Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
forspill
Faith and a .45

Faith and a .45

Fra meksikansk popcorn-action til amerikansk roadmovie - danske Deadline Games har latt seg inspirere av Bonnie and Clydes voldsommme kjærlighetshistore.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

GRTV:
Faith and a .45 interview 1. del
Faith and a .45 interview 2. del

Spør enhver stor skuespiller om hvordan det er å gå fra ubetydelig birolle til hovedrolle, og du vil få til svar at det er noe av det vanskeligste en kan prøve seg på. Publikummet skal avvennes fra den tidligere rollen med dumme kommentarer, til plutselig å se samme person bære en hel historie på en troverdig måte.

Omtrent samme situasjonen befinner Deadline Games seg i for øyeblikket. Etter avvæpnende og dypt historietunge adventurespill til lettfordøyelig action, er det nå tid for å ta det endelige skrittet mot hovedrollen, i form av studioets mest seriøse satsing så langt: Faith and a .45.

Med direktøren i Game, Søren Lundgaard, til stede fikk vi en gjennomgang av handlingen i spillet og en håndfast prøvesmaking på hvordan spillet foreløpig fungerer.

Dette er en annonse:

Handlingen foregår under den store depresjonen i 1930-årene, da store deler av verdensøkonomien traff bunnen, og håp var en mangelvare. Banen vi fikk se avspeilet dette på en glimrende måte; fargene var utvaska, alt var støvete, og gamle lik av noen biler stod som om de var uberørte på flere måneder.

Men håp finnes, og manifesteres i de to hovedpersonene Luke og Ruby, som langsomt beveger seg gjennom det støvete landskapet. Rubys ildrøde hår, sorte jakke og røde kjole gjør henne umulig å unngå i et ellers dødt og totalt livløst landskap. Luke er en mer moderne westernhelt, som går i ett med omgivelsene med sitt støvete, sorte hår og klær som ikke har sett vaskevann på en stund. Han insisterer på å gå først og passe på Ruby.

Forelskelsen er tydelig fra den første samtalen de to imellom. Mens Luke fyller magasinet med kuler, dreier tankene hans rundt "She loves me, she loves me not...", hvorpå Ruby avslutter med "She loves him". Dette høres kanskje kvalmende ut, men det virker, ikke minst fordi det minner om en scene fra en av de mange inspirasjonskildene teamet har benyttet seg av.

Ideen er at Faith and a .45 skal være den første roadmovien i spillform, altså en forholdsvis lineær historie hvor fokuset i stedet er på hovedpersonenes utvikling etter hvert som handlingen skrider frem. Inspirasjonen er blant annet hentet fra filmer som Easy Rider, Natural Born Killers, True Romance og selvfølgelig Bonnie and Clyde - spesielt Ruby minner om Juliette Lewis.

Dette er en annonse:

Spillet foregår i tredjeperson og begge karakterene befinner seg på skjermen hele tida. ICO ble på det spillmessige planet nevnt som en av inspirasjonskildene, og har en holdt Yorda i hånda, vil man kunne se litt av det samme her. Med mindre man beordrer henne til noe annet, er det alltid Luke som fører an.

Gjennom samtalene mellom de to avlives en annen typisk spillfordom; Ruby er ikke underlagt Luke på noen måte, og de to er likeverdige i forhold til hverandre.
Skyteoppgjørene er det mange av, og Deadline er ikke redde for å nevne titler som Gears of War som inspirasjon for rytmen og kontrollsystemet de foreløpig har brukt. Fokuset er rettet mot å hele tida søke dekning, i stedet for å løpe hodeløst mot de nærmeste fiendene. Samarbeidet mellom kjæresteparet fungerer i et Freedom Fighters-inspirert kommandosystem. For eksempel kan Ruby beordres til å søke dekning eller holde fiendene i sjakk mens du, Luke, samtidig sniker deg inn på dem.

Samarbeidet i kampens hete er dog enda dypere. Det er mulig å kaste våpen til Ruby, slik at hun gjennom et minispill kan skyte fiendene med sniperrifle eller treffe ei tønne med bensin som du kaster på motstanderne. Hvis Luke må ta telling etter for mange innkomne skudd, er det likevel mulig å forsvare seg selv på heroisk vis, ved å skyte vilt rundt seg mens man venter på et gjenopplivende kyss fra Ruby.

Historien er en blanding av virkelighet og utviklernes egne fiktive vendinger. Med det har en gal oljemagnat ved navn John Mammon satt i gang med å kjøpe opp det meste av USA, for til slutt å skulle bombe Kongressen. Mammon har null tiltro til demokratiet, og blandingen av penger og makt er den eneste valutaen for han. Luke og Ruby involveres i disse planene etter at en felles venn faller i Mammons hender. Det som starter som en redningsaksjon, utvikler seg til et desperat forsøk på å redde verden som vi kjenner den. Det er samtidig en god mulighet for kjæresteparet å utvikle seg fra skurker til helter.

Dersom alt går etter planen, kan vi forvente å se Faith and a .45 i hyllene cirka to år fram i tid. Søren Lundgaard er likevel kjapp med å understreke at to år kun er et estimat. Ideen om en roadmovie i spillform er dog original, og allerede på det tidlige stadiet vi har sett prosjektet, virker det som det er noen veldig gode ideer og sterke inspirasjonskilder som danner grunnlaget. Derfor håper vi absolutt å få se mer til Luke og Ruby i fremtiden.

Faith and a .45
Faith and a .45
Faith and a .45
Faith and a .45
Faith and a .45
Faith and a .45

Relaterte tekster

Faith and a .45 annonsert

Faith and a .45 annonsert

NYHET. Skrevet av Bernt Erik Sandnes

Danske Deadline Games som har gitt oss Total Overdose og Chili Con Carnage, har nettopp annonsert deres siste prosjekt. Vi har alt om Faith and a .45 innenfor...!



Loading next content