Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Startsiden
forspill
Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077 - E3 2019 Preview

CD Projekt Reds etterlengtede spill ble atter en gang vist frem bak lukkede dører, og etter 50 minutter med gameplay er vi om mulig enda mer gira. Les Lisas begrunnelser her.

  • Lisa Dahlgren (Oversatt av Ingar Takanobu Hauge)Lisa Dahlgren (Oversatt av Ingar Takanobu Hauge)

E3 er over en måned bak oss i tid, og i løpet av konferansen fikk vi både se og spille en rekke spill. Ett av disse spillene, og kanskje det største spillet på messen nok en gang, var det svært etterlengtede Cyberpunk 2077, utviklet av CD Projekt Red. Etter å ha blitt vist frem på Xbox-pressekonferansen fortsetter Cyberpunk å imponere spillmiljøet, og i tillegg til å være vitne til Keanu Reeves' uforglemmelig opptreden på konferansen fikk vi også gleden av å se spillet i 50 minutter bak stengte dører i spillets møterom.

Cyberpunk 2077

Denne testen foregikk omtrent på samme måte som i fjor, hvor vi gikk inn i en lounge/bar med Cyberpunk-tema før vi entret den private visningen i et mørkt rom hvor en kvalitetsanalytiker holdt en kontroll og var klar til å spille for oss. I loungen fikk vi også slå av en prat med Mike Pondsmith, skaperen bak det originale penn-og-papirrollespillet Cyberpunk 2020. Under praten fant vi ut at Pondsmith jobbet (og jobber) med Cyberpunk Red, et nytt penn-og-papirrollespill som skal tette gapet mellom Cyberpunk 2020 og Cyberpunk 2077. Vi fant også ut at han vil fortsette å arbeide med serien i fremtiden, så dersom du higer etter noe Cyberpunk-relatert kan du i det minste få en smakebit ved å teste ut kildematerialet før dataspillet offisielt lanseres i april.

La oss nå gå bort fra penn-og-papirrollespill og heller snakke om CD Project Reds svært etterlengtede dataspill. Vi fikk se mange av tilpasningsmulighetene man kan leke seg med når man lager rollefiguren sin, tøffe valg man må ta gjennom spillets gang, sitte og gape over hvor flytende kampene med mantis-knivene fungerer, og være vitne til aktiveringen av et nytt okulært implantat hovedpersonen får fra Victor. Vi fikk se flere ferdighetstrær, hvor det første viser din rollefigurs personlighet med tre forskjellige «livsvei»-muligheter: Nomade, gategutt og storbedrift. Disse livsveiene vil ikke bare justere bakgrunnshistorien din, men også selve spillet, noe vi kommer tilbake til straks.

Den tredje store tilpasnings-menyen er attributter, som lar deg bygge opp rollefigurens grunnleggende statistikk: kropp, intelligens, reflekser, teknisk og "cool". Disse statistikkene vil avgjøre hvilke styrker rollefiguren din har i og utenfor kamp, og skalaen her er temmelig stor. Klassen vil i kombinasjon med attributtene dine virkelig endre hvordan du spiller, og det er plenty med muligheter i ferdighetstreet: Frynsegoder, håndvåpen, rifler, kniver, hacking, hagler, tohåndsvåpen, utholdenhet, håndkamp, ingeniørevner, skarpskytterrifler og sniking - hvor vi fikk se et lite utvalg av disse under vår presentasjon.

For å gå tilbake til attributtene så fikk vi se noen interessante mekanikker, hvor noen helt tydelig er hentet fra penn-og-papirrollespillet, for eksempel at man kan benytte attributtene i dialoger. I demonstrasjonen ble vi ført gjennom et scenario hvor vår V skulle spore opp lederen av Voodoo Boys, en gjeng som tydeligvis er besatt av cyberspace, for å lære mer om en chip som er plantet inn i hovedpersonens hode. Settingen for den andre E3-visningen var Pacifica, et district som opprinnelig var ment som et senter for masseturisme inntil bygningene ble forlatt og overlatt til seg selv. Her fikk vi gjøre oss kjent med en fattig, gjengsentrert befolkning, og det viste oss noen interessante mekanismer knyttet til "street cred" og bakgrunn.

Cyberpunk 2077

En interessant detalj vi la merke til under presentasjonen var oversettelsesmekanikken. Mesteparten av befolkningen i Pacifica virker å snakke kreol, og siden vi ikke snakker språket ville man normalt tro at man ikke kan føre en vanlig samtale. Vs chip har derimot installert en spesiell programvare som oversetter dialog i sanntid. Vi ble tatt med til en kirke eller sted for tilbedelse i en fattig og glemt del av byen, hvor vi et øyeblikk ble vitne til sekteriske handlinger før vi til slutt møtte kontakten vår.

Deretter fikk vi se livsvei-mekanikken i aksjon. Det var tydelig ut ifra dialogvalgene våre at dersom vi hadde valgt gategutt som vår livsvei, ville vi fått mye mer informasjon ut av vår anonyme kontakt. Uten denne livsveien var derimot deler av dialogvalgene gråe og utilgjengelige. Utenom livsveiene kan som sagt også attributtene påvirke samtalene. Interessant nok vil det nødvendige antallet med attributtpoeng vises på skjermen, så du vil bli informert dersom du roter det til fordi du bare har tre attributtpoeng mens du egentlig trengte fire for å åpne en spesiell samtaletråd.

Etter å ha fått nok informasjon fra kontakten vår, stikker vår utgave av V videre for å møte Placide, et stort og truende individ som virker å være håndlangeren til gjenglederen Brigitte. På veien blir "street cred"-systemet forklart, et system som endrer hva folk rundt V synes om hovedpersonen og i noen tilfeller åpner opp nytt innhold. Det ble ganske tidlig tydelig at Placide egentlig ikke stolte på V, og for å vise hans lojalitet (vår utgave av V ble endret mellom mann og kvinne gjennom demonstrasjonen) sendte Placide ham ut på et hackeoppdrag i Grand Imperial-kjøpesenteret som har blitt overtatt av den rivaliserende gjengen The Animals. Før utsendelsen beordret imidlertid Placide V oss om å "koble til", som innebærer å sammenføye Vs interne nettverk med Placides. Det er her Keanu Reeves' rollefigur, det «digitale spøkelset» Johnny Silverhand, dukket opp. Han uttrykket sin skepsis, men beroliget V med at det er det som må til for å møte Brigitte. Placide spør hvilken ripperdoc (eller kybernetisk implantatdoktor om du vil) V pleier å gå til og legger til "Er det Victor?". Hvis du har lest forhåndstitten vår fra i fjor, vet du at det sannelig er Victor. Man kan bare spekulere på hvorvidt Placide er fascinert av arbeidet hans eller bare småprater om chipen, men chipens opprinnelse er et mysterium.

Cyberpunk 2077
Cyberpunk 2077
Cyberpunk 2077