Norsk
Gamereactor
forspill
Homefront: The Revolution

Homefront: The Revolution

THQ satset tungt på det som kunne blitt en ny spillserie, men så gikk de konkurs. Hvordan vil Homefront 2 klare seg med nye eiere og nye utviklere?

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Da THQs verdier ble spredt for alle vinder, oppsto det en sjelden mulighet. Kjente navn kunne kjøpes opp, plukkes fra hverandre og tilpasses de nye eiernes visjoner og ideer. Men de fleste spillene ble kjøpt fordi de nesten var ferdige og representerte en enkel inntektskilde. Det var uansett tre unntak, tre spill som fortsatt krevde mye arbeid. Vi forventer å høre mer om neste Darksiders innen kort tid, Red Faction kommer nok til å forbli et fortidens spill og til slutt har vi Homefront.

Homefront var THQs sjansespill i forhold til å skaffe seg sitt eget Call of Duty eller Battlefield. Rundt lanseringen så vi et enormt markedsføringsbudsjett våkne til liv, men siden spillet tok i bruk gamle spillmekanikker og hadde relativt kort historiedel så havnet det fort i billighyllene. Satt til en nær fremtid hvor Nord-Korea hadde invadert Nord-Amerika, så ga det ikke så altfor mye nytt til spillerne.

Homefront: The Revolution

Så kom utgiver Deep Silver og utvikler Crytek UK (tidligere kjent som Free Radical) på banen for å bygge opp lisensen på nytt. De har ivaretatt premisset med at Nord-Korea har invadert Nord-Amerika, men det har nå gått fire år i handlingen som har flyttet seg fra Colorado til Philadelphia. Det er heller ikke krigsveteraner som skal kontrolleres, men heller vanlige folk som har dannet en motstandsstyrke for å slå tilbake mot okkupantene.

Dette er en annonse:

Det er fortsatt et førstepersonsspill, og det er fortsatt skytevåpen som brukes for å overleve. Den store nyheten er at spillet kun utvikles til PC og de nye konsollene, og det har store, åpne områder som kan utforskes alene eller sammen med tre venner. Utforskning betyr heller ikke at det må skytes. Ved å holde våpnene skjult og oppførselen lite truende, kan man utforske, kartlegge og merke kameraer og vaktpatruljer mens du beveger deg blant vanlige folk.

Homefront: The Revolution

Dette er ikke en korridorskyter, for skuddvekslinger er heller avslutningen på en større plan. Ved å bruke en smarttelefon fra motstandsstyrken kan man skanne områder for farer og registrere dem på kartet, mens det å bryte seg inn på ulike steder kan gi deg det du trenger for å bygge dine egne våpen. De beste leketøyene finner man som regel bak fiendens gjerder som er bevoktet av soldater. Her må man snike seg usett forbi, for skulle de oppdage deg kan de kalle inn alt som trengs av stridsvogner og kamphelikoptre for å stoppe deg.

Her vi sitter på Deep Silvers presentasjon før E3, så ser vi vår spiller bygge en lekebilbombe, fjernstyre den via skyggene og parkere den under en nylig ankommet patruljebil ved en KPA-stasjon. Detonasjoen signaliserer til mine tre lagkompiser at det er på tide å angripe fra deres skjulesteder. Jeg fisker frem riflen og blir med på moroa.

Dette er en annonse:
Homefront: The RevolutionHomefront: The Revolution

Det er en kort, men visuelt imponerende demo. Det er ikke så veldig overraskende ettersom spillet er laget i CryEngine, og stilen minnet mer om Ubisofts The Division enn noe annet. Det regnvåte gatene forlates når vi beveger oss gjennom undergrunnen for så å dukke opp i en av spillets såkalte Red Zones - et av de mange ødelagte områdene som omgir byen. Der slutter demoen.

Teamet snakker om at dette er en levende okkupasjon, fiendtlig AI reagerer naturlig på angrep og byen vil endre seg etterhvert som motstandsstyrken lykkes med oppdragene. Vi antar at dette betyr regisserte hendelser i gatene, tilgang på bedre utstyr og flere områder i motsetning til bare en prosentmåler i menyen. Dette er ikke noe unikt - tredjepersons sandkassespill har gjort dette i flere år, men det betyr derimot ikke at Homefront vil bli noe dårligere siden de gjør det på samme måte.

Homefront: The Revolution

Spillet skal slippes i løpet av 2015, så vi forventer å få se mye mer fra spillet i tiden fremover. Det ser absolutt ut som en tittel for den nye konsollgenerasjonen, men vi er nødt til å finne ut om det er noe mer enn bare gamle spillmekanikker under en ny overflate før vi kan si så mye mer. Vi håper selvfølgelig på revolusjon fremfor evolusjon, men det er ikke lett å si ennå.

Relaterte tekster

5
Homefront: The RevolutionScore

Homefront: The Revolution

ANMELDELSE. Skrevet av Petter Hegevall

Deep Silver og Dambuster Studios har forsøkt å pusle sammen spillet som Crytek begynte på, og her er vår dom...

2
Første historieutvidelse ute til Homefront

Første historieutvidelse ute til Homefront

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Den første utvidelsen til historiedelen av Homefront: The Revolution kom nettopp ut, og den skal by på litt mer sniking. I tillegget The Voice of Freedom spiller du som...



Loading next content