Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
forspill
Dead Rising 2

Dead Rising 2

Vi sendte Richard Imenes med morgenflyet til Monte Carlo for å kikke nærmere på det kommende zombieutbruddet i Dead Rising 2.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Mange spill kan stille din lyst på zombievold, men det er kun ett spill som virkelig har evnen til å tilfredsstille den kreative siden av å drepe vandøde. Har du lyst å drepe zombier med en durende motorsag eller en teddybjørn? I Dead Rising var valget ditt, og vi elsket det. Vi dro til Monte Carlo for å ta en prat med den legendariske spillskaperen Keiji Inafune, og kikke nærmere på den infiserte oppfølgeren

Det er noen år siden Frank West hindret zombieutbruddet i Willamette i å spre seg til en nasjonal katastrofe. Men til tross for den formidable innsatsen fra den iherdige fotografen, dukket det opp nye utbrudd i andre amerikanske byer. En av byene det er snakk om er Las Vegas-inspirerte Fortune City. Chuck Greene er uheldigvis midt oppi det hele og blir vår følgesvenn gjennom horder av zombier i casinoland. Chuck er ingen fotograf, men han har vært en av landets beste motorcrossere - og allerede her merker vi at den svarte humoren er ivaretatt...

Når vi blir fortalt at Chuck er en handyman tenker vi automatisk på de heller kreative våpnene vi fikk se på demonstrsjonen. Først ble vi introdusert for "vanlige våpnen" som balltre og stoler. Så ble de litt mer kreative våpnene vist frem, som kasseapparat og ruletthjul. Mer effektive våpen får vi også leke oss med, som katana og motorsag, som glir gjennom råttent zombiekjøtt som varm kniv i smør. Skytevåpen er også implementert og vi fikk se hvordan et utømmelig maskingevær fylte bly i en hel bråte med zombier. Capcom og canadiske Blue Castle Games lover at mekanikken rundt skytevåpnene er totalrestaurert og vil fungere mye bedre enn i det første spillet.

Men så ble det vist noen kuriositeter av noen våpen. En bøtte med tre driller blir fort en splitter ny zombiehatt. Resultatet er hysterisk og veldig, veldig blodig. Vi fikk også se en motorsykkel med to motorsager montert på rattet. Motorsagsykkelen kjører ned zombier som kommer direkte forfra, mens de vandøde som havner på sidene vil oppleve hvordan det er å bli delt i to av en motorsag i 100 km/t. Zombielemmer og blod flyr i alle retninger. En av de mest forstyrrende scenene jeg har sett på en stund...

Dette er en annonse:

- Det finnes antageligvis dobbelt så mange våpen i dette spillet som i forgjengeren, forteller skaperen av Dead Rising-konseptet, Keiji Inafune.
- Og verken våpnene vi har tenkt frem underveis i utviklingen eller andre konsepter har blitt forkastet fordi de ikke fungerte eller var for sprø. Herlig, tenker jeg.

Grafisk sett ser spillet svært bra ut. Og selv om det er snakk om over 7000(!) zombier på skjermen samtidig, ser de varierte og unike ut. Til tross for de enorme mengdene med råtnende kjøtt som finnes på én enkelt scene så er det knapt noe hakking å merke, og selv om den kunstige intelligensen til de tankeløse vesenene ikke er avansert, så er det tilstrekkelig.

Vi fikk ikke se hvordan gameplayet er strukturert, men etter en liten samtale med Inafune fikk jeg vite at opplegget på mange måter kommer til å minne om forgjengeren. Spillet er oppdragsbasert slik som originalen, men forhåpentligvis vil oppdragene være mer varierte denne gangen. Timeren, som noen hatet og andre elsket, gjør et comeback. Måten man lagrer på skal tas til revurdering, men jeg ville ikke forventet enorme forandringer der heller. Ellers har utvikleren lyst til å gjennomføre en flerspillerdel, men det har ikke prioritet. Får de tid i slutten av utviklingsprosessen, så kanskje, var svaret fra Inafune. Dessuten vil det bli lagt opp til at man trenger å runde spillet flere ganger for å gjøre karakteren sterk nok til å klare visse oppgaver - akkurat som i det første spillet. Bosser, eller psychos, vil det også bli flere av, men det ble ikke avslørt noen detaljer omkring dette.

Dead Rising 2 har vært et inderlig forsøk på å forene japansk og vestlig kultur for å lage et spill som skal slå godt an i hele verden. Så selv om de lager et zombiespill, er Capcom og Blue Castle Games langt fra hjernedøde.

Dette er en annonse:
Dead Rising 2
Dead Rising 2
Dead Rising 2
Dead Rising 2
Dead Rising 2
Dead Rising 2
Dead Rising 2
Dead Rising 2
Dead Rising 2

Relaterte tekster



Loading next content