Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
forspill
Heavy Rain

Heavy Rain

David Cage og Quantic Dream vil revolusjonere måten vi opplever dataspill. På Games Convention i Leipzig fikk vi se nærmere på Heavy Rain bak lukkede dører, og vi, kjære lesere, har sett fremtiden.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Første gang jeg hørte om David Cage var i 2005 med spillet Fahrenheit. Mest fordi han tydeligvis var glad i oppmerksomhet og plasserte seg selv i spillets opplæringsdel der han snakket direkte til spilleren for å lære ham å spille spillet. - Glad i sin egen stemme, tenkte jeg da. Og han har ikke blitt noe mindre glad i den med årene.

Nå er det 2008, og jeg sitter i et luftig rom i Tyskland for å høre spillregissør David Cage fortelle om Heavy Rain. Ved siden av han står en fransk assistent som skal demonstrere spillet mens Cage forteller. Eller demoen, som Cage påpeker.

- Jeg ønsker ikke at dere skal trekke noen konklusjoner om hva Heavy Rain handler om utfra det dere får se her. Dette er en demonstrasjon vi har satt sammen for dere, og det er ikke sikkert denne scenen kommer til å dukke opp i det endelige spillet, forklarer Cage, som bruker lang tid på å forklare hva Quantic Dreams drømmer om å oppnå med Heavy Rain.

Det handler nemlig ikke om spill som vi kjenner de, skyting og bilkjøring og enkle oppgaver med enkle løsninger. Cage vil gi oss noe annet, noe dypere, noe som treffer oss i hjerterota, som gjør oss glad og trist og redd samtidig. Følelser er nøkkelordet, og mens jeg på resten av messa i Tyskland hører utviklere snakke om flere biler og større fiender og flere polygoner og mer av alt, er Cage på en helt annen planet. Jeg kan ikke annet enn å bli imponert over visjonen, gløden og entusiasmen hans. Den er rett og slett smittsom.

Dette er en annonse:

Og den smitter lett over på spillet, idet demonstrasjonen endelig starter. Vi får se en ung kvinnelig journalist som ankommer et hus på motorsykkel. Hun skriver om en drapssak, og skal intervjue fyren som bor i huset, men han er tydeligvis ikke hjemme. Og her begynner spillet, i ordets løseste forstand. Vi får se heltinnen klatre inn et vindu, luske rundt i huset, oppdage utstoppede lik og et blodig badekar, og en nervepirrende avslutning der hun må snike seg forbi morderen som kom hjem mens hun var på besøk.

- Men dette var bare ett mulig hendelsesforløp. La oss nå spille den samme scenen igjen og se hva som skjer, sier Cage.

Og så får vi se det samme på nytt. Men denne gangen oppdager morderen at han har en ubuden gjest. Resultatet er en kamp på liv og død, panisk løping og en heseblesende avslutning som etterlater mange av tilskuerne med hjertet i halsen. Og med mange ubesvarte spørsmål.

For det er ingen tvil om at det David Cage holder på med er ekstremt imponerende. Grafisk er det fantastisk, og spillmediet har aldri vært nærmere den utskjelte betegnelsen interaktiv film.

Dette er en annonse:

Men for en kritisk journalist etterlot denne demonstrasjonen flere spørsmål enn svar. Med tilnærmet fotorealistisk grafikk og figurer, skal det lite til for å bryte denne illusjonen. Så hva vil egentlig skje når en vanlig spiller får kloa i håndkontrolleren og begynner å gå i vegger, sette seg fast i en bordkant og snurre forvirret rundt i et forsøk på å orientere seg i kameravinklene? Her har Quantic Dreams en utfordring, og det er en hårtynn balansegang mellom å begrense spillernes muligheter til å bevege seg, og å gi de for mye muligheter slik at de kan drite ut hele spillet. Spesielt når spillet er så fokusert på å fremstå dramatisk og filmatisk.

Et annet stort spørsmålstegn var hvor interaktivt hele spillet egentlig blir. Den avsluttende kampsekvensen med morderen var bare en eneste lang sekvens med knappetrykking. En X dukker opp på skjermen, trykk på X fort! Og så videre. Det er gameplay som jeg først så i det utskjelte arkadespillet Dragon's Lair i 1984.

Det er tydelig at David Cage er glad i å fortelle historier, og at han har store visjoner for Heavy Rain. På spørsmål om hvorvidt spilleren får muligheten til å påvirke historien, legger Cage ut på en kryptisk monolog om hvordan det er tåpelig å lage flere forgreninger av historien, man må i stedet la spilleren få frihet til å påvirke hva som skjer i hvert enkelt kapittel av historien. Han sammenligner kapitlene i spillet med en strikk mellom to punkter som man kan forme som man vil. Den eneste konklusjonen jeg kan trekke ut fra dette er at det egentlig ikke spiller noen rolle hva du gjør i hvert kapittel, man vil uansett komme til samme konklusjon, og det slår meg som litt begrensende.

Men jeg vil ikke være for surmaget her. Sannheten er at Quantic Dreams imponerer på veldig mange måter med Heavy Rain, og jeg synes at alle som forsøker å gjøre noe nytt og videreutvikle spillmediet fortjener all den oppmuntringen de kan få. Fra start til slutt er demonstrasjonen av Heavy Rain imponerende, atmosfærisk, og intens. David Cages kjærlighet til spillmediet og historiefortelling skinner i gjennom, og dersom han lykkes med visjonen sin snakker vi om en revolusjon av måten vi opplever historier på i spillform. Og jeg blir gjerne med på denne revolusjonen.

Heavy Rain
Heavy Rain
Heavy Rain
Heavy Rain
Heavy Rain
Heavy Rain

Relaterte tekster

5
Heavy Rain til PS4Score

Heavy Rain til PS4

ANMELDELSE. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Mange mener Quantic Dream satte en ny standard for historier og motioncapture med originalen. Vil den nye generasjonen la seg imponere?

Heavy Rain MoveScore

Heavy Rain Move

ANMELDELSE. Skrevet av Line "Hermine" Fauchald

Nyårets mest innovative spillopplevelse er en av fanebærerne for Sonys nye bevegelsekontroll. Heavy Rain er allerede et toppspill, men har det blitt bedre? Line-Hermine har dommen.

0
GR Live spiller Heavy Rain

GR Live spiller Heavy Rain

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Alle dere som er tilhengere av Quantic Dreams spesielle, men gode, Heavy Rain på Playstation 3, har nå en mulighet til å finne ut hvordan spillet tar seg ut på dagens...

0
Kommer Quantic Dream Collection i 2016?

Kommer Quantic Dream Collection i 2016?

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Quantic Dream skal slippe en samling kalt Quantic Dream Collection til Playstation 4, og nå har denne dukket opp på sidene til den franske delen av nettbutikken Amazon....



Loading next content