Norsk
Gamereactor
forspill
Heroes of the Storm

Heroes of the Storm

Blizzard er endelig klare med en utfordrer i sjangeren som ble født i deres eget Warcraft III. Vi har stiftet bekjentskap med stjernegalleriet i Heroes of the Storm.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Man kan si mye pent om MOBA-sjangeren, men lett å lære er den ikke. Faktisk hevder mange at man trenger rundt 100 matcher før man skjønner noe som helst, og for erfarne spillere kan en nybegynner på laget bety et garantert nederlag. Sånn sett er det ikke så rart at MOBA-miljøene kan fremstå som harde og ugjestmilde overfor inntrengere.

Etter et par minutter med Heroes of the Storm er det tydelig at dette problemet har vært i fokus hos Blizzard. De har nemlig nok en gang klart å strømlinjeforme et konsept, slik at det blir lettere å lære uten at det går på bekostning av underholdningsverdien eller dybden.

Likevel er det fortsatt umiskjennelig et MOBA-spill, eller et Hero Brawler-spill som Blizzard har døpt det. Man har altså to lag på fem spillere og hver spiller har sin egen helt. Utvalget består naturligvis av Blizzard-helter som Jim Raynor, Arthas, Tyrael, Illidan, Kerrigan, Malfurioun, Abathur osv. og de er alle like interessert i å smadre palasset i motstandernes base. Først må de imidlertid takle stadig tøffere bølger av datastyrte fiender som løper mot dem i tur og orden.

Heroes of the Storm
Dette er en annonse:

Jeg kan ikke la være å tenke på Guardians of Middle-Earth, mens jeg spiller Heroes of the Storm. Mange av endringene i oppskriften er nemlig de samme. Heroes har, akkurat som i Guardians, droppet enhver form for gull og kjøp av items underveis i matchene. Samtidig er det ingen last-hitting. Det spiller ingen rolle hvem som får siste slag på en fiende, og så lenge man er i nærheten når vedkommende dør får man XP å vokse seg sterkere på uansett.

Heroes of the Storm har imidlertid tatt det ett skritt videre. For eksempel har alle heltene på samme lag samme nivå. Dette har mer å si for spillingen man kanskje skulle tro, da det fører til at alle spillerne har mer å bidra med til fellesskapet. Det oppfordrer til skikkelig samarbeid, fremfor å sope inn mest mulig XP til sin egen overlegne helt. I andre MOBAer er det ofte slik at de sterkeste heltene sikrer seg alle godsakene mens de svakere heltene må holde seg i bakgrunnen, men slik er det altså ikke her. Dette åpner for nye roller der ikke alle trenger å være i forkant av kampene.

Se for eksempel på Abathur fra Starcraft II: Heart of the Swarm. Han er nesten ubrukelig i nærkamp, men han har til gjengjeld mange egenskaper som gagner medspillerne. Takket være quick burrow-evnen kan han raskt hoppe fra den ene enden av kartet til den andre, og kaste evner og buffs på medspillerne over en lav sko.

Heroes of the StormHeroes of the Storm
Dette er en annonse:
Heroes of the StormHeroes of the StormHeroes of the Storm

De fleste MOBAer har bare ett kart. Heroes of the Storm har derimot flere kart, eller Battlegrounds som utviklerne kaller dem. De fleste holder seg til det typiske oppsettet med tre stier, men de har alle likevel sider ved seg som mikser opp standardoppskriften.

På det ene kartet spawner eksempelvis såkalte Tributes med jevne mellomrom. Samler man inn tre av disse vil alle de datastyrte fiendene få kraftig redusert helse. På et annet kart finner man to obelisker, og hvis man styrer dem begge åpnes et dragealter i midten av kartet. Her kan én av spillerne forvandles til The Dragon Knight, en stor halvdrage i rustning med vinger og hale, som gjør massiv skade og kan hugge seg gjennom motstanderne som en varm kniv i smør. Ved siden av disse gamechangerne har også alle heltene hver sin mount, slik at man kan bevege seg raskere utenfor kampene.

Heroes of the Storm

En siste forskjell er lengden til matchene. Blizzard har nemlig designet spillet slik at kampene normalt varer i ca. 20 minutter. Dette er vesentlig kortere enn i eksempelvis League of Legends og Dota 2, og det fører til at terskelen for å bli med på en match med venner er lavere. Man trenger ikke lenger å sette av hele kvelden for å få noe ut av spillingen.

Alt i alt ligger Heroes an til å bli en skikkelig utfordrer til MOBA-tronen, og Blizzard-magien merkes fra første sekund. Som MOBAer flest blir Heroes gratis å spille, og produsent Chris Sigaty påpeker at gjenstandene du kan kjøpe innad i spillet primært er kosmetiske gjenstander som ikke har noen direkte innflytelse på gameplay.

Det er ingen tvil om at MOBA-markedet både er enormt og allerede fylt av sterke konkurrenter. Takket være Blizzards evne til å strømlinjeforme og forenkle spillkonsepter, kombinert med den enorme gjenkjenningsverdien (det er tross alt snakk om helter fra alle Blizzard-spillene) stiller Heroes of the Storm seg likevel opp som en verdig og skummel konkurrent for sjangergigantene. Med den bunnsolide Starcraft II-motoren i bunn blir dette garantert et toppspill, og den første betaen starter så tidlig som i første halvdel av 2014.

Heroes of the StormHeroes of the StormHeroes of the Storm
Heroes of the StormHeroes of the StormHeroes of the StormHeroes of the Storm
Heroes of the StormHeroes of the StormHeroes of the Storm

Relaterte tekster



Loading next content