Gamereactor har testet Dead or Alive 4 på Xbox 360, og undertegnede moste journalisten fra Plan B langt ned i sokkelesten. Kampene var stilfulle, pene og nesten like elegante som de som oppstår i taxi-køen på vei hjem fra byen. Redaksjonen ypper til
bråk, og deler ut inntrykk.
Tomonobu Itagaki har lenge vært ansett som en av spillbransjens høye herrer. Spesielt når det gjelder grafikk. Han har hatt hus i Tecmo i syv år, og er spesielt kjent for sitt arbeid med Dead or Alive serien og Ninja Gaiden. Itagaki vet hvordan man skal tøye grenser for å få mest mulig ut av konsollenes kapasitet, noe han allerede beviste med Dead or Alive 3 i 2001, som fortsatt er et av de beste slåss-spillene på markedet. Nå som Microsoft skal lansere sin nestegenerasjons konsoll, blir det da naturlig for Itagaki og utviklerlaget Team Ninja å la oss denge mye og lenge i den billedskjønne verden til Dead or Alive 4.
Selv om Dead or Alive serien entrer en ny generasjon, både ser, høres og kjennes det ut som før. Det visuelle er kraftig forbedret, men stilen og det artistiske utrykket i grafikken er det samme. Spillet sparker av gårde i 60 bilder i sekundet, og man legger umiddelbart merke til at grafikken er sterkt vektlagt. Fysikken i Dead or Alive har også fått en overhaling. Håret, klærne og andre kroppsdeler på karakterene beveger seg i større grad enn tidligere, og dette gjør at bevegelsene ser mykere og mer naturlige ut. Arenaene man spiller på føles mye mer levende og interaktive enn før. Det stod et par nysgjerrige tilskuere bak et gjerde og fulgte ivrig med på slåsskampen. Jeg kastet motstanderen i deres retning, og menneskene hoppet tilbake i dekning. Da kampen trakk seg litt lenger unna, snek tilskuerne seg tilbake på plass for å klappe og juble. Dead or Alive 4 har et høyere tempo enn de foregående spillene i serien, og det er større muligheter for å angripe motstandere som ligger nede. Utviklerne lover også at du skal få oppleve det mest avanserte motangrepsystemet noensinne. Dette systemet er for mange selve kjernen i Dead or Alive, og brukes ofte som argumentasjon av fans, når det verbalt skal avgjøres hvilket slåss-spill som er best. Det handler i korte trekk om å kontre motstandernes angrep. Spillet har i alt 23 spillbare karakterer, hvor 11 av dem er tilgjengelig fra starten. Det er også duket for noen hyggelige gjensyn med tidligere bekjentskap i form av spillbare karakterer. Jeg kan nevne at Xbox eiere sannsynligvis har møtt karakterene gjennom spill som Ninja Gaiden og Halo.
Et viktig fokus for den neste generasjonen er onlinespilling. Dead or Alive 4 vil ha en flerspillermodus hvor man kan møtes i en lobby. Der kan man for eksempel chatte med lyd eller tekst, sette opp/delta i turneringer, se andre kamper live og danne klaner med mer. Det skal også arrangeres verdensturneringer og andre store turneringer som man kan delta i hjemme fra sofakroken. Microsofts onlinesatsing har et stort potensiale, og det skal bli spennende å se hvordan lanseringsspillene utnytter dette.
Det jeg fikk se og prøve av DoA4 var ikke nok til å overbevise meg om at spillet vil revolusjonere sjangeren den 2. desember. Det føles mer som en evolusjon enn revolusjon. Siden Sega lanserte sin Dreamcast på markedet, har forskjellen mellom konsollene stadig vært mindre synlig. Men, etter hva jeg har sett og prøvd av Xbox 360, kan man med god grunn la forventningene vokse frem mot 2. desember. Anmeldelser av lanseringstitlene kan du lese i vårt desembernummer!