blod og pupper = voksent innhold, mens tematikk og historie som vanlig sikter mot barn. Ønsker spillbransjen noen gang å bli tatt alvorlig, må de slutte å definere voksenbegrepet som blod og pupper, og i stedet våge å ta noen spillmessige utfordringer som får oss til å føle noe mer enn glede over å se blodet sprute ut av fienden.

Det er blodig, javist, og det ser til tider helt ok ut. Men jeg savner intensiteten fra fireren. Jeg husker fortsatt første gang jeg satte på Call of Duty 4, hvordan jeg holdt pusten idet jeg løp gjennom det havarerte skipet i en desperat jakt på helikopteret som skulle redde laget mitt. I Call of Duty: World at War er intensiteten erstattet med et langt gjesp idet nok en brun bygning forseres, og brune soldater skytes ned med den samme gamle brune rifla mens de roper og skriker.

Det er ikke til å legge skjul på at jeg ikke var imponert da jeg forlot visningen i Tyskland. I tillegg til en kampanje i Stillehavet, har Treyarch planlagt en egen kampanje med russerne mot tyskerne, som vi har spilt i cirka fem andre spill allerede. Med alt selvskrytet om voksent innhold og hvordan serien nå har blitt et voksenspill, fantaserer jeg om at Treyarch har lagt til sekvenser i den russiske kampanjen der vi får voldta krigsfanger, banke opp landsforrædere, og torturere tyske krigsfanger. Ekte dokumenterte hendelser fra andre verdenskrig som setter følelser i sving og får oss til å stille spørsmålstegn ved våre egne handlinger. Men jeg tviler. Jeg tipper det "voksne" innholdet begrenser seg til at de tyske soldatene spruter enda mer blod, og at de brutale russerne er snille som lam.

Call of Duty: World at War imponerer ikke i den knallharde konkurransen med andre skytespill på markedet. Et av lyspunktene var samarbeidsmulighetene, man kan nemlig spille gjennom begge kampanjene med en kompis. Dør man kan kompisen vekke deg til live, noe som Treyarch demonstrerte svært effektivt under visningen vår, og jeg må innrømme at spillet absolutt så underholdende ut når man deler det med en kompis. Men det er jo gjerne slik at en Grandiosa med en god venn smaker bedre enn en pizza fra Peppes som man spiser alene.

Dette er en annonse:
Call of Duty: World at War
Call of Duty: World at War
Call of Duty: World at War
Call of Duty: World at War
Call of Duty: World at War
Call of Duty: World at War
Call of Duty: World at War
Call of Duty: World at War
Call of Duty: World at War
Call of Duty: World at War

Relaterte tekster

Call of Duty: World at WarScore

Call of Duty: World at War

ANMELDELSE. Skrevet av Carl Thomas Aarum

Etter et sjangerdefinerende Call of Duty 4: Modern Warfare har Infinity Ward fått en pause, mens Treyarch har snekret sammen World at War. Vi har reist tilbake til andre verdenskrig...



Loading next content