Norsk
Gamereactor
forspill
Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

FFXIV: A Realm Reborn på Playstation 4

Vi dro til Hamburg for å teste PS4-versjonen av spillet som alltid skal være det siste og nyeste Final Fantasy. Slik blir A Realm Reborn på Playstation 4...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Square Enix kalte nylig inn til pressekonferanse og intervju for den kommende lanseringen av Final Fanasy XIV: A Realm Reborn til PS4. Gamereactor tok turen til Hamburg og fikk prate med spillets produsent, Naoki Yoshida.

Yoshida presenterte for oss hvilke planer de har for PS4-versjonen, og hva de vil få til med Final Fantasy XIV: A Realm Reborn i fremtiden. Her var det mange gladnyheter for de som ønsker å spille på PS4.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Blant annet er grafikken tilnærmet lik det man får på maksinnstillingene på PC, og det kjører jevnt og stabilt 60 bilder i sekundet. En av problemene som virkelig plaget PS3-versjonen var begrensningen for hvor mange spillere som kunne vises på skjermen samtidig. I PS4-versjonen blir det derimot lovet at den skal kunne vise flere hundre spiller samtidig uten problemer.

Dette er en annonse:

Andre gledelig nyheter for PS4-eiere er at spillet vil ha full støtte for mus og tastatur, så du kan fritt koble til ditt favoritt gaming-tastatur (og mus) og spille som du ville gjort på PC. Dette kan ha sine fordeler når du skal skrive og chatte med andre spillere. Ellers kan jeg bekrefte at det å spille med kontroll sitter som støpt, og de har lagt inn et par tilleggsfunksjoner med DualShock 4. Pekeplaten på kontrolleren kan nemlig brukes til enkle pek-og-klikkmanøvre, og er til stor hjelp når du skal bruke flere ferdigheter, navigere gjennom menyer og tekst.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Du har også muligheten til å redigere og fikse på UI-en på samme måte som på PC. Yoshida var veldig tydelig på at det ikke skulle være noen restriksjoner på de forskjellige plattformene. Alle skulle få like muligheter enten de spiller på konsoll eller PC, og ut ifra det jeg så og prøvde, så stemmer dette ganske riktig.

Den kanskje aller gladeste nyheten for PS4-spillere er at de ikke trenger PSN Pluss-medlemskap for å spille online. Alt du trenger å betale er den månedlige kostnaden for spillet, som skal være lik på alle platformene. Har du allerde kjøpt spillet på PS3 så vil du få et tilbud om å oppgradere til PS4-versjonen helt gratis (så sant at du har en PS4). Et attraktivt tilbud for dem som har kjøpt spillet og ikke ønsker å kjøpe det en gang til. Har du kjøpt Collector´s Edition av spillet til PS3 eller PC, å vil du ogå få de nye bonusgjendstandene som følger med Collector´s Edition til PS4. Penger spart er penger tjent.

Dette er en annonse:
Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

PS Vita får også litt oppmerksomhet med PS4-versjonen. Du kan nemlig spille Final Fantasy XIV: A Realm Reborn via Remote play. Jeg brukte ikke mange minuttene sammen med Vita'en før jeg kunne si og kjenne at dette var en sømløs og ukomprimert opplevelse. Kontrollen på PS Vita var enda ikke helt optimalisert, men får de ferdiggjort det til lanseringen må du ikke se bort ifra at det å ligge i sofaen og spille på Vitaen kan bli et attraktivt alternativ. For de som eier en Vita, selvsagt...

Yoshida kom også med noen interessante nyheter om fremtiden til Final Fantasy XIV: A Realm Reborn. Et av disse var at spillet alltid skulle være det nyeste Final Fantasy-spillet. Selv etter flere år. Dette planlegger de å få til via jevnlige oppdateringer som tilføyer det Yoshida kalte "en overflod av innhold", holde historien oppdatert og interessant, og når den tid kommer, oppgradere grafikken. Et av målene er nemlig å ha den "peneste og beste grafikken av alle MMORPG". Et meget ambisiøst mål.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Etter at presentasjonen var ferdig ble vi invitert inn til et halvtimes intervju med Yoshida, her kunne vi spørre ham om mer utdypende spørsmål om lanseringen. Jeg hadde mange spørsmål, men måtte dele rom med to andre skribenter som alle hadde sine spørsmål, så jeg tok de jeg følte at var mest relevante. Yoshida var også meget avslappet, og det virket som om han virkelig hygget seg med å svare langt og utfyllende på spørsmålene som ble stilt ham.

Et av de første spørsmålene vi stilte var om det var noen planer om en lansering av Final Fantasy XIV: A Realm Reborn til Xbox One, med tanke på hvor like konsollene er å utvikle for. Yoshida bare smilte og svarte litt sarkastisk «Hvis du spør meg om hva som er mest sannsynlig av en lansering for Xbox One eller Mac, så ville jeg svart Mac.» Deretter fikk vi et mer seriøst svar, og han sa at Microsofts policy med Xbox LIVE var hovedgrunnen til at noen Xbox One-lansering ikke er på listen enda. Skulle Microsoft derimot bestemme seg for å endre på dette, så ville han gledelig gi ut spillet. Han er tross alt en ivrig Xbox-gamer, uttalte han før han lente seg tilbake.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Yoshida hadde også høye forventninger til at flere spillere kom til å bytte over til PS4-versjonen, spesielt spillere som spiller på PS3. Mye på grunn av den store visuelle forskjellen på de to versjonene, men også fordi Final Fantasy XIV: A Realm Reborn er lansert midt i overgangsperioden mellom PS3 og PS4. I fremtiden ser han for seg at de fleste vil spille på enten PS4 eller PC.

Det var heller ikke til å unngå at vi måtte stille spørmålet om hvor lenge de planla å støtte PS3. Det kom tydelig fram i presentasjonen at Square Enix skulle oppdatere spillet hyppig, og dette også ville inkludere visuelle oppdateringer. PS3 sliter allerede med spillet, så hvor lenge kan den gamle traveren henge med?

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Yoshida innrømmet at PS3 ikke var den optimale versjonen av spillet, og de visuelle forskjellene skaper et stort skille mellom versjonene. Likevel skulle PS3-versjonen støttes så lenge det var mulig, men på et tidspunkt så må de trekke ut kontakten. Yoshida forsikret meg likevel om at PS3-versjonen skulle støttes fram til den første tilleggspakken. Hva som skjer etter det er opp til spillerne.

Serverne var også et tema som kom opp. Vi her i Europa har ikke vært helt heldige med serverplasseringen. Spillere fra både USA og Europa deler nemlig servere, og disse er plassert i Montreal, Canada. Dette har vært med på å skape litt problemer for oss i Europa, som gjerne opplever lag og høy ventetid, noe jeg personlig kan bekrefte at jeg har slitt med. Det vittig er at jeg faktisk får en bedre forbindelse om jeg logger meg inn på de japanske serverne. Så da var selvsagt spørsmålet om Square Enix har noen planer om å flytte serverne over til Europa for å gi oss en bedre opplevelse.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Yoshida svarte at han var klar over problemene, og at det er en ganske komplisert situasjon. Det viser seg nemlig at flere europeiske spillere ikke opplever noen problemer med forbindelsen, mens andre sliter mye. Derfor er de usikre på om dette kan ha noe å gjøre med serverplasseringen, eller om det er et problem med ISP-er. Skulle det derimot forverre seg med PS4-versjonen, så skal de se på muligheten for å flytte serverne over til Europa. Vel, uansett grunn syntes jeg likevel det er rart å ikke ha de europeiske serverne i Europa. Jeg krysser iallfall fingrene for at det kommer en god løsning.

Noe av det mest interessante med Final Fantasy XIV: A Realm Reborn, sett fra et markedsperspektiv, er at spillet krever en månedlig betaling for at du skal spille. De siste årene har vi sett en rekke nye MMORPG bli sluppet, og de av dem som har prøvd å ta betalt for at spillerne kan fortsette å spille, har opplevd at brukerbasen nærmest forsvinner etter den første gratis-måneden er over. Andre MMORPG satser på free-to-play og mikrotransaksjoner.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Likevel har Final Fantasy XIV: A Realm Reborn klart å holde på brukerbasen sin, og opplever det helt motsatte. Flere spillere kjøper og betaler for spillet hver dag, og det fortsetter å vokse selv fire måneder etter lanseringen. Hva kan være grunnen til at spillere er villig til å betale for akkurat dette spillet?

Yoshida ble veldig betenksom på dette spørsmålet, men mente at mye av grunnen til at spillerne er villig til å betale er fordi de har klart å skape trygghet. Trygghet for framtiden. Han mente at spillere ikke betaler for det de får nå, men det de vil få i framtiden. Han påpekte at de alltid oppdaterer og legger ut informasjon om fremtidige endringer i spillet for å gi spillere et glimt av hva de vil få, og påpekte at dette gjør spillerne i stand til å se en framtid i spillet. Jeg er selv en ivrig Final Fantasy XIV: A Realm Reborn-spiller, og kan si meg veldig enig i dette. Jeg ville ikke ha spilt eller betalt for dette spillet ved mindre jeg så en fremtid i det.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Denne tryggheten for framtiden mente Yoshida at de har klart å skape ved å vise spillerne hvor dedikerte de er til spillet. De viste at de var villig til å lage hele spillet fra bunnen av igjen. De har en stor fremtidsvisjon om at Final Fantasy XIV: A Realm Reborn alltid skal være det nyeste FF-spillet. De har vist oss at dette er en tjeneste som kommer til å vare, og ikke bare kommer til å forsvinne etter en kort stund. MMO-sjangeren er i stadig endring, og derfor er det viktig å tilby spillerne noe stabilt og trygt, usikkerhet for fremtiden er hva som ødelegger andre MMO, uttalte han.

Yoshida kom så med en veldig interessant uttalelse om betalingsmodellen. Square Enix har nemlig planer om å utgi spillet i både Kina og Russland, og han sa at i Russland ville betalingsmodellen aldri fungert. Square Enix skal derfor prøve å finne en alternativ løsning for det russiske markedet. Hva slags løsning dette ville være kunne han ikke si noe om, men det får en til å stille noen spørsmål.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Er det riktig at vi i en del av verden betaler for en tjeneste, mens andre kan få akkurat den samme tjenesten gratis når det er snakk om samme produkt?

På hvilken måte kan de innføre en free-to-play eller mikrotransaksjonmodell uten at dette skal bli, eller føles, urettferdig for andre?

Ikke noe er avklart, selvsagt. Vi kan ikke gjøre annet enn i spekulere i hva Square Enix har i tankene for det russiske og kinesiske markedet, men det er likevel et tema man kan diskutere.

Etter intervjuet med Yoshida, sitter jeg igjen med en positiv følelse for Final Fantasy XIV: A Realm Reborn. Både for lanseringen av PS4-versjonen, men også for spillets framtid. Det er godt å se at Square Enix kan føle seg så sikre på spillet, og at Yoshida er så fornøyd med det. Spillet har solgt over all forventning, og Yoshida kunne stolt fortelle oss at i skrivende stund har de 1.8 millioner aktive spillere, og at dette tallet bare øker. Dette er velfortjent.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Yoshida er en person jeg vil beskrive som meget høflig, underholdende og engasjert, samt litt sær (på den gode måten). I et svakt øyeblikk, mens vi diskuterte grafikken og detaljene, plukket han opp kontrollen inne på intervjurommet og begynte å spille. Det første han gjorde var å gå til en kvinnelig figur og satte kameraet til førstepersonsperspektiv. Deretter zoomet han inn på hennes «fordeler», før han ledet kameraet opp og ned.

Vi som satt i rommet prøvde å unngå å le, men det var vanskelig å finne ut hvordan vi skulle tolke dette. Han sa ikke noe, han bare gjorde det mens tolken pratet. Meningen var nok å vise detaljene som er lagt inn i spillet. Uansett virket Yoshida veldig fornøyd med seg selv mens han gjorde det, så jeg kan bare anta at dette var synet av en kunstner som beundrer sitt eget arbeid.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn er et MMO jeg kommer til å holde med i god tid fremover. Har du en PS4 så er lanseringen i april en gylden mulighet for deg til å starte, og har du allerede spillet på PS3 er det bare å oppgradere når du får sjansen. For oss som spiller på PC-versjonen? Vel, vi får kanskje ikke en gratis oppdatering, men nå spiller vi jo allerede på den beste versjonen *kremt*.

HQ
Final Fantasy XIV: A Realm RebornFinal Fantasy XIV: A Realm RebornFinal Fantasy XIV: A Realm Reborn

Relaterte tekster

Final Fantasy XIV: HeavenswordScore

Final Fantasy XIV: Heavensword

ANMELDELSE. Skrevet av David Selnes

Etter mye om og men og en del utsettelser så har vi endelig fått testet utvidelsen til Final Fantasy XIV: Heavensward...



Loading next content