Norsk
Gamereactor
forspill
Ghost Recon: Wildlands

Ghost Recon: Wildlands

Krigen mot doptrafikk kjempes på bakken og i luften, både på dagtid og om natten, når Ubisoft lar oss ta opp kampen på bolivianske karteller...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Ubisoft kan kunsten å presentere overraskelser på E3-messen, og det gjør de gjerne med en vellaget annonseringstrailer. I år var det Ghost Recon: Wildlands som ble avduket rett før konferansen var over, og publikums respons burde bety at det var etterlengtet å få noe nytt til en av Ubisofts eldste og mest suksessfulle spillserier. Det hele virket likevel kjent, og gled rett inn i resten av Ubisofts spill de siste fem årene.

HQ

Mange av Ubisoft-titlene fra de siste årene deler nemlig et slags DNA, i hvert fall i den grad at de byr på lignende mekanikker og egenskaper. Resultatet er at spill som Assassin's Creed, Far Cry og Watch Dogs ligner på hverandre (selv The Crew har kjente elementer). Nå skal tilsynelatende Ghost Recon også dele de samme familietrekkene.

Kritikere peker til begrepet «Ubisoftication» som noe negativt. Spillene deres kan sannelig være en håndfull å hanskes med hvis er en av dem som liker å fullføre spillene hundre prosent, men hva er egentlig så ille med et spillopplegg som gir meg mye å gjøre? Så lenge det er opp til spilleren å velge hva man vil gjøre og hvordan man vil gjøre det, er det ikke så ille i min bok. Det er fortsatt avgjørende for dette spillet at det bevarer Ghost Recons DNA, og at fokuset på lagbasert taktikk og action sitter i førersetet. Det skal også nevnes at teamet er fast bestemt på at de ikke skal fylle på med sideoppdrag, noe andre sandkassespill fra Ubisoft ofte har i overflod.

Dette er en annonse:

Spillet er ikke bygget på klasser. I stedet utstyrer du soldaten din med det du ønsker slik at den passer din spillestil. Ghost Recon: Wildlands utspiller seg fire år fra i dag, og soldatene kjemper en krig mot dop distribuert av bolivianske karteller. Dette innebærer at vi har stort sett dagens teknologi til hjelp, i tillegg til en personlig drone. Opplegget går i hovedsak ut på at du skal angripe et av kartellenes tilholdssted og ta ut lederen deres. Det kan i grunn minne litt om Pandemic Studios' Mercenaries fra 2004.

Ghost Recon: Wildlands

Kanskje er det å si at spillet er som en samarbeidsversjon av GTA Online den beste måten å beskrive Ghost Recon: Wildlands på, men her spiller du altså som de gode - og Bolivia minner ikke spesielt om Los Santos, men for å sammenligne variasjon har Wildlands masse tykk jungel, gigantiske fjell og tørre ørkener. Døgnsyklusen og muligheten for å angripe slik du selv ønsker minner litt om Metal Gear Solid V: The Phantom Pain, selv om de actionfylte alternativene ligner mer på Far Cry 4s stil enn Hideo Kojimas lekegrind.

Et interessant aspekt er muligheten til å skape konflikt mellom to fiendtlige grupper. E3-demoen viste et eksempel på dette hvor kartellet skulle møte korrupt militærpoliti, og ved å snikmorde ett mål i begge gruppene tentes det en gnist som fikk møtet til å eksplodere.

Dette er en annonse:

Vi fikk dessverre ikke se stort til fremdriften i Ghost Recon: Wildlands, men utvikleren sa i et intervju at selv om hver spiller har en egen historie å fullføre vil det være mulig å gjøre dette sammen med andre. Vi har ikke klart å finne ut nøyaktig hva dette skal bety, men vi antar at Ubisoft vil avsløre litt om historien etter hvert - gitt at det faktisk finnes en historie.

Ghost Recon: Wildlands

Segmentet som ble vist frem på E3 var polert og virket rimelig komplett. Mange fans av serien vil kanskje ikke like at Ubisoft viker litt fra prinsippene i serien, men forhåpentligvis vil ikke denne låningen fra andre Ubisoft-spill prege Wildlands altfor mye.

HQ

Relaterte tekster

Ghost Recon: WildlandsScore

Ghost Recon: Wildlands

ANMELDELSE. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Ghost Recon-serien gir oss et helt land å utforske, noe som både forsterker noen av mekanikkene vi allerede likte samtidig som det også bringer tilbake gamle synder...



Loading next content