Norsk
Gamereactor
forspill
Mercenaries 2: World in Flames

Mercenaries 2: World in Flames

Verdens mest uberegnelige svenske er tilbake denne gangen bevæpnet til tennene med enda flere granater, geværer og pansrede kjøretøyer.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Jeg tror enhver som kaster seg løs med et komputerspill i et par år håper på at det oppnår en eller annen form for suksess. En prosentdel av verdens mange spillere tar prosjektet til seg og nyter det og jeg er ganske sikker på at selv Pandemic måtte holde seg fast da nomineringerne strømmet inn, salget i butikker gikk flott, anmeldelserne var bare positive og avtalen om en tegneserie bygget på Mercenaries-universet kom i stand.

Mercenaries var godt nok et sandkasse-spill og på et tidspunkt kunne alt som bare grenset til endeløs frihet, åpne vidder og et stort arsenal av våpen og kjøretøyer, gjøre seg forhåpninger om et minimum av solgte eksemplarer, men det var ikke derfor at spillet gikk sin seiersgang verden over, det tror jeg i hvert fall ikke. Pandemics sandkasse-spill vant sitt publikum med et hav av ting som kunne smadres til fillebiter. Her var ingen statisk gjengivelse av New York, Miami eller Los Angeles som lå i horisonten og som igjen førte til begrensninger. Her var i stedet et sønderbombet krater av et Nordkorea hvor man i skikkelse av en leiesoldat kunne sette seg inn i et helikopter, pløye en håndfull raketter etter et hav av militærbaser og grenseposter og så se det hele forsvinne i en enorm eksplosjon.

"Med unntak av selve terrenget og vannet, så kan alt sprenges i stykker i Mercenaries 2", sa Scott Warner, Pandemics Lead Designer på et tidspunkt om det nye prosjektet. Og han fortsatte "De fleste tingene i spillet kommer tilbake med tiden, men helt sentrale ting som også er inkludert i selve historien vil fortsatt gå an å ødelegge. På den måten kan man som spiller se sine evner omsatt til rykende ruiner og enorme kratere." Perfekt, det er akkurat slik jeg vil ha det, Scott.

I World in Flames er det Venezuela som får søkelyset noe som i den grad har satt sinnene i kok hos statslederne i det Sør-Amerikanske landet ikke minst hos landets president Hugo Chavez som mener å kunne spore en tydelig psykologisk terror i spillet naturligvis rettet direkte mot han og hans sittende regjering. Om dette er tilfellet kan vi ikke si noe om, men Pandemic har i hvert fall ikke endret den opprinnelige historien til tross for anklagene - noe som har skapt en del sinna kommentarer og meninger. Kanskje er det nettopo også derfor at det ble Electronic Arts, en av verdens største spillprodusenter som valgte å gå fra asken til ilden sammen med det nyerhvervede Pandemic Studios. De har i det minste både pengene og tålmodigheten til å ta kampen.

Dette er en annonse:

Mercenaries 2 begynner, da du etter å ha blitt narret til å delta i et statskupp kastet på gata av samme general som har leide deg inn. Og ikke nok med det, han har ikke en gang tenkt seg å betale deg for den servicen du ga han. Dette kan du naturligvis ikke finne deg i (tid er penger, og penger får verden til å gå i rundt) så du griper det nærmeste geværet du finner og går i gang med å forvandle Venezuela til en rykende bunke murblokker.

Da spillet i fjor ble vist frem for første gang var det kun den svenskfødte Mattias Nilsson som hadde overlevd skiftet fra siste generasjon til denne generasjons vesentlig sterkere maskiner, men når spillet først snurrer i maskinen så toner også Jennifer Mui og Chris Jacobs frem - altså samme persongalleri som utgjorde de spillbare karakterene i det første spillet. Dermed kan alle spillere fortsette deres fremfart i dette andre kapitel med nøyaktig samme person som i eneren. Forskjellen mellom disse karakterene er for øvrig ikke særlig spesiell, om enn at det alltid er stilig å høre skuespilleren Peter Stomare (som kjent er svensk) gi stemmen sin til leiesoldaten Mattias.

Spillmessig vender Mercenaries 2 heller ikke spillideene fra originalen på hodet, men bytter i stedet de tidligere fraksjoner som de forente nasjoner, den russiske mafiaen og kineserne ut med et stort oljefirma, en fryktet gruppe gerilla-soldater og en håndfull kriminelle rastafarigutter. Det er for tidlig å si om det i denne runden har lykkes Pandemic å skape en bredere form for konsekvens i hvilke grupper du hjelper og på hvilke tidspunkter, men det var i hvert fall et av ankepunktene i det første spillet hvor man med letthet kunne kjøpe seg ut av sin dårlige samvittighet eller til tjenester man reelt sett ikke burde ha adgang til.

Ut over det konstante skiftet fra arbeidsgiver til arbeidsgiver er Mercenaries faktisk business as usual. Airdrops kan stadig innkalles med alt fra kjøretøyer til granater og geværer og skulle du bli lei ditt kjøretøy, kan det utstyres med en C4-ladning og så kjøres direkte inn i en av fiendens leire. Nøyaktig hvor mange kjøretøyer som er i Mercenaries 2 er vanskelig å si, men jeg støtte på bl.a. tanks, jeeps, personbiler, båter (som kan brukes på alle spillets elver og sjøer), helikoptere og fly i min tid sammen med spillet. Og skulle dette ikke være nok så er det selvfølgelig også det altødeleggende Airstrikes. Her teppebomber innkalte fly et bestemt område naturligvis utpekt av deg og så kan du ellers lene deg tilbake og nyte synet.

Dette er en annonse:

Og nyte synet kommer du til, for visuelt er det vanskelig å sette en finger på Mercenaries 2: World in Flames som arbeider med et imponerende stort spillområde, massevis av detaljer og en enorm mengde muligheter. Eksplosjonene er ufattelig flotte og når et hus forsvinner i røyken fra en velplassert C4-ladning, så er man ikke i tvil om at Pandemic har kost seg med detaljene, eksplosjonene har nærmest fått plass på første benk.

Det er sikkert en del som hadde forventet at skiftet til de nye konsoller ville føre en helhetelig multiplayer-del med seg, men dette er ikke tilfellet. I stedet for å slave over en nærmest umenneskelig stor oppgave, har Pandemic valgt å satse på co-op som det eneste multiplayer tiltaket. Til gjengjeld kan du, f.eks. sammen med en venn spille deg igjennom hele historien i World in Flames, en historie som kun utgør 50% av det samlede spillet, resten er sideoppdrag som kan gjennomføres og spores opp i det tempoet som passer deg.

Hvis alt går som Pandemic har spådd og lovet så er Mercenaries 2: World in Flames på gaten i slutten av februar måned og du kan være sikker på at vi ser nærmere på spillet ved en nærmere anledning.

Mercenaries 2: World in FlamesMercenaries 2: World in FlamesMercenaries 2: World in FlamesMercenaries 2: World in Flames
Mercenaries 2: World in FlamesMercenaries 2: World in FlamesMercenaries 2: World in FlamesMercenaries 2: World in Flames
Mercenaries 2: World in FlamesMercenaries 2: World in FlamesMercenaries 2: World in FlamesMercenaries 2: World in Flames
Mercenaries 2: World in FlamesMercenaries 2: World in FlamesMercenaries 2: World in FlamesMercenaries 2: World in Flames

Relaterte tekster



Loading next content