Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
forspill
Ghost Recon: Future Soldier

Ghost Recon: Future Soldier

Samarbeid, taktikk og action i skjønn forening. GR har prøvespilt samarbeidsdelen i Ghost Recon: Future Soldier...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Med middelmådige spill som Hawx og End War, har Tom Clancy-spillene hatt litt vansker med å få fotfeste i dagens spillmarked. Spillene var rett og slett av bedre kvalitet enn dagens Tom Clancy-spill, og Ghost Recon: Future Soldier er intet unntak. Future Soldier ble annonsert allerede i 2009, og har siden undergått diverse forandringer.

- I Future Soldier tar vi for oss morgendagens teknologi, forteller regissør Eric Couzian. Våpen og teknologi som for øyeblikket forskes på, og som er tilgjengelig i dag, men ikke nødvendigvis i bruk enda.

Couzian og hans kollega, Roman Campos-Oriola gir oss en kjapp introduksjon til samarbeidmodusen i Future Soldier, og hele hele spillets hovedhistorie kan spilles gjennom sammen med tre venner. En hordemodus er også inkludert, selvfølgelig.

Ghost Recon: Future Soldier
Det blå rutenettet representerer hovedkvarteret som skal beskyttes i Guerrlila-modusen.
Dette er en annonse:

En ikke navngitt utvikler hos Ubisoft Paris hadde konstant mast om å få en horde-modus implementert i Future Soldier. Spørsmålet var hvordan de skulle lage en slik modus uten at den føles som en blåkopi av Gears of War, et spørsmål som ikke ble besvart før marinesoldatene utvikleren har jobbet med fortalte om en av metodene de hadde brukt i Afganistan for å presse frontlinjen i sin favør og ta over essensielle territorier i et område hvor nesten alle bærer skytevåpen og kan være en fiende.

- De overvåkte en landsby innenfor territoriet til en kjent krigsherre, før de valgte ut bygninger de skulle beskytte. Når de tok seg inn i landsbyen ville innbyggerne stikke av fordi de visste det snart skulle skytes, mens soldatene planla og gjorde alt klart, slik at når skytingen begynte kunne de kontrollere situasjonen. Siden de kunne være relativt sikre på at det ikke befant seg sivile i byen, betydde det at alle de så som gikk med våpen var et mål. Dette gjorde at krigsherren var nødt til å sende flere tropper fra frontlinjen til landsbyen, og mens soldatene beskyttet landsbyen, ville de på frontlinjen presse fremover. Når det var gjort ble de hentet av et helikopter i byen, forklarer Campos-Oriola.

Ghost Recon: Future Soldier
Markerer du fiender vil du få ekstra poeng, Dette oppfordrer spillere til å hjelpe hverandre.

Historien var inspirasjonen bak Guerrilla, en horde-aktig modus som kombinerer elementer fra kongen på haugen med det taktikk-baserte gameplayet vi er kjent med fra Ghost Recon spillene. Dette er med på å gjøre Geurille til en annerledes og veldig spennende spillmodus.

Dette er en annonse:

Du har et hovedkvarter som skal beskyttes, og finner en fiende veien inn i bygningen vil en klokke begynne å tikke ned, og er ikke fienden tatt ut innen klokken når null er det slutt på moroa. Etter hver tiende bølge av fiender blir du nødt til å ta over et nytt hovedkvarter, og da forandres taktikken helt. Til sammen er det hele 50 forskjellige bølger i hver match, og hver tiende runde vil fungere som en slags bosskamp der flere tanks og andre kjøretøy angriper basen. Etter hver bølge får du forsterkninger i form av nye skytevåpen og eksplosiver, samt en hel masse gadgets. Du kan selvfølgelig også låse opp nye våpen og nytt utstyr etterhvert som du spiller.

Samarbeid er essensielt i denne modusen, mer enn i andre. Du blir nødt til å gi lagkameratene dekkingsild mens de for eksempel bruker droner for å finne skjulte fiender. Du er pent nødt til å kommunisere og planlegge skikkelig, slik at du for eksempel raskt kan hjelpe til hvis det går dårlig for lagkameratene dine. Campos-Oriola beskrev også mer avanserte taktikker hvor en spiller var nødt til å dekke hovedkvartere med snikskytter mens lagkameratene jobber nede på bakken. Det kan se ut som Guerrilla har en hel masse dybde, og det er en ny og smakfull vri på en velfungerende formel.

Ghost Recon: Future Soldier
Her er vi på husjakt. Vi fikk 3 rekkehus og hele fire villaer. En fin fangst, i dag skal vi få en real middag.

Etter en time med Guerrilla-modusen er det tydelig hvor enkelt det er å plukke opp og spille Ghost Recon: Future Soldier. Utviklerne har valgt å fokusere på å gi en opplevelse med så få HUD-elementer som mulig. Et flott eksempel er hvordan kamuflasjesystemet fungerer. Hvis du setter deg ned så lenge ingen fiender ser deg vil du aktivere kamuflasjen, men kommer du for nære kan det hende de får øyet på deg.

I enspillerdelen går man ofte fra kamp til kamp. Ved bruk av en drone kan man få oversikt over et område før man angriper, og med dronen kan du markere fiender og taktiske detaljer på kartet slik at du til enhver tid har full oversikt. Det er viktig å ta seg god tid, for Ghost Recon: Future Soldier er et vanskelig spill. Ikke fordi det ikke er tilgjengelig, men heller fordi den kunstige intelligensen gjør det vanskelig å holde seg selv skjult, spesielt vis man spiller med flere stykker. Ofte vil du finne deg selv i en situasjon med 4 stasjonære fiender som holder utkikk, og 5 patruljerende soldater man må holde seg unna. Du kan bare markere opp til fire soldater med dronen, og du må slå til på nøyaktig det rette tidspunktet hvis du ikke vil at fienden skal finne deg. Gjør de det vil en intens skytekamp begynne, og det tar ikke lange tiden før forsterkninger er på vei.

Ghost Recon: Future Soldier
Før en Geurrilla-match begynner har du så mye tid du trenger for å forberede deg, men når bølgene først begynner å komme vil du ha liten tid mellom hver bølge.

Ghost Recon: Future Soldier er en utfordrende og interessant tittel, til tross for at spillet har blitt gjort mer tilgjengelig. Enhver skytespillentusiast vil kjenne seg igjen i kontrollene og tempoet, selv om det er nok dybde der til å sørge for at fans av serien vil være fornøyd. Det gjenstår å se om spillet fortsatt er like artig når datamaskinen styrer lagkameratene dine, men fokuset på samarbeid lover godt for Future Soldier.

Ghost Recon: Future Soldier
Ghost Recon: Future Soldier
Ghost Recon: Future Soldier
Ghost Recon: Future Soldier
Ghost Recon: Future Soldier
Ghost Recon: Future Soldier
Ghost Recon: Future Soldier
Ghost Recon: Future Soldier

Relaterte tekster

Ghost Recon: Future SoldierScore

Ghost Recon: Future Soldier

ANMELDELSE. Skrevet av Robin Høyland

Er du redd for spøkelser? Det er jeg også, men det er en frykt som bare må overvinnes, for Ghost Recon: Future Soldier er et spill du ikke kan gå glipp av...



Loading next content