Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
forspill
Grid: Autosport

Grid: Autosport

En storslått best of-samling eller kynisk inntjening på en ventetittel? Codemasters leverer nok et racingspill til PS3, Xbox 360 og PC, og vi har prøvespilt...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det skal bli et autentisk racingspill. Spilleren skal føle seg som en racerbilfører. Likevel skal det være hverken et simulatorspill eller en arkaderacer. «Communityet foreslo ordet Simcade», sier chief game designer hos Codemasters, James Nicholls, litt flau. Selv om beskrivelsen kanskje virker litt snål, så er det en ganske presis beskrivelse.

Grid: Autosport vil slippes i Europa 27. juni. Overraskende og ganske raskt, synes i hvert fall vi. Utviklingstiden etter Grid 2 har vært kort ettersom det ble gitt ut 31. mai i fjor. I vår omtale av det spillet skrev vi blant annet at Codemasters tok farvel med den gamle konsollen, men vi tok visst feil. Grid: Autosport skal nemlig slippes til PC, PS 3 og Xbox 360, selv om James Nicholls bekrefter at de har et racingspill under utvikling til de nye konsollene, men er fortsatt opptatte med å tilpasse Ego-motoren til å kjøre bra på PS4 og Xbox One.

Grid: AutosportGrid: Autosport

I likhet med forgjengeren ser Grid: Autosport veldig bra ut. Støvet virvles opp, og røyken fra de spinnende dekkene er fantantisk. Denne gangen har de inkludert seks forskjellige perspektiver, og særlig inne i bilen er det mye fint å se på - selv om den beste grafikken i dette perspektivet nå finnes i Forza Motorsport 5. Deres egen Ego-motor har blitt presset enda litt mer, noe som resulterer i at noen av teksturene er litt dårligere visse steder. Totalt sett er resultatet likevel overbevisende, og den gode lyden er medvirkende faktor til å føle seg som en aggressiv sjåfør.

Dette er en annonse:

Utgangspunktet er nok en gang karrieremodusen. Den er delt inn i de fem hovedområdene touring car racing, endurance racing, open-wheel racing street racing og tuner racing. Fra enkel simulasjon via arkade til drifting og så videre. Det er ikke så vanskelig å se hvor ideen med Simcade kom fra. Codemasters har latt mye av tilbakemeldingen de har fått underveis styre utviklingen mot det endelige resultatet. De har også fått høre meningene fra motorsportjournalister. Nicholls understreker at den store bruken av andres hjelp og meninger har gjort det mulig for dem å bli ferdig så fort. Grid: Autosport vil også inneholde en party-modus og flerspiller med delt skjerm.

Det vil igjen være mulig å spole tilbake hvis du gjør en feil, og med 16 biler på banen og en smartere og med aggressiv kunstig intelligens er det store muligheter for at spolefunksjonen må brukes. De fem hovedområdene er designet ulikt, og du vil bli nødt til å lære deg å tilpasse deg dem. I touring-løpene vil du bli hardt straffet hvis du kutter svingen for mye, og det er noen få muligheter til å foreta forbikjøringer. Street-løpene i San Francisco eller Washington er derimot en helt annen opplevelse, og her kan du selvfølgelig ta svingene akkurat slik du selv vil. Plutselige velt og biler som ruller kan ses overalt. Jeg har sett Formel 1-biler seile gjennom luften foran meg og rotere flere ganger rundt sin egen akse - utilgivelige saker.

Grid: Autosport

Vi kan starte vår karriere innenfor alle de fem områdene og spille helt fritt. Nicholls lover at karrieremodusen vil bli enorm. Man kjører for det teamet som kommer med et tilbud, og her kan du du bli værende i en sesong eller lenger. Det finnes alltid en lagkamerat som du kan bruke til å beskytte idealsporet bak deg, eller kommandere vedkommende til å legge press på teten i feltet. Skademodellen (hvis den er aktivert) påvirker alle eksterne og justerbare deler av bilen. Bremser, gir og dempere - alt som kan tilpasses kan også ryke. Kræsjer du for voldsomt, kan også motoren bli påvirket. Alternativt kan man velge en renere arkadestil ved å la skademodellen være deaktivert.

Dette er en annonse:

På nett er Grid: Autosport fullstendig koblet til Codemasters Racenet. Bilene har også et spennende progresjonssystem, så det er mulig at man finner en bil man blir ekstra glad i og bruker mange av de hardt opptjente spillkronene på forbedringer. Dette får deg kanskje også til å tenke deg om to ganger mens du hopper ned gjennom gatene i San Francisco og du hører at understellet får juling. Hver bil tjener opp erfaringspoeng, noe som lar deg klemme ut det helt siste av ytelse bilen er god for hvis du tar godt vare på den. Nicholls smiler uansett lurt når han sier at det kan bli for dyrt å eie noen av bilene over tid.

Grid: AutosportGrid: Autosport

Grid: Autosport ser ut til å bli en best of-samling med alt Codemasters har lært om racingspill. De har lyttet til communityet og fansen, og de har brukt kort tid på å utvikle det spillet de selv ønsket å lage. Det kan også ses på som et forsøk på å tjene noen enkle kroner til selskapet mens de jobber med å bli ferdig med et Grid til de nye konsollene. Uansett hvordan man ser på det, så kan jeg som har testet det si at vi har et godt racingspill i vente denne sommeren.

Grid: AutosportGrid: Autosport
Dette er en annonse:
HQ
Grid: Autosport
Grid: Autosport
Grid: Autosport
Grid: Autosport

Relaterte tekster

7
Grid: AutosportScore

Grid: Autosport

ANMELDELSE. Skrevet av Morten Bækkelund

En hyllest til fansen som passer best for alle andre. Codemasters har laget en samlepakke som er god, men den byr ikke på noe nytt...

3
Grid: Autosport

Grid: Autosport

FORSPILL. Skrevet av Morten Bækkelund

Codemaster har samlet alle asfaltseriene sine i én og samme pakke, men er det nok til noe mer enn en ventetittel? Vi har prøvespilt...

0
Gamereactor Live spiller Grid: Autosport

Gamereactor Live spiller Grid: Autosport

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Grid: Autosport skal være Codemasters forsøk på å rette opp feilene mange skuffede fans påpekte i Grid 2. Hvorvidt de lykkes eller ikke kan du se i dagens sending av...



Loading next content