Gamereactor Norge. Se de nyeste spilltrailerne, pluss ferske intervjuer fra de største spillmessene i verden. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
forspill
Evolve

Evolve

Det neste spillet fra folkene bak Left 4 Dead ligger an til å bli årets største multiplayer-spill. Vi har prøvd oss som både jeger og monster i Evolve!

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

De siste par minuttene har forsøkt å være så diskret som mulig. Jeg har hoppet og klatret for å unngå å sette fotavtrykk og vært oppmerksom på å ikke skremme fugleflokkene og på den måten røpe posisjonen min. Men det var de siste minuttene. Nå har jeg spist nok av skogens dyr og skapninger til å nå det tredje trinnet på evolusjonsskalaen. Det er slutt på å flykte nå.

Jeg ser konturene av jegerne idet de kommer over en bakketopp. Uten å nøle raser jeg mot dem i fullt firsprang. Jeg går til frontalangrep på den forreste av dem. Styrken fra slaget mitt sender han høyt opp i luften. Jeg plukker opp en kampestein og kaster den mot de gjenværende soldatene, før jeg følger opp med et rush-angrep der jeg slår vilt rundt meg. Jeg spyr ild og kaster flere kampesteiner. Jeg bruker alle spesialangrepene mine i tur og orden så fort cooldown-periodene er over. Det føltes lengre, men kampen varte neppe i mer enn to minutter. Og jeg, monsteret, er seierherren.

Evolve

Slik var mitt første møte med Evolve, det neste spillet fra Turtle Rock Studios, altså utviklerhuset bak originalideen til Valves Left 4 Dead. Det bygger på et klassisk konsept der fire soldater kjemper mot et digert monster, men de har lagt til én vesentlig nyvinning. Monsteret er ikke kontrollert av kunstig intelligens, men en femte spiller. Jegerne er fordelt over fire klasser med tydelig definerte roller, mens monsteret starter som en relativt svak skapning. På starten har det bare noen få av kreftene sine, men ved å spise dyr (eller motstandere) kan det utvikle seg på evolusjonsskalaen (derav navnet ) og bli et skikkelig beist.

Dette er en annonse:

- Ideen har faktisk eksistert siden før Left 4 Dead, forteller Phil Robb, designleder og medgrunnlegger av Turtle Rock. - Det stammer helt tilbake fra tiden da jaktspill var populært, Deer Hunter og den slags, da vi undret oss over hva som foregikk. Veldig mange kjøpte disse spillene, og jeg fattet ikke hvorfor. Men så en dag mens jeg satt og spiste frokost begynte jeg å tenke. Et slik spill kunne jo blitt skikkelig kult hvis målet var å jakte på noe som faktisk kan gi deg juling tilbake, tilføyer han.

Evolve

Likevel kom ideen om å faktisk spille som monsteret mange år senere, etter at de hadde lært masse om samarbeidsspilling med Left 4 Dead. - Ikke for å rakke ned på slike spill, men de typiske spillene med bosskamper er blitt gjort en million ganger før, påpeker Robb. - Monsteret reiser seg og du må skyte det lysende punktet på buken, liksom. Derfor tenke vi annerledes. Vi tenkte: Hvem kunne ikke tenke seg å være King Kong eller Godzilla og bare smadre ting? Derfra jobbet vi frem en masse ideer til vi innså at ingen noen gang hadde laget et 4 mot 1-spill der begge sider likevel var nokså sidestilte. Det var der ideen kom fra, fortsetter han.

Og det er virkelig en fremragende idé. I løpet av mine to timer med spillet fikk jeg og de andre journalistene muligheten til å spille både som jeger og monster, og jeg hadde det storveis hele tiden.

Dette er en annonse:
EvolveEvolve

Jegerne er altså fordelt over fire klasser. Spiller du som Trapper er oppgaven din å spore opp monsteret. Det kan du gjøre ved å plassere ut lydsensorer rundt omkring, og når beistet først er funnet kan Trapperen holde det fast midlertidig med harpunen sin. Han kan også generere et kraftfelt monsteret ikke klarer å unnslippe.

Spiller du som Medic er oppgaven din å holde medspillerne i live, samtidig som du er utstyrt med hendige bedøvelsespiler. Disse bremser ned bevegelsene til monsteret og gjør det synlig gjennom vegger og trær.

Er grovarbeid mer din greie er Assault-klassen å foretrekke. Assault-soldaten bærer på kraftige våpen, kan legge ut miner og har evnen til å danne et kraftfelt som gjør han midlertidig immun mot å ta skade.

Til slutt har vi Support-klassen. Han kan danne et kraftfelt av samme type som Assault-soldaten, som er stort nok til å dekke mer enn bare seg selv. Han kan også kalle inn nådeløse airstrikes og gjøre både seg selv og kollegene sine nærmest usynlige.

Evolve

På tross av alle disse evnene er samarbeid og koordinasjon alfa omega når man spiller som jegerne, noe vi fikk kjenne på kroppen da en av Turtle Rock-gutta inntok rollen som monsteret. Selv med alle evnene våre til disposisjon var monsteret, nå kontrollert av rutinerte hender, så kraftig at vi alle var ferdige lenge før han nådde det tredje og siste evolusjonsstadiet. Det så ut som han hadde det moro.

Mens jegerne spiller i førsteperson, spilles monsteret fra tredjeperson. Goliath, som monsteret på treffende vis heter (det er uvisst om noen av jegerne heter David), har en rekke evner som låses opp gradvis på hvert evolusjonssteg. Du kan velge hvilke du skal starte med, og fordeler de andre utover nivå to og tre. Samtidig er monsteret et smidig og raskt beist, som kan klatre opp de fleste flatene på kartet. Den evnen har ikke jegerne, men til gjengjeld er de utstyrt med jetpacks. Alt blir bedre med jetpacks.

EvolveEvolve

I den første runden må du regne med å være litt forvirret, men etterhvert som du kommer inn i rytmen viser et intuitivt og intenst spill med høyt tempo sitt ansikt. Både monsteret og jegerne er interessante å spille som, og de fire ulike klassene utfyller hverandre glimrende. Dessuten spiller omgivelsene en stor rolle underveis.

Faktisk omtaler utviklerne omgivelsene som spillets «sjette spiller». Kartet vi fikk prøve bød på en frodig jungel med en slags fabrikk i den ene enden. De tallrike plantene gjorde det mulig for et monster å gjemme seg. De er dine venner når du spiller som monsteret, og dine fiender når du er en av jegerne. Samtidig var brettet fylt av dyreliv. Jungelens skapninger strakk seg fra fredelige planteetere til aggressive kjøttetere, med en dose lettskremte fugler innimellom. I en liten innsjø i midten av kartet bodde det dessuten en krokodille, som monsteret kunne bruke til sin fordel overfor intetanende soldater.

Evolve

Når det gjelder selve omgivelsene ser disse fantastiske ut. Jungelen er mørk og full av eksotiske planter. De slynger seg rundt hverandre og kaster skumle skygger. Det føles på en måte klaustrofobisk samtidig som det er åpent, ettersom kartet er såpass stort og variert. Det hele er drevet av Cryteks ypperlige CryEngine, og Phil Robb var veldig fornøyd med valget av motor. - CryEngine var den beste motoren til det vi ville lage. Med tanke på omgivelsene vi ønsket er det ingen tvil om at CryEngine var et veldig bra valg, kommenterer han.

Vi fikk ikke se så mye av progresjonssystemet til spillet, men Robb kunne fortelle at de kommer til å servere flere og varierte monstre utover Goliath. Dessuten vil jegerne i de forskjellige klassene ha varierte egenskaper å velge mellom. Dette lover godt, og det samme gjør spillet som helhet, ettersom mersmaken satt som klistret til tungen da vår to timer lange økt var over. Jeg ville ha mer, og jeg ville ha det med én gang.

Turtle Rock har jobbet med dette prosjektet lenge, og det merkes hvor mye kjærlighet de har lagt ned i prosjektet. Til tross for noen småfeil og balansering som ikke er helt perfekt enda, ligger dette an til å bli årets beste multiplayer-spill. Og det med konkurranse fra storheter som Titanfall og Destiny. Det sier ikke rent lite.

EvolveEvolveEvolve
HQ

Relaterte tekster

9
EvolveScore

Evolve

ANMELDELSE. Skrevet av Ingo Delinger

Fire mot én er ikke feigt når den ene er et fryktinngytende, utenomjordisk monster. Evolve er strategisk, annerledes og rett og slett skikkelig gøy!

0
Evolve stenger serverne i september

Evolve stenger serverne i september

NYHET. Skrevet av Suzanne Berget

Utgiver 2K Games har kunngjort at serverne til Turtle Rock Studios sin asymmetriske flerspiller Evolve kommer til å stenges, og at de kommer til å gradvis fjerne...

5
Turtle Rock sier adjø til Evolve

Turtle Rock sier adjø til Evolve

NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Etter måneder med dalende spillertall bestemte Turtles Rock Studios seg i juli for å gjøre Evolve free-to-play på PC, og en stund virket det som om det reddet spillet....

0
Se Evolve Stage 2 i aksjon

Se Evolve Stage 2 i aksjon

NYHET. Skrevet av Morten Bækkelund

På tross av et spennende konsept (fire spillerstyrte jegere mot ett spillerstyrt monster) ble ikke actionspillet Evolve noen langvarig suksess for utvikler Turtle Rock...

0
I dag på GR Live: Evolve Stage 2

I dag på GR Live: Evolve Stage 2

NYHET. Skrevet av Morten Bækkelund

Ettersom Turtle Roc Studios'k asymmetriske 4 vs. 1-monsterspill Evolve har blitt free-to-play på PC, tenkte vi at tiden var moden for en ny titt på spillet. Derfor er...



Loading next content