Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
forspill
Dead Space

Dead Space

Verdensrommet er stort. Og kaldt. Nesten som London, der Jon Cato løper gjennom juniregnet for å rekke en presentasjon av Dead Space midt i London sentrum. Lever Electronic Arts' nye skrekkspill opp til forventningene?

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

I en kjeller under et kjøpesenter dempes lysene, og en smilende markedssjef begynner å skravle mens en håndfull journalister setter seg litt nærmere hverandre i den kalde kjelleren. På skjermen tar vi en tur ombord på gruveskipet Ishimura, i gravitasjonsstøvlene til Isaac Clarke, en mekaniker som skal gjennom sitt livs mareritt. Noe skrekkelig har nemlig skjedd på det gigantiske gruveskipet.

Dead Space foregår fem hundre år inn i fremtiden, i en fremtid der menneskeheten har brukt opp jordas ressurser og er avhengig av å sende digre fartøyer til fremmede planeter som de så lopper for ressurser og tar med hjem til jorda. Jordboerne har blitt galaksens parasitter, som ødelegger planeter for å holde liv i sin egen rase. Men da gruveskipet Ishimara gikk inn i bane rundt en fjerntliggende planet for å plyndre denne, skjedde noe. Og kontakten med skipet ble brutt.

I rollen som Isaac Clarke blir du sendt ombord på skipet for å finne ut av den tekniske feilen som har rammet skipet, men Clarke finner snart ut at dette ikke er noen vanlig software bug, men en full invasjon av en blodtørstig fremmed rase. Og eventyret er i gang.

Det første som slår meg i det jeg setter meg foran spillet med håndkontrollen i hånda er at miljøet virker svært gjennomført. Grafikken er detaljert og atmosfærisk, med fokus på detaljer. I nivået vi fikk prøve, gruveskipets sanitetsavdeling, er det tydelig at noe grusomt har skjedd. Lik ligger strødd og blod er overalt. Lapper på veggene vitner om at pågangen har vært større enn skipets leger har kunnet håndtere. Skumle lyder lurer overalt, og det er rett og slett en guffen stemning.

Dette er en annonse:
Dead Space
Det er nok av grusomme kjipinger ombord i gruveskipet.

Det er ganske tydelig at Dead Space forsøker å tråkke i fotsporene til spill som Bioshock, og forgjengeren til dette: System Shock. Fokuset er på atmosfære, og å fortelle en historie med detaljer. Rundtomkring finner vi loggbøker fra skipets beboere, som krydrer historien for de som vil lytte på disse.

Idet vi kommer inn i operasjonssalen begynner skumle saker å skje. Små vesener som minner om facehuggers fra Alien-filmene løper rundt på gulvet og vifter med tentakler. Jeg fyrer løs med våpen, og tentakler og blod spruter. Et av hovedfokusene i spillet er nemlig muligheten til å kappe fiender i småbiter, monstrene kan nemlig utmerket godt fungere uten armer, bein, tentakler eller hva som nå måtte vokse ut av dem. Kroppsdeler og blod flyr veggimellom, mens jeg plaffer løs med en, en, Black & Decker powerdrill?

Våpnene i Dead Space er nemlig noe spesielle. Basert på modifiserte verktøy, er det som regel hardtslående, og langt fra standard actionvåpen. Tre våpen var tilgjengelig i brettet jeg fikk spille, men for å være ærlig ble jeg noe skuffet over disse, jeg skjønte rett og slett ikke hvordan våpnene fungerte og helt hva forskjellen på de var. De manglet særpreg.

Dette er en annonse:

Noe annet som tok litt tid å forstå var ferdighetene til Isaac. Med en slags telekinetisk kraft kan man løfte på esker og liknende, som man så kan kaste fra seg eller legge ned. På denne måten måtte jeg blant annet sette et batteri inn i en motor som skulle åpne en dør. Isaac har også en kraft som gjør at han kan fryse tiden i noen sekunder, for å slippe unna dødelige monstre. Hvorvidt dette betyr at vi i løpet av spillet vil få et tilsvarende system som Bioshock der man kan bygge ut overnaturlige evner for helten, fikk jeg ikke noe svar på.

Foruten å lære seg disse kreftene gikk det meste av oppdraget mitt ut på å gå inn i et nytt rom, se noe fælt, og skyte det ned. Den makabre og skumle stemningen fra starten av spillet ble etter hvert mindre og mindre skummel. Overalt man går er det et kakafoni av skumle lyder, brøl og snerr og gass og maskiner, blod er overalt og monstrene prøver å overgå hverandre i å se mest mulig blodige og fæle ut, og gjør fæle ting mot omgivelsene sine. Det er amerikansk skrekk, som tatt ut av filmer som Saw og Hostel. Og for meg blir det til tider litt for uraffinert og rølpete. Den lavmælte ekle stemningen fra spill som Resident Evil og Silent Hill forsvinner til fordel for et konstant sanseangrep med blod og skrik og vold.

Dead Space
De fleste gunnerne har en lykt som hjelper deg å se i mørket.

Teknisk sett er det lite å utsette på Dead Space, det ser absolutt bra ut. Jeg er allikevel litt bekymret for om spillet prøver å stå på litt for mange bein. Det er ikke et rent actionspill, Isaac beveger seg altfor tregt til å gi deg en skikkelig actionopplevelse. Oppgavene vi har sett så langt tyder heller ikke på at spillet kommer til å utvikle seg fra standardoppgaver som å putte batterier og nøkler på rett sted for å låse opp dører.

Det står tydelig for meg at Electronic Arts prøver å lage sin egen versjon av Rapture på gruveskipet Ishimara. Men et besøk i Rapture er en krevende opplevelse som handler om mye mer enn blod og lettkjøpte skrekkopplevelser, det ligger en dyp historie i bunnen, et engasjerende plott. Og det er et engasjement jeg savner i Dead Space så langt. I alt blodet og kroppsdelene og de billige grøssene sitter jeg igjen med inntrykket av en utvikler som er mest fokusert på å begrave alle spillets mangler i blodige monstermassakre.

Det oppsummeres egentlig ganske bra mot slutten av demonstrasjonen, da vi får se en kamp mot en miniboss. Eller, kamp og kamp. Isaac står i ro mens monsteret, et tobeint vesen med skarpe horn som armer, gyver løs på han. Når helsa til Isaac er tom blir han gjennomboret av monsterets armer, løftet opp, mister hodet og blir revet i to, alt akkompagnert av flere liter med blod. Vi fikk ikke demonstrert hvordan monsteret skulle bekjempes, hvilke kampteknikker vi kunne bruke, eller se en finurlig sekvens der en dyktig spiller overvinner et svært monster ved å bruke kløkt og kjappe reaksjoner. Vi fikk se en smilende utvikler som stolt skulle skryte av hvilket blodig spill de har laget...

Dead Space
Dead Space
Dead Space

Relaterte tekster

Dead SpaceScore

Dead Space

ANMELDELSE. Skrevet av Richard Imenes

Resident Evil i verdenrommet? Electronic Arts forsøker seg på en blodig romgrøsser, og resultatet er et skremmende vellykket spill.

0
Få Dead Space gratis til PC

Få Dead Space gratis til PC

NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Det har gått nesten ti år siden Dead Space ble lansert, men det stopper ikke mange fra å fortsatt betrakte det som et av tidenes beste skrekkspill. Ti år er dog en ganske...

2
Dead Space er gratis til PC

Dead Space er gratis til PC

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Liker du skrekk, science fiction og et fantastisk lydspor? I så fall bør du stikke innom Origin og laste ned PC-utgaven av det første spillet i Dead Space-serien. EA har...

6
John Carpenter vil lage Dead Space-film

John Carpenter vil lage Dead Space-film

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Som de fleste av dere vet handler Dead Space om en ingeniør, utenomjordiske vanskapninger og skrekk i verdensrommet. Ingrediensene har så langt gjort det bra i spillform,...



Loading next content