Gamereactor Norge. Se de nyeste spilltrailerne, pluss ferske intervjuer fra de største spillmessene i verden. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
forspill
Forza Motorsport 3

Forza Motorsport 3

Ryktene var der, men at Turn 10 var kommet så langt at spillet var nesten ferdig hadde ingen ventet. Forza Motorsport 3 kommer i oktober, og ser ut til å rette seg mot en bredere målgruppe enn noensinne. Robin Høyland har sett nærmere på spillet.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Du drar rattet til venstre i et tappert forsøk på å komme deg igjennom den brå svingen som ligger mellom deg og mål. Det er siste runde og du ligger på førsteplass. Alt du trenger å gjøre er å holde tunga rett i munnen og komme deg gjennom svingen. Du er nesten rundt idet andreplassen kommer opp på venstre side og kjører inn foran deg et sekund for tidlig. Bilen din blir dyttet ut av banen, og et par sekunder senere ligger du på sisteplass. Realismen ser ikke manglende ut i Forza Motorsport 3.

- Spillet ser nydelig ut, er kjempemoro og spille, og ingen kommer i nærheten av fysikkmodellen vår. Det vi gjorde med fysikkmotoren i Forza 2 blir feid av banen i dette spillet, forteller Dan Greenawalt, produsent for spillet til Gamereactor.

I Forza 3, som i alle andre racingsimulatorer, er målet enkelt: førsteplass. Du har et stort antall ekte baner å kjøre på, samt noen nye virtuelle også. Vi snakker altså rundt hundre realistiske baner som du kan svi gummi på. Heldigvis går spillet ut på litt mer enn å få førsteplassen på hver enkelt bane. Ifølge Turn 10 Studios skal spillet ha en liste med over to hundre aktiviteter, for eksempel 'drag' og 'drifting'.

Denne gangen vil du også ha muligheten til å se løpet fra innsiden av bilen, noe som kan gi spillet en mer realistisk vri. Grafisk har også Forza fått en kraftig overhaling, og skal vi tro Turn 10 Studios har bilene blitt fire ganger større enn det de var i Forza Motorsport 2. Nei, det betyr ikke at bilene vil se ut som hus med hjul, siden resten av landskapet har fått samme justering. Det betyr at utviklerne har mulighet til å legge til mye mer detaljer i bilmodellene, og skal det være så bra som Turn 10 påstår, er det utrolig at spillet kjører glatt med seksti bildeoppdateringer i sekundet. Forgjengeren fikk nemlig en del kritikk for at grafikken var litt for enkel, men det forklarer Greenawalt slik:

Dette er en annonse:

- Forza 2 var et av de første spillene på Xbox 360 som hadde 60 billedoppdateringer i sekundet, og etter min mening er det ikke et ekte bilspill med mindre det kjører med 60 billedoppdateringer i sekundet. Siden den gangen har utviklere som Bioware, Epic og Lionhead funnet masse triks for å optimalisere grafikken i Xbox 360, og vi bruker disse teknikkene i Forza 3. Nå ser spillet like bra ut som andre spill på Xbox 360, faktisk bedre enn de fleste, skryter Greenawalt.

Det skal også være over fire hundre unike biler, og om ikke det er et tall som får bilentusiasten i deg til å hoppe litt, er det kanskje på tide å innse at du faktisk ikke er en så stor entusiast som du skulle tro. Skademodellen på disse bilene er også fullt tilstede, og om du krasjer inn i en vegg vil det være ganske synlig på bilen din. Skjer dette kan du bruke den 'nye' funksjonen som lar deg spole tilbake og starte fra hvor du enn skulle ønske. Dette er noe som ble brukt flittig og med stor suksess i Race Driver Grid, og det er nok ingen tvil på at det kommer til å bli nyttig her også.

Er du nybegynner, går Turn 10 til nye lengder for å hjelpe deg med å holde bilen på banen. Autobremsing gjør at du kan ha gassen i bånn gjennom et helt løp, og de nye hjelpefunksjonene har fått kritikk fra hardbarka racingfans.

- Det er bare en hjelpefunksjon, som autoaim i et skytespill. Betyr det at du mangler ferdigheter hvis du bruker funksjonen? Nei. Det betyr bare at du kan ha mer moro. Vil du få flere headshots, værsågod, bruk autoaim. Vil du kjøre forbi flere biler, værsågod, bruk autobrake, sier Greenawalt.

Dette er en annonse:

I tillegg til et helt unikt antall biler, er det ikke bare snakk om superfete Lamborghinier. Turn 10 har også bestemt seg for at bilrace med SUV-er er noe Forza trenger, så de har lagt til et knippe terrengbiler også. Det er i tillegg blitt lovet andre biltyper, slik som typiske klassiske biler.

Turn 10 har ved flere anledninger lagt vekt på at nettsamfunnet skal bli bedre enn vi noen gang har sett, ikke bare i bilspill, men i hele spillandskapet. I tillegg til å vise beste løypetider vil det også bli lagt vekt på de som bruker tid i garasjen og fikser på bilene.

Forza Motorsport 3 har et potensial utenom det vanlige. Turn 10 har lovet en demo av spillet i nær fremtid via Xbox Live, inntil da klør det videre i racingfingrene våre.

Forza Motorsport 3
Forza Motorsport 3
Forza Motorsport 3
Forza Motorsport 3
Forza Motorsport 3
Forza Motorsport 3
Forza Motorsport 3
Forza Motorsport 3
Forza Motorsport 3
Forza Motorsport 3
Forza Motorsport 3

Relaterte tekster

Forza Motorsport 3Score

Forza Motorsport 3

ANMELDELSE. Skrevet av Jon Cato Lorentzen

Forza 3 utfordrer racingtronen til Gran Turismo. Lykkes Microsoft i sin tredje versjon av spillet? Jon Cato har svaret.



Loading next content