Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Startsiden
forspill
Ghost Recon: Breakpoint

Eirik har spilt Ghost Recon: Breakpoint

Etter å ha spilt seks timer av oppfølgeren til Wildlands er det ikke tvil om at dette tar noen steg i riktig retning, men også at enkelte svakheter fortsatt er der.

Ghost Recon: Wildlands hadde en del svakheter som ikke engang to år med oppdateringer fikset nevneverdig, men samtidig gjorde spillet såpass mye bra at jeg ikke hadde noen innvendinger mot å ta turen til Paris for å spille seks timer av oppfølgeren; Ghost Recon: Breakpoint. Med et større fokus på realisme, noen nye ferdigheter og en ny øygruppe å utforske er det allerede nå klart at Breakpoint nok vil fenge meg mer, men etter denne turen er det fortsatt også klart at Ubisoft ikke har fikset alt.

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonser

La oss starte med det positive. For det første går turen altså vekk fra Wildlands' utgave av Bolivia til den oppdiktede øygruppen Auroa. Nå som utviklerne ikke trenger å holde seg tro til noe vi finner i virkeligheten lenger har rommet for variasjon blitt større. Jeg fikk bare utforske de nordligste delene av Auroa, men allerede der ble det klart at variasjonen vil være større. Å kunne gå fra tett jungel til snøkledde fjellområder reflekterer kanskje ikke spillets fokus på realisme, men det er sannelig mye bedre for øynene. Flere av områdene har også ulik arkitektur, bebyggelse og fiendetyper, noe som på papiret både skal gjøre det enklere å vite hvor man er og minske faren for å bli lei av omgivelsene.

Ghost Recon: Breakpoint

En annen ting du raskt vil merke deg er hvor tett kameraet nå er til figuren din. Dette gir flere fordeler. For det første øker den innlevelsen og intensiteten i hektiske skuddueller. Samtidig hjelper det til med å fremheve den forbedrede grafikken. Fokuset på historie og filmatiske sekvenser skinner gjennom med langt bedre ansiktsanimasjoner og regi av de ulike scenene. Greit nok, flere av karakterene og situasjonene jeg fikk bevitne var til tider tegneserieaktig overdrevet og hadde nærmest påtvunget humor, men de var langt fra like campy som det Wildlands tilbyr. Flere av de første scenene med Jon Bernthal aka Cole D. Walker var overraskende kule, så kanskje vil jeg i alle fall gidde å bry meg om historien denne gangen.

De ekstra teksturene og detaljene er uansett bare en liten del av presentasjonsendringene, for foreløpig virker det som det nye animasjonssystemet kan bli den store stjernen. Du vil fortsatt se noen stive og merkelige bevegelser om du prøver å gå opp fjellkanter eller over små hindringer i veien, men jeg er villig til å overse noen sånne når animasjonene generelt ser og føles mer flytende og naturlige ut. Om det er hvordan karakteren din prøver å holde balansene mens han/hun sklir ned en skrent eller hvordan du smyger deg gjennom gresset før du utnytter den nye prone camo-egenskapen til å gjøre deg nærmest usynlig. Alt ser bare så smidig ut.

Som en stor fan av Metal Gear Solid 3: Snake Eater var spesielt sistnevnte noe jeg tok nytte av ofte. Auroa føles virkelig som en sandkasse når du innser hvordan du kan bruke de nye egenskapene og duppedittene dine til å gjøre jegerne til bytte. Flere av gameplayvideoene våre viser hvor ekstremt effektiv denne kamuflasjemetoden kan være, og det å ligge centimetere unna en intetanende patrulje før du dreper sistemann i rekken med et kult knivangrep samtidig som dronene eller partnerene dine dreper de tre andre med synkroniserte skudd er utrolig kult, om noe lett.

Ghost Recon: Breakpoint

Skadesystemet er ikke så påtrengende som jeg hadde fryktet heller, og holder seg i stor grad til å bare være et spenningsbyggende element om du må bandasjere deg eller stikke den magiske sprøyten som kan kurere alt i heftige skuddueller. Å lage disse hjelpemidlene krever selvsagt ressurser, men det finnes så mange av disse i verdenen at jeg aldri havnet i situasjoner hvor sekken var tom for legemidler. Dermed blir den eneste negative siden med dette at du vil være ute av aksjon i noen sekuder mens du fikser deg opp. Da er det andre ting jeg er mer bekymret for.

Ghost Recon: Breakpoint

Breakpoint fikser nemlig ikke alt fra Wildlands. Auroa er helt klart mer kreativt utformet, men det får ikke stedene til å føles kunstige eller spillaktige om du vil. Dere som har spilt Far Cry eller andre open world-spill som mangler en siste finpuss forstår nok hva jeg snakker om. Verdenen føles bare ikke ekte og dynamisk når du stadig møter på de samme patruljene og personene som står på de akkurat samme stedene nær et kjøretøy. Hvor mange ganger kan du drepe de samme fiendene på den samme måten før det blir ensformig og kjedelig? På toppen av det hele føles kjøretøyene fortsatt ekstremt arkadeaktige der de nærmest svever over asfalten og drifter hulter til bulter nesten uansett hvor du er og hva du gjør. Noen ganger valgte jeg rett og slett å løpe i flere mil fremfor å kjøre, og når lange strekker fortsatt føles ekstremt tomme blir ikke det særlig moro heller.

Da er det enda godt at multiplayerdelen Ghost War vil være tilgjengelig fra første stund denne gangen, og at Ubisoft uten tvil har lyttet på tilbakemeldingene fra Wildlands-spillere og analysert en haug med kamper som har funnet sted der. Med å både implementere flere av de nye gameplaymekanikkene fra kampanjedelen og tatt en god del inspirasjon fra battle royale-konseptet har de klart å gjøre denne delen mer interessant for undertegnende også. Utstyr og ressurser vil nå være spredd over alle kartene, og siden en radioaktiv sirkel begynner å krympe mot slutten av hver runde vil det aldri bli kjedelig og stillestående når du spiller mot andre personer. Muligheten til å dra eller bære medsoldater til andre steder for å gjenopplive førte ofte også til noen utrolige sekvenser og comeback, så når vi topper det hele med varierte kart som virker å passe til alle spillestiler gleder jeg meg til å tilbringe enda flere timer med Ghost War når spillet lanseres.

Ghost Recon: Breakpoint

For å si det kort er det liten tvil om at Ghost Recon: Breakpoint virker som en oppfølger til Wildlands. Ubisoft har forbedret flere av tingene jeg ikke likte særlig godt i forgjengeren. De nye omgivelsene byr på fin variasjon, det nye animasjonssystemet øker innlevelsen betraktelig og fokuset på realisme ved å både la oss bli skadet, flytte på kropper og et mer nærgående kamera gir det hele et friskt pust. Jeg sitter uansett igjen med noen bekymringer, for gameplayet virker fortsatt ganske ensformig på grunn av like oppdrag og sterile omgivelser. Du kan ikke tro at alle vil elske et spill når man bare tar den klassiske Ubisoft-oppskriften med å fylle kroker med hundrevis av intetsigende og kjedelige samleobjekter. Det er fortsatt tid til å fikse litt av dette, og millioner av spillere har vært villige til å overse disse skavankene i forgjengerne, så det er uansett viktig å bemerke at jeg hadde det utrolig moro i de seks timene jeg fikk spille. Dette skal det grunnleggende gameplayet ha mye av æren for, så jeg ser frem til å teste ut den kommende betaen for å se hvilke endringer de eventuelt har gjort der. Liker du Wildlands bør du gjøre det samme, for Breakpoint bygger videre på den samme suksessoppskriften samtidig som det tilbyr noen nye elementer som forsterker den frihetsfølelsen du har lært deg å elske.

Seks timer med Ghost Recon: Breakpoint har gjort sitt for at jeg sitter igjen med mange flere detaljer og inntrykk enn disse, så har du noen spørsmål er det bare å spørre i kommentarfeltet.

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonser
Ghost Recon: BreakpointGhost Recon: Breakpoint
View comments

Relaterte tekster

Slik starter Ghost Recon: Breakpoint

Slik starter Ghost Recon: Breakpoint

NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Jeg har sett at mange Youtube-kanaler liker å lage slike "De første ** minuttene" av et spill, så da virker det som om folk gjerne vil se sånt. Derfor måtte jo...

Loading next content