Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
forspill
Dark Souls

Dark Souls

Et av de vanskeligste spillene vi har sett de siste årene får snart en åndelig oppfølger, og den skal bli enda vanskeligere. Vi tok en titt på det beinharde spillet på Gamescom.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Dark Souls er vanskelig. Har du spilt forgjengeren Demon's Souls kommer dette neppe som noen bombe, men det er likevel verdt å nevne. For nettopp vanskelighetsgraden er et av de største trekkplastrene for From Softwares siste spill, og den blir enda høyere i Dark Souls, slår produsent Kei Hirono fast.

I løpet av presentasjonen døde mannen som styrte en rekke ganger, til tross for at utviklerne hadde gjort spillfiguren sterkere enn den normalt er. Det er tydelig at vanskelighetsgraden ikke er et spill for galleriet.

Demoen foregår i et nytt område, som ingen har sett før. Vi ser en enorm biblioteksal, befolket med skapninger som lignet på mennesker. Vel, sett bort fra de slangelignende hodene på nesten én meter.

Dark Souls
Dette er en annonse:

Spilleren befinner seg i en slags celle, og ved første øyekast er et rømningsforsøk umulig. Før man i det hele tatt kan begynne å tenke på flukten må imidlertid et par mystiske vesener av krystall beseires. Når disse vesenene omsider er tatt av dage oppdager spilleren at vakten utenfor cellen har sovnet, og etter et hurtig og presist slag gjøres denne middagshvilen om til en permanent søvn. Spilleren lurer til seg nøklene, og straks er han et skritt nærmere friheten.

Salen foran oss er rund, og strekker seg mot uendeligheten. En enorm vindeltrapp kryper langs veggene, og binder sammen en rekke små platåer der dører til nye celler er innenfor rekkevidde. De fleste veggene er dekket av bokhyller, og man kan skimte små stiger.

Vi får for øvrig ikke tid til å nyte utsikten særlig lenge, for idet spilleren trer ut i det store rommet starter venter utfordringene i trappene. Et bur i bunnen av cellen åpnes, og en flokk med vesener velter ut. De ser ut som slanger med armer, og har hodet til en blekksprut. Slangemenneskene blir lamslått av frykt, før de flykter panisk opp trappene.

Dark SoulsDark Souls
Dette er en annonse:

Vi skjønner raskt at vi blir nødt til å stenge dette vesenet inne igjen på en eller annen måte. Vår helt setter kursen mot trappene og kaster seg på en av de mange smale stigene, som åpenbart er for liten for monsteret nedenfor. Men slangemenneskene er ikke glade for at vår helt følger i deres fotspor, og dytter ham ned etter noen sekunder i stigen. Han blir nødt til å finne en annen utvei, og tar en helomvending for å løpe nedover trappene. På veien må han dukke unna et par skrekkslagne slangemennesker, før han raskt og brutalt blir drept av monsteret som er på vei. Utviklerne er naturligvis raske med å påpeke at dette kun skjedde for å demonstrere hvor farlige disse fiendene faktisk er.

Med ett er vi tilbake i fangehullet, og denne gangen velger vår helt å sette kursen nedover trappene umiddelbart. Han kryper inn i en annen celle, der verken slangemenn eller monstre kan nå ham, før han puster lettet ut for denne gang. Vår helt undersøker omgivelsene og finner en hemmelig gang til den neste cellen, og på den måten kan han i sikkerhet fortsette ferden videre nedover. Han når bunnen og beveger seg målrettet mot en stige. Stigen fører ham opp på en balkong der monsteret ikke kan nå ham, men veien videre sperres av tre hissige slangemenn.

Dark Souls

Igjen ser vi den nådeløse vanskelighetsgraden. Hvert treff fra slangemennenes økser spiser opp en solid del av helsen vår, men med god timing kan slagene blokkeres eller unngås. Dessverre lykkes han ikke i det første forsøket, og vi faller om nok en gang.

Han skynder seg tilbake til det samme punktet, og vi får demonstrert noen av endringene i kampsystemet. I Dark Souls kan spillerne bære flere våpen om gangen, og vi får blant annet se en øks, en hammer og et sverd. Hvert våpen påvirker spillerens bevegelsesmuligheter og smidighet, samt hvilke angrep som er tilgjengelig. Målet er å få spilleren til å eksperimentere og prøve forskjellige våpen til man finner sin foretrukne spillestil, forklarer utviklerne. Samtidig presiserer de at fiendene også har blitt mer intelligente, og at mange av dem trekker seg tilbake når de blir skadet for å regenerere helsen sin.

Dark SoulsDark Souls

I sitt tredje forsøk klarer vi å beseire slangemennene, selv om vi får litt del juling. Ferden videre går opp en ny stige, frem til en gjenstand som ikke kan beskrives som noe annet enn en grammofonspiller fra middelalderen. Vi trekker frem en plate fra ryggsekken, og grammofonen begynner å spille. Blekksprutmonsteret blir lamslått av lyden, før den trekker seg tilbake til cellen den kom fra. Området er omsider trygt, og vi kan bevege oss videre.

Som sagt lover utviklerne at Dark Souls skal bli enda vanskeligere enn Demon's Souls. De påpeker nok en gang at de hadde gjort spillfiguren ekstra sterk i denne demonstrasjonen, at spilleren kjente veien på forhånd, og at presentasjonen derfor ikke ga et realistisk inntrykk av den faktiske vanskelighetsgraden.

Dette høye fokuset på vanskelighetsgraden har imidlertid en baktanke. Hensikten skal være å skape en følelse av tilfredshet hos spillerne - å skape et inntrykk av at man har oppnådd noe. Hvor vanskelig Dark Souls faktisk viser seg å bli i forhold til forgjengeren får vi svar på når spillet slippes i oktober.

Dark Souls
Dark Souls
Dark Souls
Dark Souls
Dark Souls
Dark Souls

Relaterte tekster

Dark SoulsScore

Dark Souls

ANMELDELSE. Skrevet av Jonas Elfving GR SE

From Software følger opp det utrolig vanskelige Demon's Souls med et enda mer utfordrende rollespill...



Loading next content