Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
forspill
Dragon Age: Origins

Dragon Age: Origins

Adrian Berg dro til London for å kikke nærmere på Biowares kommende rollespill, Dragon Age Origins.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

- Målet med å lage Dragon Age: Origins for oss i Bioware er å la spillerene fordype seg i en fantasiverden av vold, lyst og svik. Men spesielt vold, sier Mike Laidlaw, ledende designer for Dragon Age: Origins.

Deretter viser han en oss en harry montasje av rullende hoder, demoner som knuser menneskesoldater med bare hendene, varulver som river i stykker struper med vill råskap, blod, gørr og såklart: drager! Mike Laidlaw lyver ikke. Bioware holder på å lagde et ekstremt voksent og mørkt fantasirollespill.

I Dragon Age: Origins spiller man det som kalles en Grå Vokter, eller 'Grey Warden'. Disse er krigere, trollmenn og eventyrere som har sverget å beskytte verden fra ondskap - mer spesifikt beskytte verden fra monstre som kommer opp fra under bakken, kalt 'The Blight', ledet av en erkedemon. Ifølge Mike Laidlaw er de Grå Vokterne de eneste som vet hvordan erkedemonen kan ødelegges, men det er gått så lang tid siden sist gang 'The Blight' truet verden at de Grå Vokterne er blitt kraftig redusert til en liten gruppe som er på langt nær like respektert som de en gang var. Som spiller er man en ny rekrutt til de Grå Vokterne, og tar opp kampen mot ondskapen. Man er låst til denne konflikten gjennom spillet, men om man vil bekjempe ondskapen som en hensynsløs slakter, som supersnill hjelper eller et sted i mellom er opp til spilleren selv, i ekte Bioware ånd.

Laidlaw sier at de ser på rollespillet Dragon Age som den spirituelle oppfølgeren til Baldur's Gate-sagaen, og jeg får virkelig den gode Baldur's Gate-følelsen når jeg både ser, hører og spiller Dragon Age. Jeg blir plassert på en testmaskin og blir fortalt at jeg er på vei inn i en av de vanskeligste bosskampene i spillet. Jeg husket med en gang noen av de tøffeste kampene mine fra Baldur's Gate, og jeg ble plutselig litt nervøs. Men med en gang spillet begynte og jeg så gruppen min og de detaljerte omgivelsene forsvant det fort. Mike Laidlaw viste meg at jeg kunne zoome helt ut til jeg plutselig fikk det klassike over hodet-synspunktet fra Baldur's Gate. Perfekt!

Dette er en annonse:

Det som jeg la mest merke til med Dragon Age, og som jeg simpelthen elsker, er det at Bioware gir spilleren friheten til å spille selv, som vi husker fra Baldur's Gate. Som spiller står jeg helt fritt til å velge hvordan jeg vil nærme meg en situasjon. Jeg har til og med friheten til å være skikkelig dum. Mike viste meg hvordan jeg skulle bruke en mektig trolldomskombinasjon som manet frem en svær dødelig storm. Så når jeg fikk prøve å slåss mot bossen selv så brukte jeg jo den selvfølgelig, med tre av mine egne tett opptil fienden. Problemet var bare at stormen var like dødelig for mine egne som for fiendene, og plutselig sto jeg alene med bossen. Noen minutt senere var jeg død, såklart.

Bioware har alltid vært kjent for å produsere spill med mye handling, uforglemmelige spillfigurer og minneverdige øyeblikk. Laidlaw lovet meg at som Baldur's Gate-fan kom jeg ikke til å bli skuffet over hva de har gjort i Dragon Age.
- Dragon Age har like mye interaksjon, handling og opplevelser som Baldur's Gate. Det er faktisk akkurat like dypt som Baldur's Gate 2, forsikrer Laidlaw.

Dragon Age kan spilles enten på den gode gamle måten, eller med et filmaktig perspektiv ikke ulikt det som er i Mass Effect. Kontrollmessig spilles det enten som i Baldur's Gate, med peking og klikking, eller mer hurtig, som i Knights of the Old Republic. Det jeg har sett viser at Bioware holder tradisjonen med en dyp, dyp historie ved like, i tillegg til at de fører rollespillsjangeren videre ved å gi spillerene mer og mer frihet til å spille på sin egen måte, enten man vil bruke lang tid og taktikk, eller om man vil ha hektiske brutal kamper.

Dragon Age er annonsert til høsten 2009.

Dette er en annonse:
Dragon Age: Origins
Dragon Age: Origins
Dragon Age: Origins
Dragon Age: Origins
Dragon Age: Origins
Dragon Age: Origins
Dragon Age: Origins
Dragon Age: Origins
Dragon Age: Origins
Dragon Age: Origins
Dragon Age: Origins
Dragon Age: Origins
Dragon Age: Origins
Dragon Age: Origins
Dragon Age: Origins
Dragon Age: Origins
Dragon Age: Origins
Dragon Age: Origins
Dragon Age: Origins

Relaterte tekster

Dragon Age: OriginsScore

Dragon Age: Origins

ANMELDELSE. Skrevet av Adrian Berg

Adrian Berg har kjempet mot ondskapen i Biowares nyeste rollespill Dragon Age: Origins.



Loading next content