Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor Norge
forspill
Mass Effect 2

Mass Effect 2

Jon Cato har vært hos Bioware for en liten forsmak på en av de mest etterlengtede oppfølgerne for neste år.

Mass Effect har fortsatt en høy stjerne hos mange. I kjent Bioware-stil fikk vi oppleve en dramatisk historie i et gjennomtenkt univers. I motsetning til Biowares forrige science fiction-spill, Knights of the Old Republic, var dette et univers definert og skapt av Bioware selv. Med fysikkbaserte forklaringer på teknologi, omfattende politikk, og en gjennomtenkt bakgrunnshistorie.

Idet jeg setter meg ned for å få demonstrert spillet, forklarer game director Casey Hudson meg litt om hva de har tenkt på når de har laget oppfølgeren.

- Hele ånden i spillet er stort sett den samme i oppfølgeren. Men vi har forbedret alle aspekter i spillet, så enkelte elementer kan kanskje føles litt annerledes enn forgjengeren, forklarer Hudson.

Demonstrasjonen begynner på en romstasjon kalt Omega. Et litt lugubert sted, virker det som, idet jeg ser Shepard rusle rundt med følget sitt på jakt etter en nattklubb.

- Romstasjonen Omega er på mange måter den rake motsetningen til The Citadel i det første spillet. The Citadel var et vakkert og idyllisk sted, Omega er det motsatte. Det er en like stor romstasjon, men mer forbryterorientert, og et ideellt sted for å havne i litt tøffere situasjoner, forteller Hudson.

Og det er noe som kommer til å prege hele spillet. Der Shepard i det første spillet kjempet for å stoppe Reaper-invasjonen, etterforsker han nå forsvunnede kolonier. Men gjengen han har med seg er ikke like likandes som før. Galaksen skal nemlig tråles etter de mest hardbarkede leiesoldatene som kan skaffes, og dermed blir steder som Omega et mer naturlig sted å besøke, fremfor det rolige og dannede Citadel i forgjengeren.

I spillet har Hudson flyttet Shepard inn i en bar, og snart er en dialogsekvens i gang. Jeg husker de litt statiske samtalene fra Mass Effect, der figurene stiller seg opp litt stivt foran hverandre og prater i vei. I Mass Effect 2 har Bioware regissert disse sekvensene annerledes. Figurene beveger seg rundt og poserer og gestikulerer, kameravinklene skifter, og det hele får et mer dramatisk preg. Man velger fortsatt dialog nederst på skjermen, men den dynamiske fortellerstilen gjør at det blir mer interessant å følge med på hva som blir sagt og gjort, og mindre fristende å bare lese underteksten og hoppe over skuespillerstemmene.

Shepard går videre og bestiller en drink i baren, noe som resulterer i at han går rett i bakken.

- Dette er en del av en underhistorie i det ferdige spillet. Shephard har fått noe mikset i drinken sin, og våkner opp et helt annet sted på romstasjonen, forklarer Hudson.

Det nye stedet minner mest om et slags lagerrom, og snart møter vi en gammel kjenning fra det første spillet, Garrus. Den reptilaktige soldaten viser seg å være fanget her nede. Den eneste utgangen er en bro som bevoktes av diverse robotsoldater. Mens Garrus og Shepard snakker sammen benytter Hudson anledningen til å demonstrere det nye "interrupt"-systemet i samtalene.

- Av og til under samtaler dukker det opp et action-ikon. Det betyr at du kan gjøre en handling i løpet av samtalen hvis du trykker på trigger-knappen fort nok, utdyper han.

Og ganske riktig, idet Shepard speider på noen vakter gjennom kikkertsiktet sitt midt i dialogen med Garrus, dukker ikonet opp. Hudson trykker på knappen, og vaktens hode eksploderer og han faller om.

Dermed er kampen i gang. Det ligner på kampene i det første spillet, bare mye lekrere. Jeg får overta kontrollen, og det minner meg umiddelbart mer om Gears of War enn det litt mer rotete systemet i forgjengeren. Jeg må trykke på en knapp for å gå i dekning, og effekten av de ulike våpnene føles tyngre og kraftigere enn før. Fiendene kastes i været av granatene, og en av mine kompanjoner fryser fiender til is med ammunisjonen sin. Isstatuer som velter og kan knuses.

- Nytt i Mass Effect 2 er også at du kan gi individuelle ordrer til dine to lagkamerater. På denne måten får du mye bedre taktiske muligheter ettersom du kan avgjøre hvor hver person skal stå, forklarer Hudson.

Det pøser på med fiender, og jeg skyter løs. Selv om det ligger et rollespillsystem i bunnen som avgjør treffsikkerheten min, føles det mer som om mine egne ferdigheter er viktigere denne gangen. Det føles litt mer som et actionspill.

- Kampsystemet har det blitt jobbet mye med. Det er forbedret på alle områder, med mer spektakulære ferdigheter i de forskjellige klassene. Det har fortsatt rollespillsystemet i bakgrunnen, men i dette spillet brukes systemet mer til å beregne kraften og effekten av ferdighetene dine. Mange ble frustrert i Mass Effect når de siktet seg inn perfekt på hodet til en fiende, men skuddet likevel gikk i veggen fordi de hadde for lav ferdighet med våpenet. Denne gangen er du som spiller som sikter, men ferdighetene til figuren din avgjør effekten når du treffer.

Noe annet som har blitt jobbet med er den kunstige intelligensen til fiendene. I forgjengeren var ikke denne altfor imponerende, men i slaget jeg fikk prøve hos Bioware forsøkte fienden blant annet å flanke meg, og de virket litt mer samkjørte enn før.

- Vi har gjort en betydelig innsats med den kunstige intelligensen. De ulike fiendene har forskjellige holdninger. Noen er aggressive, andre er konservative og sparer på ammunisjon, for eksempel. De kan flanke deg og bruker også spesialferdigheter oftere. Mange av spesielferdighetene har blitt mer fysikkorientert, noe som også bidrar til å gjøre kampene mer spennende, utdyper Hudson.

Med en såpass stor overhaling av kampsystemet røper Hudson at kampene får en litt mer sentral rolle i Mass Effect 2 enn de hadde i forgjengeren.

- Med alle forbedringene føler vi at kampene er noe man ser frem til i Mass Effect 2, mens de tidligere kanskje bare var noe man måtte gjennom for å komme seg videre i historien. Kampene nå er såpass underholdende at jeg tror spillerne nesten kommer til å ønske å spille gjennom et slag på nytt når de har vunnet kampen. Derfor er det kanskje litt mer kamp i Mass Effect 2 enn i forgjengeren, forklarer han.

Min altfor korte test av Mass Effect 2 er over, og jeg sitter igjen med litt blandede følelser. Spillet virker mer polert og gjennomført enn forgjengeren, og kampen var faktisk morsom å spille. At man kan fortsette på lagringen sin fra det første spillet er et interessant eksperiment, og det blir spennende å se hvordan handlingene i det første spillet vil påvirke opplevelsene i oppfølgeren. Samtidig må jeg innrømme at dialogen til tider virket noe konstruert og lite realistisk. Og jeg er ikke helt solgt når det gjelder historien i spillet ennå. Likevel har jeg dette høyt på ønskelista. Mass Effect satte en ny standard for science fiction-rollespill, og det er ingen grunn til å tro at oppfølgeren ikke kommer til å være bedre i alle ledd.

Mass Effect 2
Mass Effect 2
Mass Effect 2
Mass Effect 2
Mass Effect 2
Mass Effect 2
Mass Effect 2
Mass Effect 2
Mass Effect 2
Mass Effect 2
Mass Effect 2
Mass Effect 2
Mass Effect 2
Mass Effect 2
Mass Effect 2
Mass Effect 2
Mass Effect 2
Mass Effect 2
Mass Effect 2
Mass Effect 2
Mass Effect 2