Norsk
Gamereactor
forspill
Bloodstained: Ritual of the Night

En forsmak på Bloodstained: Ritual of the Night

Koji Igarashis fortsetter i samme takt som hans tidligere spill, og dette ligger an til å bli en åndelig oppfølger som vil være verdt tiden din...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ
HQ

Etter ett øyekast på Koji Igarashis Bloodstained: Ritual of the Night legger du merke til at han også har jobbet med Castlevania-serien tidligere. Så enkelt er det å kjenne igjen arbeidet hans, og da vi fikk teste spillet på E3 ble vi imponert over hvordan han har funnet en balanse mellom nostalgi og moderne plattformhopping.

Bloodstained følger den hjemløse Miriam som har en forbannelse som gjør at huden hennes forandres til krystall. For å bryte forbannelsen må hun utforske en borg full av monstre for å finne Gebel, en som har lidd av det samme. Her starter for alvor innflytelsen fra Castlevania å skinne gjennom, og det er vel ingen serier som er bedre på utforsking av borger.

Demoen vi fikk teste viste en liten del av borgen, og det spesielle designet var det første vi la merke til. Ulikt mange andre retroinspirerte spill har Bloodstained moderne grafikk, og det føltes forfriskende. Miljøene beveger seg bak Miriam mens hun utforsker rommene, men det er aldri desorienterende. Vi skjønte hele tiden hvor vi kunne gå. Alt er detaljer og dekorert i gotisk stil, men det er modernisert med grå og mørke farger. Den gotiske stilen kommer også mer til sin rett takket være lydsporet, som i stor grad er dominert av orgelmusikk.

Dette er en annonse:

Mens vi navigerte miljøene oppdaget vi den viktige mekanikken som kalles Shards. Disse forplanter seg i Miriams kropp, og de gir henne forskjellige evner som dobbelhopp og ildkuler. Disse kan du selv veksle mellom i menyene, og vi fant overraskende mange med tanke på hvor kort demoen var. De varierer mellom aktive og passive egenskaper, og det blir spennende å leke dem i det ferdige spillet.

Bloodstained: Ritual of the Night

Når det kom til våpen, fikk vi teste en rekke ulike som pisk, et kort sverd og et langt sverd for å nevne noen. Favoritten ble dog et par kung-fu-sko som sørget for at Miriam kunne utføre veldig raske kombinasjonsangrep. Animasjonene i disse angrepene så derimot ut til å være litt få i tallet, og det var flere av angrepene som ikke fungerte så godt sammen. Resultatet var at kampene kunne bli litt klønete, samt preget av repetisjon. Vi håper at Igarashi jobber med å skape mer flyt i kampene frem mot lanseringen neste år.

Etter å ha navigert oss rundt i borgen etter minikartet (som også viser områder du ennå ikke har utforsket), endte vi opp i en kamp mot bossen Bloodless. Denne var ganske interessant, for hun hadde en kjole laget av blod, og hun mistet liv etterhvert som den gikk i stykker. Dessuten fikk hun det til å regne blod fra taket, og alt dette skapte en ekstrem og veldig visuell kamp.

Dette er en annonse:
Bloodstained: Ritual of the Night

Skal vi dømme ut fra demoen, vil spillet også by på en solid mengde hemmeligheter som du kan finne. Det er inspirert av Castlevania, så du vil kunne gå tilbake med nye evner og finne frem til områder du ikke nådde tidligere. I tillegg til dette finnes det også kister med godsaker liggende rundt omkring ...naturligvis.

Etter å ha lagt fra oss kontrolleren var det ingen tvil om at vi hadde teste noe spennende og interessant. Det var spesielt borgen og alle dens hemmeligheter som skilte seg ut i positiv retning, og vi vil gjerne tilbake for å utforske mer. Bloodstained: Ritual of the Night har foreløpig en vei å gå med kampsystemet, men vi satser på at det var flere som ga tilbakemelding på dette etter å ha testet demoen. Dette er verdt å holde et øye med utover høsten og vinteren.

HQ
Bloodstained: Ritual of the NightBloodstained: Ritual of the NightBloodstained: Ritual of the Night

Relaterte tekster

0
Bloodstained: Ritual of the NightScore

Bloodstained: Ritual of the Night

ANMELDELSE. Skrevet av Ingar Takanobu Hauge

Den åndelige oppfølgeren til de klassiske Castlevania-spillene er endelig lansert. Kan Igarashis Kickstarter-spill heve seg over mengden av nyere metroidvania-spill?



Loading next content