Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
forspill
Enslaved: Odyssey to the West

Enslaved

Emil dro på besøk til Heavenly Sword-utvikler Ninja Theory for å ta en titt på deres neste storprosjekt, Enslaved. Les inntrykkene hans her...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Ninja Theorys nye spill Enslaved: Odyssey to the West ble nylig presentert for et knippe europeiske spilljournalister i London, og Gamereactor var selvfølgelig tilstede. Utviklerens forrige stortittel, Heavenly Sword, slo aldri helt an, og det er derfor spennende å se om de denne gangen har klart å få brikkene helt på plass.

Handlingen i Enslaved er løst inspirert av et 400 år gammelt kinesisk eventyr om en ape som reiser vestover i jakten etter en åndelig oppvåkning, men for å distansere seg litt fra eventyret har Ninja Theory valgt å omtolke og modernisere ganske betraktelig.

Brettet jeg fikk se fant sted i New York, men ikke med ruvende skyskrapere og travle folkemengder. Spillet foregår nemlig 150 år i fremtiden, hvor roboter har tatt over makten og undertrykker jordens befolkning. Hvorfor det har vært krig og hvordan den oppstod er det ingen som vet. Men robotene hjemsøker de folketomme gatene, og menneskene som er igjen på jorden har blitt bortført til Vesten av enorme slaveskip.

Hovedpersonen Monkey er fange på ett av disse slaveskipene, og etter å ha flyktet støter han på jenta Trip som fester et bånd rundt hodet på ham mens han er bevisstløs. Dermed er Monkeys sjebne i Trips hender, for hun har nå totalkontroll over ham. Og om hun dør, da dør han også. Denne dynamiske duoen skal reise gjennom et ruinlagt USA for å få Trip hjem til familien sin, løse mysteriet med slaveskipene og gjøre seg fortjent til frihet.

Dette er en annonse:

I stedet for å gi oss nok en post-apokalyptisk utforming i Fallout 3-kategorien har Ninja Theory i stedet gått mot en verden hvor planteriket har vendt tilbake etter at menneskene forsvant. Spillutgaven av New York minner mer om en jungel enn en moderne storby, og minner om en blanding av Final Fantasy og Jak & Daxter. Den sprudlende og særegne grafikkstilen alene gjør Enslaved enormt innbydende.

Men med innbydende grafikk forsvinner også litt av paranoiaen vi er vant med fra post-apokalyptiske spill. Sjefdesigner Tameem Antoniades hevder dog at dette er et helt bevissst valg. De ønsker å presentere et miljø som ikke er så forutsigbart, og heller overraske spilleren. Vi fikk dessverre ikke se noen eksempler på dette, men det blir interessant å se om Ninja Theory klarer å ta oss spillere på senga i løpet av spillet.

Enslaved blander plattformelementer med direkte kamper med robotene, og det ligner mer på Prince of Persia enn sandkassespillene vi hadde forespeilet oss. Som oftest har du Trip hengende på ryggen, men til tider skal hun gjennom sine egne løyper parallelt med Monkey.

Ninja Theory har fått hjelp fra filmbransjen til utviklingen av Enslaved. Andy Serkis, kanskje mest kjent som Gollum fra Ringenes herre-filmene og som også var med i Heavenly Sword, har rollen som Monkey, mens manusforfatter Alex Garland, som står bak manus til filmer som 28 Days Later og Sunshine, jobber med utviklingen av hovedpersonene og kjemien dem imellom, i tillegg til å gi råd om kameravinkler og andre dramatiske virkemidler som skal gjøre historien mer troverdig.

Dette er en annonse:

Selv om utvikleren utvilsomt holder de viktigste kortene tett til brystet fremdeles, var de ikke vanskelige å be når det kom til demonstrasjon av det åpenbart sentrale kampsystemet. Kampsekvensene er vakkert animert, og takket være den grafiske utformingen føles de mange forskjellige robotene man støter på underveis både troverdige og levende. Kampene vi fikk se var tydelig inspirert av spill som God of War og Batman: Arkham Asylum.

Monkey er utstyrt med en sammenleggbar kjepp som også fungerer som skjold, og den oppgraderes til stadighet i løpet av spillets gang. Selv om kameraet er litt ute av kontroll i denne tidlige versjonen, virker kampsystemet allerede temmelig gjennomført. Spesielt en scene hvor Monkey hopper opp på hodet til en robot, river våpenet av og skyter de resterende fiendene med det, var imponerende. Trip er derimot ikke en slåsskjempe av samme kaliber, men bidrar i stedet med distraksjoner for fiendene og ved å helbrede Monkey når det trengs.

Det blir interessant å følge dette spillet i fremtiden, og det allerede enorme produksjonsnivået virker svært lovende. Men det er fremdeles en god stund til lansering, og mye kan ennå endre seg før Enslaved lanseres i slutten av 2010.

Enslaved: Odyssey to the West
Enslaved: Odyssey to the West
Enslaved: Odyssey to the West
Enslaved: Odyssey to the West
Enslaved: Odyssey to the West
Enslaved: Odyssey to the West
Enslaved: Odyssey to the West
Enslaved: Odyssey to the West
Enslaved: Odyssey to the West
Enslaved: Odyssey to the West
Enslaved: Odyssey to the West
Enslaved: Odyssey to the West

Relaterte tekster

Enslaved: Odyssey to the WestScore

Enslaved: Odyssey to the West

ANMELDELSE. Skrevet av Daniel Guanio

Ninja Theory prøver på revansj med et actioneventyr farget av plattformklatring og undergang. Hvorfor har Monkey så mange likhetstrekk med en ape? Daniel setter tall på Enslaved...

5
Ny Enslaved-utgave på vei?

Ny Enslaved-utgave på vei?

NYHET. Skrevet av Tomas Veiden

Tross en stort sett varm mottagelse fra spillkritikere, solgte aldri Enslaved: Odyssey to the West fullt så mye som utgiver Capcom hadde ønsket. Det var derfor ikke mye...



Loading next content