Epic Games' Fortnite har vært under utvikling i lang tid, faktisk siden 2011, men på E3-messen i Los Angeles i år fikk vi se en fullt utbygget versjon av spillet, noe som er forståelig med tanke på at det kommer i tidlig tilgang neste måned. To av oss satte oss ned for å gå inn i verden, få en rask innføring i hvordan mekanikken fungerer og hoppe rett inn i et spill, og alt i alt ble vi overrasket og imponert over dybden i spillet.
Opplæringen til spillet tok oss gjennom de grunnleggende premissene for hva Fortnite innebærer. Her tar du på deg rollen som en overlevende som prøver å, vel, overleve gjennom horder av zombier. Her lærer du å skyte, slåss, sanke, lage og koordinere - stort sett alle verktøyene du trenger for å holde deg og dine allierte i live. Men dette er bare grunnlaget, og det blir dypere jo mer du fordyper deg i det.
Mens opplæringsoppdraget var styrt, i den forstand at du hadde en bestemt vei å følge med en tilhørende fortelling, ble vi deretter kastet inn i et spill som var mer som en overlevelsesopplevelse i en sandkasse, og det er mer som kjerneopplevelsen i Fortnite. I hvert spill blir du sluppet inn på et tilfeldig generert kart og må forsvare deg selv og fortet ditt mot zombier i 14 dager (derav navnet), men det finnes også andre målsetninger, som utøvende produsent Zak Phelps informerte oss om.
"Så du slår deg sammen med vennene dine, går inn i et oppdrag, [en] prosedyregenerert verden, og så utforsker du og finner ut hvor målene er i spillet, og når du har funnet kjernemålet, bygger du fortet ditt rundt det og legger ut noen fantastiske feller", forklarte han. "Det kan være lurt å droppe en av utpostens forsvarere for å sette ham inn i spillet slik at han kan hjelpe deg med å forsvare deg, lage et våpen til ham, og så kan du forsvare deg og slå tilbake en horde med monstre som kommer mot deg."
Vi håper imidlertid at disse målene blir forklart på en mye tydeligere måte i det fullstendige spillet. To Gamereactor-spillere tok seg ut på kartet da vi spilte, og selv om vi snublet over noen av målene ved en tilfeldighet, hadde vi liten anelse om hvordan vi fant dem eller hva vi skulle bruke dem til, spesielt når det gjaldt en mystisk "launcher" som vi ble bedt om å aktivere.
Når det gjelder hvem du skal drepe i Fortnite, har spillet "flere forskjellige typer monstre, alt fra de enkle Husks, som på en måte er spillets infanteri, til de enorme Smashers som kommer inn og bare ødelegger fortet ditt", forklarer Phelps. Vi fant ut at de fleste grunkerne kunne elimineres raskt, men når du fant de kraftigere, spesielt i nærheten av gytepunktene, kunne de ta livet av deg i løpet av sekunder. Det er altså ikke bare snakk om kanonfødezombier, men du må faktisk tilpasse taktikken din og ikke løpe inn med hodet først, for du har bare et begrenset antall liv, og lagkameratene må gjenopplive deg hvis du går ned.
Disse fiendene kan nedkjempes med en rekke våpen, og de snille sjelene hos Epic Games utstyrte oss med våpen på relativt høyt nivå da vi hoppet inn i demoen. Vi fikk blant annet et automatgevær, en automatrifle og en katana, men det er mye mer å velge mellom avhengig av hva du foretrekker, og alle disse kan lages av deler du finner ute i verden. Vi kan bare anta at du låser opp flere etter hvert som du spiller, eller i det minste flere deler å bygge dem med.
Hvis du har lyst til å ta en litt mer distansert tilnærming til å drepe skurker, finnes det feller som kan gjøre det for deg. Det finnes alt fra enkle, rudimentære alternativer, som pigger som kommer gjennom gulvet, til mer intrikate, som de som kaster fienden opp i luften for så å styrte ned igjen. Disse kan brukes i kombinasjon med våpen med ødeleggende effekt, og plassering er også ekstremt viktig, for det er fort gjort å utstyre en korridor med feller bare for å få zombiene til å gå en annen vei.
Zombiene er heller ikke dumme. Riktignok er de ikke rakettforskere, og de går gladelig i godt utlagte feller, men Phelps forteller oss at de faktisk identifiserer svake punkter i fortene dine, og at de tar sikte på disse. Det betyr at du må sørge for at alle områder i fortet ditt er sterke, og også tette hull hvis de oppstår. I likhet med andre zombiespill, som Call of Dutys Zombies-modus, kan et drypp bli til en flom når en sprekk dukker opp, og du havner i trøbbel.
Ut fra det korte glimtet vi fikk av håndverket, ser dette ut til å være dypt nok til at du kan forsvare deg på en rekke måter. Selv om det bare var rundt fem alternativer tilgjengelig i hurtigmenyen, som var de grunnleggende veggene, gulvene, trappene osv., åpnet en bredere radialmeny opp for ulike kategorier som feller, noe som gir deg flere muligheter når du blir vant til hvordan det fungerer og hvordan du plasserer ting. I tillegg kan veggene redigeres når de er plassert, slik at de inkluderer dører og vinduer, selv om vi syntes det var litt tungvint da vi prøvde det. Det faktum at alt kan tilpasses så raskt, gjorde likevel prosessen litt mer tiltalende, og vi kan tenke oss at dette blir et spill der fellesskapets kreasjoner er et stort salgsargument, så mye at vi håper å se en funksjon der du kan laste ned eller i det minste være vitne til fellesskapets fort.
Du bygger ting i spillet ved hjelp av forsyninger og materialer, og du kan ødelegge stort sett alt med din trofaste hakke for å få tak i disse ressursene. Alt fra biler til trær - ingenting er trygt hvis du har lyst til å bygge noe, og dette gir deg også mulighet til å forme landskapet. På denne måten er det ikke overraskende at spillet har blitt sammenlignet med Minecraft, bortsett fra at du nå plasserer kunstige strukturer på bakken i stedet for å forme selve bakken.
Alt i alt føltes tiden vi hadde med Fortnite for kort, for det var så mye å gjøre, utforske og pakke ut at vi lengtet etter mer tid med spillet etter en halvtime. Ta dette som et godt tegn, da vi var ivrige etter å lære mer om hva vi kunne gjøre, men ut fra det vi så, var håndverket dypt, våpnene varierte og konseptet spennende, og forhåpentligvis vil denne kroken være nok til å sikre at det gir en meningsfull opplevelse når det går inn i tidlig tilgang neste måned.