Norsk
Gamereactor
forspill
Lair

Lair

Factor 5 har stått bak en rekke Star Wars-spill, men denne gangen bytter dem ut romskip og lyssabler med drager og kaldt stål. Dragene inntar Playstation 3 i høst, og Joachim forteller deg alt...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Alle fantasy-tilhengere med en Playstation 3 i hus, har nok huket av 26. september i sin kalender. Det er nemlig datoen for lanseringen av dragespillet Lair. Historien tar utgangspunkt i et middelalderliknende univers, hvor menneskeheten er truet av en rekke vulkaner. Som et resultat av knapphet på mat, vann og andre ressurser, går det utarmede kongeriket Mokai til angrep på det langt frodigere landet Asylians. Din rolle, som den drageridende soldaten Rohn, er å forsvare landet ditt mot det massive angrepet fra Mokaiene.

Etter en kjapp opplæring kastes du ut av redet og må fly selv. Ved hjelp av Playstation-kontrollens gyrofunksjon, styrer du dragen. Tilter du til venstre, flyr du mot venstre, og resten sier seg egentlig selv. Det er moro å se at Lair, på en intuitiv og bra måte utnytter potensialet i sixaxis-kontrollen. Styringen er, i motsetning til mange andre spill, bra balansert, og etter hvert vil det være like naturlig å styre dragen med fysiske bevegelser, som med styrespakene.

Noe av det som gjør det moro å fly på en drage, er jo at den kan blåse flammer. I tillegg kan vår drage skyte ildkuler. Dette kommer godt med når du får i oppdrag å skyte ned alt fra katapulter til store landbaserte hærer. For å gjøre angrepene litt mer overkommelig har dragen en enkel form for automatisk sikte. Det vil si at han fyrer av på fiendene som er nærmest senter av skjermen.

I tillegg til bruk av vanlige våpen, har spillet en form for bullet time-effekt. Så fort du har tatt knekken på et par gærninger, gjennom bruk av komboer, vil du fylle opp en søyle på skjermen. Når denne er full, reduseres hastigheten på det som skjer rundt deg, mens du beveger deg i normal hastighet. Dette gir deg muligheten til å utrette enda mer død og fordervelse mot dine fiender.

Dette er en annonse:

Grafikken i Lair ser ut til å svare til forventningene, verken mer eller mindre. Mitt inntrykk er at grafikkmotoren er kraftig nok til å gjengi de minste detaljer, noe som blant annet kommer til syne i filmsekvensene hvor du får se nærbilder av dine medsoldater. Utviklerne tar i bruk et avansert dynamisk detaljstyringssystem, for å få til dette. Systemet fungerer som sagt utmerket på nærbilder, men når du sitter på drageryggen (som du tross alt gjør 98 prosent av tiden), føler jeg at noe av dette detaljnivået blir utvasket. Det kan på en måte sammenliknes med et høyoppløselig bilde som er zoomet helt ut. Det spiller liten rolle hvor mye detaljer som finnes i bildet, når detaljene er så små at de ikke synes.

En annen ting jeg henger meg opp i, er spillets grenseløse referanser til Ringenes Herre-filmene. Nettopp derfor blir jeg dessverre sittende igjen med en litt merkelig følelse i magen etter å ha testet en nesten fullført utgave av spillet. Det er jo åpenbart mye ved Lair som kvalitetsmessig ligger over pari, men samtidig har jeg heller aldri testet et spill som så åpenbart og hemningsløst låner, eller skal vi si stjeler, fra et annet åndsverk. Fortellerteknikk, kamerabevegelser og den visuelle stilen er som sakset rett ut av Peter Jacksons filmer. Inspirasjon er vel og bra, men tyveri er fyfy.

Nå skal det sies at det er rammene rundt spillet, mer enn selve gameplayet som virker uoriginalt. Den sømløse integreringen av sixaxis-kontrollen, gjør det til dels ensformige spillet, langt mer underholdene. Og all den tid utviklerne Factor 5 har valgt å kopiere spilluniverset fra et så bra utgangspunkt, kan jeg leve med at jeg har sett det meste før.

LairLairLairLair
LairLairLairLair
LairLairLairLair

Relaterte tekster

LairScore

Lair

ANMELDELSE. Skrevet av Sophie Warnie de Humelghem

Det har blitt knyttet store forventninger til dragespillet Lair, og det så til og med litt lovende ut en gang også. Hva gikk galt?



Loading next content