Gamereactor Norge. Se de nyeste spilltrailerne, pluss ferske intervjuer fra de største spillmessene i verden. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
forspill
Need for Speed: Carbon

Need for Speed: Carbon

Need for Speed-serien kjører opp fra undergrunnen og ut på svingete fjellsider. Vår utsendte - Sebastian Lund har sett på EAs nye racingspill hvor drifting er en stor del av spillets kjerne.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Produsenten bak det siste Need for Speed-spillet, Larry LaPierre, hevder at spillet vil levere den mest ekstreme arkaderacingen noensinne. Utsagnet tar vi med en real klype grov veisalt, men faktum er at Carbon på forhånd føles som det mest spennende spillet i serien på mange år.

Akkurat som tidligere spill i EAs høyoktans bilserie byr også Need for Speed: Carbon på råkjapp racing og flotte biler. De gamle bymiljøene er derimot i stor grad byttet ut mot svingete, kurvede fjellveier der bare centimetre står mellom deg og en ufrivillig flytur ned mot en garantert smertefull landjord. Nytt for året i Need for Speed: Carbon er at man kan rekruttere andre førere til hjelp i kamper mot rivaliserende gjenger, der respekt og kontrollen over byens gater og de omkransende fjellområdene står på spill. Det vil finnes massevis av ulike førere å velge mellom, og ettersom alle har sine gode og dårlige sider bakes strategidelen inn i den forstand at det gjelder å sette sammen det perfekte lag for å bli best. Forhåpentligvis vil de ulike førernes forskjellige kjørestiler innebære massevis av variasjon.

I Need for Speed: Carbon har man valgt å ta med tre ulike typer biler - muscle, tuner og exotic. I tillegg til de åpenbare utseendemessige ulikhetene vil de ulike typene naturligvis ikke brukes likt, og utviklerne, EA Black Box, har også lagt ned mye tid på å skape forskjeller på bilene innen samme klasse. De ulike klassene har ulike fordeler og ulemper, men av det vi har sett til nå virker det som om de i bunn og grunn er så velbalanserte at ingen modell gir en spesifikk fordel foran en annen.

Allerede i Need for Speed: Underground ble det lagt stor vekt på at spillerne selv skulle ha muligheten til å skreddersy bilene sine etter eget ønske. I Need for Speed: Carbon tas dette til et helt nytt nivå med det nye verktøyet "Autosculpt". Tidligere har man kunnet gjøre ting som å kjøpe nye dekk, panser og så videre, men med Autosculpt kan man fordype seg i bilens smådeler og virkelig endre den til minste detalj. Når denne nye funksjonen ble vist frem var det mange bilfanatikere som hev etter pusten og mistet balansen et lite øyeblikk, og det råder ingen tvil om at de virkelig innbitte vil kunne bruke mangfoldige timer bare på å skreddersy sine egne drømmebiler før de begir seg ut på veiene.

Dette er en annonse:

Need for Speed: Carbon utspiller seg både i bymiljø og ute på landeveiene. Størstedelen av tiden befinner man seg likevel på fjellveiene der gjengen din kjemper mot rivalene om respekt og innflytelse over byen. Om man er fremgangsrik, vokser området gjengen din kontrollerer, og man tar gradvis over større deler av byen og omegnen. Det meste av racing er konsentrert rundt veiene utenfor byen hvor man (forhåpentligvis) slipper å bry seg med politiet, som ellers ville hatt motforestillinger i forhold til råkjøringen. I de tidligere spillene kunne dårligere førere ofte krasje i veikantene og bare miste litt fart som straff. I Need for Speed: Carbon er man ikke like barmhjertig ettersom man havner langt, langt ned i avgrunnen om man ikke holder seg på veien. Dette gjør at man hele tiden tvinges til å balansere vanvittige hastigheter mot sikkerheten i et fast veigrep, da et lite feilskjær kan være ødeleggende for både bil og sjåfør...

Need for Speed: Carbon har en grom fartsfølelse, og selv om det nesten ikke var snakk om hårnålssvinger på demonstrasjonen vi fikk, var det fortsatt meget ugjestmilde, bratte stup inntil veiene vi kjørte på. Spenningen når man ligger hakk i hæl på motstanderen og bare millimetre skiller fra å havne i avgrunnsdypet er til å ta og føle på, og det er her spillets styrke ligger. Til tross for at spillet fortsatt har et par måneder igjen før det slippes, var fartsfølelsen allerede nå meget bra. Dette lover godt for det ferdige spillet senere i høst.

Need for Speed: Carbon er på vei til alle eksisterende stasjonære formater, men også til de kommende Playstation 3 og Wii. Wii-versjonen vil naturlig nok dra nytte av Nintendos unike kontroll, men på hvilken måte vet vi ikke da spillet dessverre ikke ble vist frem sammen med de andre versjonene. Selv de bærbare konsollene PSP og DS vil få sin del av kaken, med to helt ulike versjoner basert på de respektive stasjonære storebrødrene. Mens PSP-versjonen ser ut til å bli en nesten identisk, dog litt nedjustert versjon for å passe det bærbare formatet, vil DS-versjonen av naturlige årsaker være helt separat. I forhold til det vi har sett til nå virker det som om EA er på rett spor med nok et Need for Speed-spill - men helt sikre kan vi naturligvis ikke være før vi får testet det ferdige spillet i november.

Need for Speed: Carbon
Dette er en annonse:
Need for Speed: Carbon
Need for Speed: Carbon
Need for Speed: Carbon
Need for Speed: Carbon
Need for Speed: Carbon
Need for Speed: Carbon
Need for Speed: Carbon
Need for Speed: Carbon
Need for Speed: Carbon
Need for Speed: Carbon
Need for Speed: Carbon
Need for Speed: Carbon

Relaterte tekster

Need for Speed CarbonScore

Need for Speed Carbon

ANMELDELSE. Skrevet av Joachim Gresslien

Tradisjonen tro gir EA flat pedal og skrenser inn i stua med et nytt Need For Speed spill, men er det godt nok?



Loading next content