Norsk
Gamereactor
forspill
Dead Space Extraction

Dead Space Extraction

EAs romgrøsser var et av våre favorittspill fra i fjor. Wii-versjonen av spillet byr på en helt ny historie og helt nytt Gameplay. Adrian Berg dro til London for å sjekke ut om skrekken var bevart.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Dead Space var et av de mer skumle og stemningsrike spillene i 2008. Det blandet på en perfekt måte det beste av flere spill som vi elsker - Resident Evil og Metroid Prime - og det skremte rett og slett vannet av oss.

Det jeg synes var så spesielt med Dead Space var at i motsetning til mange titler som kom ut samtidig var det ikke bare et simpelt spill. Dead Space var et spill, en tegneserie og en animert spillefilm, en 'franchise' som det heter. Dead Space var det perfekte eksempelet på hvordan man bygger opp stemningen til et spill før lansering. I år kommer neste steget i den groteske men spennende historien med Dead Space: Extraction til Wii, et førstepersons arkadeskytespill utviklet av Visceral Games, tidligere EA Redwood Shores.

- Ved å bruke førstepersonsperspektiv i Extraction vil vi ta skrekken fra Dead Space og gjøre den tettere og mer intens. Vi vil få maksimalt utbytte av stemningen og atmosfæren i Dead Space, sier Steve Papoutsis, produsent for Dead Space Extraction, idet jeg ser på en tidlig presentasjon av spillet i London.

Extraction blir det som kalles en 'prequel' til det originale Dead Space på Xbox 360 og PS3. Historien finner sted på Aegis kolonien idet Necromorph-infeksjonen bryter ut. Spilleren må hoppe inn i skoene til en ukjent helt og setter i gang med å kutte kropsdeler av fiender for å berge seg selv og en liten gruppe overlevende kolonister. Det eneste Steve Papoutsis vil avsløre om historien er at hovedpersonen er en sikkerhetsvakt på kolonien.

Dette er en annonse:

Extraction vil gå på skinner, det vil si at figuren din beveger seg automatisk mens du sikter og skyter, men Steve Papoutsis kunne heldigvis avsløre at ved enkelte steder i hvert kapittel vil spillerne selv få velge hvilken retning de vil gå. Begrenset valgmulighet, med andre ord, men fremdeles bedre enn å bare følge en fastbestemt vei gjennom hele spillet. I tillegg - og dette var noe som jeg likte veldig godt - viser Steve oss en sekvens der spilleren fikk full frihet til å kikke rundt i et område selv og utforske, plukke opp gjenstander og få igjen pusten. Slike sekvenser finnes i de rolige øyeblikkene i spillet, og er måten man som spiller får med seg litt av historien midt oppi all skytingen og skrekkøyeblikkene. Og det er såklart ikke noe teit brukergrensesnitt som ødelegger interaksjonen og innlevelsen. Filmsnutter og denslags løses elegant på samme måte som i det originale Dead Space, og det er godt å høre.

Det som imponerer meg mest med den tidlige versjonen av Extraction som jeg så var grafikken - til tross for at Papoutsis flere ganger måtte påpeke at det vi nå så på bare var midlertidig grafikk. Noe som er skummelt med å bringe perspektivet så tett som i Extraction på en maskin som Wii er at de grafiske manglene fort blir veldig tydelig, men det er ikke tilfellet med Dead Space. Grafikken er like groteskt nydelig som i versjonene til de mer kraftige nestegenerasjonskonsollene. OK, kanskje ikke like nydelig, men stemningen og helhetsinntrykket er like sterkt, og Dead Space Extraction er blant de bedre spillene presentasjonsmessig til Wii, og det til tross for at jeg så en tidlig alfaversjon. Papoutsis var også veldig ivrig på å peke ut kvaliteten på kropps- og ansiktsanimasjonene under en spesiell scene der hele teamet var samlet i en heis. Han forteller at de har brukt motion capture under produksjonen av Extraction for å få til så bra animasjoner og skuespill som det er mulig å få på Wii, og jeg må si meg enig i at det så rimelig bra ut.

Wiimoten brukes selvsagt som man forventer: man sikter på skjermen og skyter kroppsdelene av Necromorphs som velter mot skjermen i et forsøk på å rive hodet av spilleren. Man rister på nunchucken for å lade om og peker og trykker for å plukke opp ting og trykke på knapper. En interessant taktisk vri Papoutsis og Visceral Games har lagt til er at hver person på kolonien har en spesiell glødepinne på seg som lyser opp når man rister på den. Den går ut etter en stund, men da er det bare å riste på den litt til. I sekvenser i spillet der lyset er ekstremt svakt må man derfor bruke denne for å se fiendene man skal skyte på. Problemet er bare at man må riste på Wii-moten for å få lys, og man kan jo logisk nok ikke riste og skyte samtidig. Man må derfor, omringet av blodtørstige fiender, bedømme om man skal skyte videre eller ta risikoen på å riste som en tulling idet lyset sakte, sakte dør ut.

Jeg må også få nevnt et spillelement som ikke var helt ferdig enda, men som jeg synes så lovende ut. Omtrent midt i presentasjonen kom vi til en ødelagt dør, og for å få den opp måtte det litt fiksing til. Dette ble løst med et lite minispill hvor man skulle brukte Wii-moten for å simulere reperasjonsprosessen. Dette var ikke helt ferdigstilt enda, så jeg fikk ikke et veldig godt inntrykk av hvordan det kom til å se ut eller kom til å bli, men det kan bidra til å mangfoldiggjøre spillopplevelsen og brekke opp de ellers like skytesekvensene i spillet.

Dette er en annonse:

- Dead Space Extraction, i tillegg til alt det gamle innholdet fra det originale Dead Space, vil by på nye helter, nye våpen, nye fiender, nye tentaklete bosser og helt nye områder å utforske. Og det blir selvsagt en fullt fungerende 'drop in drop out' samarbeidsmodus slik at kompiser kan dra på besøk til hverandre og enkelt hoppe inn i spillet, avslutter Papoutsis.

Steve Papoutsis har fått meg interessert. Dead Space Extraction skal bli mer skummelt, mer intenst og mer filmatisk enn forgjengeren, med mer innhold og en hemmelighet som skal avsløres som ifølge Papoutsis vil føre serien enda et hakk videre. Spillet slutter der det originale spillet begynner, og kommer forhåpentligvis ut høsten 2009.

Dead Space ExtractionDead Space ExtractionDead Space ExtractionDead Space Extraction
Dead Space ExtractionDead Space ExtractionDead Space ExtractionDead Space Extraction
Dead Space ExtractionDead Space ExtractionDead Space ExtractionDead Space Extraction
Dead Space ExtractionDead Space ExtractionDead Space ExtractionDead Space Extraction
Dead Space ExtractionDead Space ExtractionDead Space ExtractionDead Space Extraction

Relaterte tekster

9
Dead Space ExtractionScore

Dead Space Extraction

ANMELDELSE. Skrevet av Halvor Thengs

Dead Space har funnet veien til Nintendo Wii, og Halvor har skutt armer og bein av fiendtlig innstilte romvesener.

9
Dead Space Extraction

Dead Space Extraction

FORSPILL. Skrevet av Adrian Berg

Adrian Berg dro til London for å se om Dead Space er like skummelt på Wii som det var på Xbox 360 og Playstation 3 i fjor høst. Les hans betatest!



Loading next content