Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
forspill
MAG

MAG: Massive Action Game

Massive action på internett er i høysetet i Zipper Interactives nye actionfest. De har lagt bak seg Socom for å fokusere på online-kriging som aldri før.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

MAG? Hva er egentlig MAG?

MAG er Zipper Interactives nye online-skytespill hvor to lag med opp til 128 spillere hver kan kjempe om herredømme. Zipper Interactive har som kjent tidligere laget Socom-spillene, som også har vært svært populære online. Nå blir det andre boller, og i stedet for topptrente elitesoldater og terrorister handler det om tre forskjellige privathærer som fører krig mot hverandre om vitale ressurser på den globale scenen. Vi har den europeiske, høyteknologiske og polerte Raven; amerikanske, litt røffere, men effektive Valor og østblokk-kollektivet S.V.E.R som med få ressurser og geriljataktikker prøver å skape seg et navn på det internasjonale markedet.

Som spiller velger du hvilken privathær du vil tilhøre, og etter det handler det om å velge utseende, rustning og kombinasjon av våpen for figuren din. I begynnelsen er tilbudet begrenset til et skarpskyttergevær, en automatrifle og et maskingevær, noen få forskjellige granater og valget mellom reparasjonsutstyr eller helsesprøyter. Deretter er det bare å kaste seg inn i kampen og gjøre sitt beste for saken.

Hvordan er det å krige i MAG, da?

Dette er en annonse:

Om jeg skal sammenligne med noe, er det en slags blanding av Enemy Territory: Quake Wars og flerspillerdelen i Call of Duty: Modern Warfare 2, bare ikke like bra. Personlig har jeg noen betenkeligheter ved hvordan visse ting fungerer, i tillegg til det faktum at slagmarken har en tendens til å bli svært kaotisk om folk ikke samarbeider. Rent generelt er det lagt opp til at ulike grupper utfører forskjellige oppgaver. Du inngår i en enhet på opp til åtte soldater.

Enheten din får fortløpende ordrer om hva dere skal gjøre, og det er en skikkelig jobb å klare å utføre dem. Foreløpig har jeg ikke tatt del i noen stor online-krig, men da vil fire enheter danne en tropp, og fire tropper blir en bataljon. I Disse større krigene kommer det stort sett til å handle om at hver enhet jobber målrettet for at hele bataljonen skal vinne kampen.

Men hvordan vet man hva man skal gjøre, da?

På skjermen dukker det stadig opp ikoner du skal forholde deg til. Det kan være alt fra å forsvare ditt lags kanonoppstillinger eller holde en viss posisjon til å stjele lastebiler fra de andre lagene eller sabotere en veiblokkering. Hele tiden får du nye ordre, og det kan bli svært hektisk, om ikke kaotisk, når det står på som værst, og man samtidig blir oppdatert på alle fiendens bevegelser. I tillegg flommer det over av spillere som gjemmer seg i små hjørner og lignende, i tillegg til skarpskytterne som gjemmer seg fire busstopp unna og plukker deg ned bare du stikker hodet ut i dagslys.

Dette er en annonse:

Hvordan vet man hvilken enhet man tilhører?

Her har Zipper vært smarte. Før kampen begynner, ser man hvordan de forskjellige enhetene består av soldater av forskjellig grad. Jo høyere grad, jo større sjanse for å ende opp som lagfører. Men i virkeligheten kan vi jo umulig holde greie på hvilke spillere vi skal løpe sammen med, spesielt med tanke på den nåværende trenden med online-navn som zcullkrakka942 og Car3b3arSture. Zipper har ordnet det så man ser sine medsoldater med navn lyse opp gjennom bygninger og andre faste objekter. Dette gjør at du raskt finner kameratene dine og kan hjelpe til med oppdragene.

Hva med lyd og grafikk?

Ettersom spillet skal fungere for 256 spillere på likt, på store brett med masse fartøy, eksplosjoner og andre effekter er det klart noe har måtte vike på det visuelle. Grafikken er praktisk, men ikke spesielt vakker. Det likevel aldri noe problem å se hva man skyter på, og omgivelsene er helt godkjente, selv om de ikke imponerer. Verre er det dog med lyden. Samtlige våpen høres fislete ut, og man tror nesten man skyter med luftgevær fremfor tunge, macho drapsverktøy av metall.

Tør vi glede oss til MAG?

Nja, personlig er jeg foreløpig ikke helt overbevist. Selv om MAG kommer til å glede mange spillere fremover, er jeg selv langt fra overdrevet entusiastisk - enn så lenge. Personlig håper jeg at ting blir mer strømlinjeformet og at lyden blir skikkelig mannet opp. For selv om MAG ikke er et dårlig spill per i dag, føles det utvilsomt som at noe mangler. Jeg håper på et mer polert og ferdigutviklet spill når vi ser det igjen i januar.

MAG
MAG
MAG
MAG
MAG
MAG
MAG
MAG
MAG
MAG
MAG
MAG
MAG
MAG
MAG
MAG
MAG
MAG
MAG
MAG
MAG
MAG
MAG
MAG
MAG
MAG
MAG
MAG
MAG
MAG
MAG
MAG
MAG
HQ

Relaterte tekster

MAG: Massive Action GameScore

MAG: Massive Action Game

ANMELDELSE. Skrevet av Per Skøien

Hva skjer når man samler 256 Playstation 3-spillere på internett, og ber dem om å samarbeide? Det vet Per S.

4
Stenger dørene for MAG og Socom

Stenger dørene for MAG og Socom

NYHET. Skrevet av Morten Bækkelund

Hvis du fortsatt koser deg med MAG, Socom Confrontation eller Socom 4 har vi en dårlig nyhet til deg. Sony har nemlig meddelt at enden er forholdsvis nær for alle disse...

MAG: Massive Action Game

MAG: Massive Action Game

FORSPILL. Skrevet av Jesper Karlsson

Massive action på internett er i høysetet i Zipper Interactives nye actionfest. Jesper har fått en forsmak på MAG.



Loading next content