
Hvordan skal man egentlig løse problemene som følger med lisensspill? Denne utfordringen havnet på bordet hos Disneys spillutvikler, Avalanche Software. Salt Lake City-utvikleren har overrasket oss hele to ganger de siste årene - først med Toy Story 3s omfattende sandkasse, deretter med det godkjente racingspillet Cars 2.
Utvikleren er altså blant de beste til å skape et godt spill på relativt kort tid. På deres siste prosjekt har de fått hele tre år på seg. Det burde ikke bety hastverk for ett enkelt spill, men de har altså fått i oppdrag å inkludere samtlige Disney-franschiser.
Utfordringen med å sette sammen den største samlingen av Disney-figurer utenfor Kingdom Hearts-serien, fikk Avalanche til å sette igang en omfattende produktutvikling og testing. Målet var å lage leketøysfigurer som kunne brukes i spill, men uten å stikke seg ut i en vanlig leketøysbutikk.
John Lasseter fra Pixar satte en stopper for dette. Han er en ihuga leketøyssamler, og hans appell var klar. De måtte lage noe som hadde et uniformt design slik at de kunne stå sammen på hylla. Avalanche satte igang med arbeidet.
Tre år senere sitter vi med Avalanche Softwares sjef John Blackburn blant en haug med statuetter, bærbare datamaskiner og Xbox 360-testmaskiner. Dette er altså Disneys håndtering av lisensspill.
Dette er Disney Infinity, en tittel som omhandler både leketøy og spill. Dette er starten på en ambisiøs femårsplan for selskapet, hvor alle filmer skal inkluderes til en spillbar del i Infinity. Blackburn forklarer selv:
- En av de viktigste oppgavene var å skape en plattform hvor alt innholdet fra Disney kan passe inn.
I sommer starter vi salget av en startpakke med tre figurer og et elektronisk brett som kobles til PC eller kosoll. Figurene, sammen med et knippe mynter og egenskapdisker har alle en elektronisk brikke innebygd. Når man plasserer disse på brettet vil de deretter dukke opp i spillet. Andre figurer og disker vil kunne kjøpes separat.
Spillets innhold vil skreddersys til hvilke figurer man velger å bruke. Vi fikk se figurer fra Monsterbedriften, De Utrolige og Pirates of the Caribbean, og Avalanche sier at de forsøker å sikre seg så mange av de originale stemmeskuespillerne som mulig.
Vi fikk også se en spillbare demo med Pixars superhelter som kjempet seg gjennom en sandkasseby, mens Blackburn byttet ut figurene på brettet. Sjefen åpnet også en laptop for å vise oss Jack Sparrow som rodde gjennom en havneby mens den ble angrepet. Spillestilen vil tydeligvis variere i forhold til figurer og verdener. Eksempelvis må superheltene slåss med haugevis av fiender, mens kapteinen er mer opptatt av utforskning og sverdkamp (pistolene brukes hovedsaklig til å åpne skattekister).
Infinity byr på en imponerende detaljrikdom i bygninger, eksplosjoner og figurmodellene. Mens vi kikket på videoen, så slo det oss at dette like gjerne kunne vært et egen spill med De Utrolige. Som et avbrekk fra de respektive figurenes verdener har utvikleren lagt til Toy Box. Dette er en modus med fire forskjellige verdener hvor man kan bruke alt man har samlet sammen av figurer, mynter og så videre. Vi fikk se et eksempel på hvordan dette fungerte da Dash fra De Utrolige satt på med Lynet McQueen for en liten kjøretur.
Det er mye morsomt man kan gjøre i Toy Box, og utvikleren gir deg mulighet til å bygge helt egne ting hvis du ikke er fornøyd med originaltilbudet. Dette er kanskje det som skiller Infinity mest fra Activisions Skylanders. Spilleren kan nemlig pusle med og endre på figurer som Wreck-It-Ralph og Tron etter eget ønske, og det hele minner litt om Sonys Little Big Planet.
Vi fikk se en video med fysikkbaserte gåter før Blackburn viste oss hva denne plattformen kan by på. En video med flere gjengitte baner fra Mario Kart 64, alle med sin egen vri (som at Peach sitt slott er byttet ut med Disneys eget), og vi fikk beskjed om at det vil bli mulig å lage helt egne løp. Imponerende.
Avalanche røper også at de legger til rette for at to spillere kan bygge samtidig. De har laget en rekke maler, og forteller at det skal bli mulig å velge to øyer hvor spillerne velger hver sin, bygger festning og deretter skyter mot hverandre. Brukergrensesnittet trenger visst fortsatt litt arbeid før dette er klart, men det virker lovende.
Brukergrensesnittet trenger fortsatt mange timer med arbeid, men planene om å bygge et stort community er absolutt til stede. Som et Disney-produkt har de stort fokus på barnas sikkerhet, så til å begynne med vil man kun få mulighet til å dele brukerskapt innhold med vennelisten.
Grunnstene er uansett på plass, og med over 70 år med materiale å forsyne seg fra burde det være nok av innhold i årene fremover. Avalanche snakker også om et Infinity 2, men som en trøst til alle fikk vi beskjed om at det ville være bakoverkompatibelt. Det betyr at alle filmer og tilhørende figurer som slippes i tiden fremover vil kunne benyttes på både det første og andre Infinity.
Idet vi forlot studioet ble det slått noen vitser om hva som vil skje hvis det blir sluppet en ny Oppdrag Nemo, men vi hadde nok med å være imponerte. Disney Infinity ser ut til å være tro mot Pixar og Disneys ånd - det vil apellere til både voksne og barn. Det er ikke noe man sier så ofte om lisensspill.