Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
forspill
F1 2013

F1 2013

I årets spill inviterer Codemasters Formel 1-sportens legender til et forrykende oppgjør på asfalten, og resultatet er lovende...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Som Formel 1-fan er det lett å glemme hvor raskt utviklingen flytter grensene for hva som er mulig. Selv om motoreffekten stadig blir nedjustert forblir rundetidene like raske, ettersom bilenes aerodynamikk nå tillater svinger i større hastighet enn før. Energien fra bremsene benyttes dessuten til å lade opp et batteri, som kan brukes for å gi deg en turbo-boost når behovet melder seg. Dekkene har også lenger levetid enn noen gang før. Ja, du skjønner tegningen.

Den største utviklingen foregår likevel et annet sted, nemlig i hodene til førerne. Når du kjører i 300 km/t sier det seg selv at det skal lite til før du forårsaker et uhell. For å bruke Formel 1-kommentator Nicolas Kiesas ord skal det ikke mer enn én løs tanke til før katastrofen er et faktum. Husket jeg å skru av kaffetrakteren før jeg dro hjemmefra i morges? Likevel ser vi færre ulykker med fatale konsekvenser enn noengang før i Formel 1-sporten.

F1 2013

Men det er nå. I gamledager, på 80-tallet, var ulykkene en skummel, men samtidig spennende del av sporten. Det er derfor ikke vanskelig å skjønne hvorfor Codemaster har valgt å ta oss med 30 år tilbake i den nye Classic-modusen i F1 2013. All elektronikken i de moderne Formel 1-bilene fantes ikke da. Den slags utstyr var ikke engang nevnt i science fiction-filmer for 30 år siden. I stedet ble førerne utstyr med noe som kan minne om en blodtrimmet olabil, med en motor som var klar for å ta deg med tur-retur til helvete.

Dette er en annonse:

Mens jeg kjører mine første runder i det nye spillet blir jeg spurt av en vennlig PR-person om jeg hadde forventet en Classic-modus. Til hans store overraskelse svarte jeg ja. For la oss være ærlige. Det er ikke en banebrytende oppfinnsom nyhet de nå skal tilby. Vi har sett dette før andre steder. Ikke desto mindre blir det veldig vanskelig for mange Formel 1-entusiaster, meg selv inkludert, å skulle skjule gleden av å kunne presse en klassisk Williams FW14b gjennom traseen på Silverstone.

Etter en samtale med noen av de kreative hodene bak spillet kommer det dessverre frem at det ikke blir mulig å gjenoppleve hele sesonger fra 80- og 90-tallet. Det blir heller ikke mulig å konkurrere med gamle biler mot nye, selv om man etter sigende kan duellere om bestetider med biler fra forskjellige tidsaldre.

F1 2013
F1 2013F1 2013F1 2013F1 2013
Dette er en annonse:

Koden vi fikk prøve er heller ikke helt ferdig enda, og det merkes. Eksempelvis er de klassiske Williams-bilene imponerende gjengitt rent visuelt, men de ligger fortsatt for godt klistret til asfalten. Forskjellen mellom de nye og de gamle bilene var i grunnen skuffende liten, inntil jeg fikk prøve en Lotus 100T. Denne stammer fra æraen da Turbo-motorene hadde begynt å få skikkelig forteste i sporten. Som i virkeligheten bruker turboen et sekund eller to på å kicke inn, hver gang jeg kommer ut på langsiden. Når den først våkner opp derimot, er det som å få et spark i ballene før du blir kastet inn i bokseringen. En nesten ukontrollerbar motorkraft, som på ingen måte ønsker å bli temmet. Det er en kamp mot g-kreftene. En herlig, intenst, underholdene duell mellom meg selv og turtelleren.

Samtidig er ikke Classic-modusen det eneste Codemasters har brukt tid på, og de rutinerte britiske utviklerne lover en totalpakke som er fylt til randen av store og små forbedringer. Den kunstige intelligensen er blitt jekket opp et par hakk, og ble trukket frem flere ganger som et høydepunkt. Motstanderne vil kjempe mye hardere for å sikre seg en plass på pallen, sies det. Dessverre fikk vi ikke muligheten til å bekrefte dette selv, da testingen utelukkende bestod av ensomme runder mot stoppeklokkens nådeløse punktlighet.

F1 2013
F1 2013F1 2013F1 2013F1 2013

Det var nokså tydelig at det var en tidlig utgave av F1 2013 vi fikk prøve i England. Likevel fikk jeg inntrykk av at fokuset er blitt bevart fra det forrige spillet, som var seriens foreløpige høydepunkt. Det mangler fortsatt endel innhold og polering, og de må jobbe mer med å gjenskape råheten til de klassiske bilene, men alt i alt ser de ut til å ha funnet den rette kjørelinjen mot målstreken. Stillbarheten serien er kjent for, kombinert med potensialet til Classic-modusen kan fort presse spillet opp i pole position i forkant av lanseringen til høsten.

F1 2013
F1 2013F1 2013

Relaterte tekster

0
Se gameplay fra F1 2013

Se gameplay fra F1 2013

NYHET. Skrevet av Morten Bækkelund

Vi kastes oss inn i det canadiske Grand Prix-løpet i årets F1 2013, for å prøve å kjempe om en pallplass. Kamera filmet naturligvis det hele, hvilken plass tror dere vi...

0
Sjekk ut de nye F1 2013-trailerne

Sjekk ut de nye F1 2013-trailerne

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Årets Formel 1-spill fra Codemasters kommer til å inkludere modusen Classic, og der vil vi få kjøre med legendariske førere som Mario Andretti, Nigel Mansell, Emerson...

2
F1 2013

F1 2013

FORSPILL. Skrevet av Thomas Blichfeldt

I årets spill inviterer Codemasters Formel 1-sportens legender til et forrykende oppgjør på asfalten, og resultatet er lovende...

3
Frister med F1 2013-annonsering kl. 15

Frister med F1 2013-annonsering kl. 15

NYHET. Skrevet av Morten Bækkelund

Noen spillannonseringer er mindre overraskende enn andre. Nye spill i årlige serier er blant disse. Ikke desto mindre frister Codemasters nå med annonseringen av F1 2013,...



Loading next content