Norsk
Gamereactor
forspill
City of Villains

City of Villains

Vår nefariske strategi for å oppnå totalt verdensherredømme utvikler seg allerede etter den diabolske planen! Muhahaha!

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

City of Heroes ble godt mottatt av GameReactor for snart et år siden, men vi påpekte også spillets mangler. Den gang skrev vi: «Bak den flotte fasaden med nydelige effekter, grom-lyd, et gøyalt kampsystem og ikke minst en deilig bevegelsesfrihet er det [...] ganske tomt. Ikke noe crafting, ingen spiller-mot-spiller konflikt, ingen boliger, ingen kjøretøy, ingen pets, ingen faktisk innvirkning på spillverdenen. Til syvende og sist er det lite annet å ta seg til enn akkurat det å denge skurker.»

Mange av disse manglene har blitt utbedret i form av patcher, men skikkelig snurr i barten blir det først med utvidelsen som kommer senere år: City of Villains. Skjønt «utvidelsespakke» er ikke helt korrekt, for her har utvikler Cryptic vært oppfinnsome. CoV er en frittstående utgivelse som kan spilles uavhengig av City of Heroes. Originalen foregår i storbyen Paragon City, mens CoV hovedsakelig finner sted i Rogue Islands et stykke unna. Her er det den onde Lord Recluse som styrer; hele øygruppen er et dystert og lovløst paradis for superskurker.

Rogue Islands er preget av mørk og nedslitt, direkte gotisk arkitektur som skaper den rette skurke-atmosfæren. Rogue Islands er Paragon Citys mørke og lunefulle tvillingbror, på samme måte som den edderkopp-lignende erkeskurken Lord Recluse nesten er fordreide Statesmans speilbilde. Koblingen mellom disse to super-menneskene og hvordan de begge har påvirket og formet sine respektive byer utgjør mye av grunnlaget for handlingen i spillet. Spenningen mellom Paragon City og Rogue Islands ligger i kjernen av City of Villains. Paragon City har Statesman (som også er lead desgner Jack Emmert's «alter ego», supergruppen Freedom Phalanx og selvfølgelig tusenvis av spillerstyrte superhelter. Som en direkte kontrast har Rogue Islands den mektige Lord Recluse, hans gruppe av superskurker «Arachnos» samt alle de spillerstyrte slemmingene. De to gruppene er låst i en nådeløs konflikt - og skurkene bruker dessuten også ganske mye energi på å sloss seg i mellom for å bestemme posisjoner på rangstigen.

CoH og CoV overlapper hverandre delvis, slik at helter og skurker kan møtes til PvP-dyst i visse områder. De fleste som eier CoH vil nok kjøpe CoV for å få tilgang på «skikkelig» PvP (i CoH er det i dag kun PvP i arenaer) og ikke minst muligheten til å lage hovedkvarter for sin superheltgruppe. Dermed får vi inn «player housing», og dermed et element av crafting og strategisk PvP. Med CoV kan du skreddersy et hovedkvarter og utstyre det med feller, våpen og andre utspekulerte gadgets. Deretter kan du invitere en supergruppe til å prøve å invadere ditt ondskapens bol på et bestemt tidspunkt. Kampen for å forsvare hovedkvarteret sammen med dine spillerstyrte kumpaner burde være svært underholdende. Supre helter på den snille siden får selvfølgelig samme muligheter. I tillegg blir flere områder tilegnet PvP; her blir det egne områder for alle mot alle, helter mot skurker og lag mot lag. Det skal også være capture-the-flag-lignende arenaer, hvor seier etter sigende skal gi betydelig status.

Dette er en annonse:

De fleste av superevnene fra CoH er «oversatt» til City of Villains, men mange nye blir også lagt til. Karakterklassene er gjort en del om på; selv om de fleste er svært like sine snille motsatser («Brute» og «Tanker» er for eksempel to alen av samme stykke). Klassen Mastermind er imidlertid helt ny, og er spesialisert for å kontrollere pets (eller «Henchmen», som de kalles på superskurkisk). Det fenomenale verktøyet for å finslipe karakterers utseende ned til minste detalj er også utbedret: alle figurer i CoV skal se skikkelig skurkete ut, slik at det er lett å se forskjell på de snille og de slemme. Forøvrig får hele grafikkmotoren en overhaling, blant annet gjennom bruk av bumpmapping og dynamisk lys.

Skurker har det som kjent mere gøy enn sine lovlydige motparter. I CoV blir det derfor blant annet mulig å rane banker, kidnappe vitenskapsmenn, drive med sabotasje og mye annen utkrøpen moro. Kontaktene som gir ut oppdrag skal også være mer utspekulerte og underholdene enn sine motstykker i Paragon City. Kjøretøy eller ridedyr har vi ikke sett snurten av, men det er kanskje ikke så farlig når man kan teleportere, fly, hoppe eller løpe med superfart gjennom gatene.

Alt i alt ser City of Heroes meget lovende ut, og for min del tror jeg dette spillet kan erstatte min langvarige avhengighet til World of Warcraft. Jeg har allerede karakterkonseptet til min skurk klar, og gleder meg til høstens beta og lanseringen før jul.

Dermed skulle alle innsigelsene mot City of Heroes være adressert, og City of Villains kan dermed vise seg å bli et meget vel avrundet spill når det er helt ferdig. Spesielt vekten på at man her er skurk, og slettes ikke en nobel forkjemper for det gode, understrekes fra første stund. Spillet startes med at man reddes ut av fengselet i Paragon City av undersåttene til Lord Recluse, og slik fortsetter det: alle oppdragsgivere er egoistiske og utspekulerte, oppdragene er alle lovstridige, og ikke sjelden må spillerne vise både politistyrker og enerverende gode superhelter hvem som er sjef. Kampsystemet i City of Heroes var i utmerket i utgangspunktet - bedre enn i for eksempel farsotten World of Warcraft. Med enda mer atmosfære, variasjon i oppdragstyper, basebygging og skikkelig PvP må det sies at City of Heroes ser meget lovende ut. For min del tror jeg dette spillet kan erstatte min langvarige avhengighet til World of Warcraft. Jeg har allerede karakterkonseptet for min skurk klar, og gleder meg til høstens beta og lanseringen før jul.

Dette er en annonse:
City of VillainsCity of VillainsCity of VillainsCity of Villains
City of VillainsCity of VillainsCity of VillainsCity of Villains
City of VillainsCity of VillainsCity of VillainsCity of Villains
City of VillainsCity of VillainsCity of VillainsCity of Villains
City of VillainsCity of VillainsCity of VillainsCity of Villains

Relaterte tekster



Loading next content