Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor Norge
forspill
FIFA 16

FIFA 16

Vi dro til Stockholm for å teste litt av det neste skuddet i EAs årlige FIFA-serie. Det ser foreløpig veldig lovende ut...

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonse

Da EA skulle markedsføre fjorårets utgave av FIFA, gikk mesteparten av praten ut på hvor mye det skulle ligne ekte fotballkamper. Feel the game bestod av spillere som ble glade eller sure avhengig av hvor viktig kampen var, samtidig som det bølget frem og tilbake i forhold til hvilket lag som var i flytsonen. Det var en fin tanke, men i en spillserie med forbedringspotensial i selve kjernen, altså gameplayet, virket det som en merkelig ting å prioritere. Derfor er både gleden og lettelsen stor når presentasjonen i Stockholm begynner med et fokus på gameplay fremfor estetiske endringer.

Presentasjonen åpner med å vise et forbedret forsvar. FIFA 15 har alltid vært ubalansert på dette punktet. Den raske angriperen har hatt en stor fordel, men forsvarspilleren har vært klønete og treig. I FIFA 16 blir jeg lovet at jeg som forsvarer skal klare å følge angriperen, men etter noen kamper er jeg litt usikker på hva jeg egentlig opplever - har forsvarspillerne blitt raskere, eller har motstanderen blitt treigere? Mer om det senere.

FIFA 16

Deretter får vi se en ny treningsfunksjon som skal være nyttig både for nybegynnere og rutinerte spillere. Denne fungere slik at du stadig for beskjed om hva du bør trykke på av knapper under kampens gang. Det er et nyttig tilskudd, men jeg er litt usikker på om erfarne spillere kommer til å gidde noe mer enn å teste den.

Presentasjonen går videre til Karriere-delen. I år skal den by på små turneringer som kan spilles mellom de store. Dette lar deg tjene noen ekstra kroner til klubben, samtidig som du kan teste benkesliterne uten altfor høy risiko. Karrieren inneholder også trening for å øke de ulike nivåene på spillerne dine, alt ettersom hvor utfordrende treningene er. EA utdypet ikke dette noe mer, men det virker som en interessant idé.

FIFA 16

Så går presentasjonen videre til noe som opptar veldig mange, nemlig FIFA Ultimate Team. Minimum- og maksimumsprisen som ble innført i fjor skapte mye bråk, men det var et valg EA tok for å hindre pay-to-win. I år endrer de reglene igjen ved å lansere noe som kalles FUT Draft. Det fungerer litt som Arena i Hearthstone: Heroes of Warcraft. Du betaler en sum for å delta, og spillerne du blir tildelt er tilfeldig hver gang. Mens du går gjennom trekninger for de ulike posisjonene på banen må du velge dine spillere strategisk, for ofte står det mellom god kjemi eller en bedre spiller. FUT Draft gir deg muligheten til å trekke noen av verdens beste spillere, men det kan også sørge for at du prøver (og liker) spillere du aldri ville vurdert ellers. I min tid med spillet trekker jeg kun toppspillere, men det er heller tvilsomt at det er representativt for det ferdige produktet. Konseptet er spennende, men det gjenstår å se om det vil fungere like godt når spillet er ferdig.

Nytt av året er også kvinner. De er ikke tilgjengelige i FUT, og EA begrunner det med at kvinnefotball og herrefotball ikke kan sammenlignes. Jeg vet ikke helt hva jeg forventer når jeg plukker opp kontrolleren, men når jeg tester det svenske kvinnelandslaget merker jeg at jeg ønsker mer forandring. På den annen side er det jo fotball uansett kjønn. Det kan imidlertid virke som om kvinnene har lettere for å falle, så jeg ender opp med å spille ballen oftere enn jeg ufordrer én mot én. EA Canada har dessuten gjort en god jobb med kommentatorsporet, og det er betryggende at de snakker om de kvinnelige spillerne fremfor å ha kjønnsløse kommentarer. Det hjelper på innlevelsen.

FIFA 16

Det er tydelig at de har lyttet til fansen og forsøkt å stramme inn noen av manglene fra i fjor. Bevegelsene med ball føles ikke like flytende som i FIFA 15, men jeg opplever det som positivt. Forsvarsspillerne har lettere for å snu seg 180 grader, akselerere raskt og ta opp jakten på angriperen. Dette skaper en bedre balanse. Likevel ser jeg ting som feil i FIFA 16 - bildeoppdateringen faller under skudd på mål, det er ofte grumsete mellom spiller og miljø under feiringene og det virker fortsatt for enkelt å score med hodet. Dette er uansett småting som EA kan rette opp i før lansering.

Det er uansett altfor tidlig for meg å si om dette blir et godt eller dårlig år for FIFA-fansen, men hvis jeg skal oppsummere blir det omtrent sånn her: Oppdateringen har fokusert på gameplay, FUT Draft kan bli veldig bra og inkluderingen av kvinner virker gjennomtenkt og gjennomarbeidet. FIFA 16 føles som et stort skritt i riktig retning.

FIFA 16
FIFA 16